Spoločnosti Uber a Hyundai Motor Company oznámili novú spoluprácu pri vývoji elektrických lietajúcich taxíkov Uber Air Taxi, ktoré v budúcnosti poslúžia na leteckú prepravu. Na veľtrhu CES 2020 zároveň odhalili model štúdie lietajúceho stroja v plnej veľkosti – Hyundai S-A1.
Hyundai je prvou automobilkou, ktorá sa pripojila k iniciatíve Uber Elevate. Do partnerstva prináša schopnosti veľkosériového výrobcu automobilov. Predstavená štúdia lietajúceho stroja vznikla čiastočne pomocou otvoreného konštruktérskeho procesu spoločnosti Uber.
V rámci tohto partnerstva bude Hyundai vyrábať a rozmiestňovať lietajúce stroje a Uber poskytne služby potrebné pre podporu leteckej prepravy, prepojenie na pozemnú dopravu a zákaznícke rozhranie prostredníctvom siete na spoločné využívanie leteckej prepravy. Obe strany zároveň spolupracujú na konceptoch infraštruktúry pre podporu pristávania a vzletu tohto nového druhu vozidiel.
Partnerstvo má priniesť nižšie ceny
Veríme, že Hyundai má potenciál vyrábať vozidlá Uber Air za ceny, ktoré sú v súčasnom leteckom priemysle nemysliteľné. Sme presvedčení, že dokáže dodávať vysoko kvalitné a spoľahlivé lietajúce stroje vo veľkých objemoch, čo pasažierom zníži cenu za jednu cestu, povedal Eric Allison, riaditeľ Uber Elevate.
- Zdroj: Hyundai
- Zdroj: Hyundai
V rámci prípravy na toto oznámenie spustili spoločnosti Hyundai a Uber Elevate spoluprácu na PAV (Personal Air Vehicle – osobný lietajúci stroj) model S-A1, ktorý pri vývoji elektricky poháňaného vertikálne vzlietajúceho a pristávajúceho stroja (eVTOL) na spoločnú leteckú dopravu využíva inovatívny konštrukčný postup.
Iniciatíva Elevate odvodila tento proces od dávnejšieho prístupu NASA. Agentúra NASA uvoľnila pre verejnosť viacero konštrukčných konceptov, čím inšpirovala mnohé spoločnosti pri urýchlení vývoja spoločných vývojových prototypov najmä z hľadiska nových konceptov aerodynamiky a naštartovala viaceré inovačné procesy v oblasti tvaru krídel, hluku, aerodynamiky a overovania pomocou simulácií.
Hyundai S-A1 – specifikácie
Výsledkom spomínaného prístupu je štúdia modelu Hyundai S-A1 predstaveného na veľtrhu CES, ktorý odráža predchádzajúce štúdie lietajúcich strojov typu eVTOL spoločnosti Uber Elevate:
- Lietajúci stroj je navrhnutý na cestovnú rýchlosť do 290 km/h, letovú výšku 300 – 600 m nad povrchom a na lety do vzdialenosti do 100 km.
- Lietajúci stroj od spoločnosti Hyundai bude 100 % elektrický, používajúci rozložený elektrický pohon a počas špičky bude na nabitie potrebovať päť až sedem minút.
- Lietajúci stroj od spoločnosti Hyundai bude používať rozložený elektrický pohon napájajúci viacero rotorov a vrtúľ uložených v ráme po obvode lietadla, čo zvýši bezpečnosť a zníži akékoľvek riziko zlyhania. Použitie viacerých malých rotorov zároveň zníži hluk v porovnaní s veľkými vrtuľníkmi poháňanými spaľovacími motormi, čo je v mestách podstatná vlastnosť.
- Zdroj: Hyundai
- Zdroj: Hyundai
- Zdroj: Hyundai
- Model je navrhnutý tak, aby vertikálne vzlietal a pristával a počas letu sa zmenil na lietadlo s krídlami.
- Lietajúci stroj spoločnosti Hyundai bude mať zo začiatku pilota, no časom prejde na autonómnu obsluhu.
- Kabína je navrhnutá pre štyroch pasažierov, umožňuje jednoduché nastupovanie aj vystupovanie, pričom sa vypustilo prostredné sedadlo, čím vznikol priestor na batožinu.
Zdroj: Tlačová správa (Hyundai)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský Aeromobil predstavil koncept lietajúceho auta s elektrickým pohonom
Elon Musk diskutoval o elektrickom lietadle. Pôjde do toho s Teslou?
Uber sľubuje rovnaké ceny leteckej elektro-prepravy ako v prípade cestnej
3 komentáre
Rýchly útek pre kohokoľvek a kamkoľvek
Ďaleko netečie, keď len do 100 km
Z banky do rýchlejšieho prostriedku.