Automobilka Hyundai sa pripravuje na elektrifikáciu svojej rodiny športovo ladených vozidiel s prívlastkom „N“. A to aj prostredníctvom dvoch nových koncepčných elektromobilov RN22e a N Vision 74. Prvý menovaný používa konvenčný batériový pohon, druhý kombinuje batériový pohon s palivovými článkami na vodík.
„RN22e a N Vision 74 zohrávajú dôležitú úlohu v strategickom rozvoji celého nášho produktového radu, najmä našich elektrifikovaných, vysokovýkonných vozidiel,“ uviedol Thomas Schemera, výkonný viceprezident koncernu Hyundai Motor.
Hyundai RN22e
Je zjavné, že výkonný batériový elektromobil Hyundai RN22e si prepožičal dizajn nedávno predstaveného modelu Ioniq 6. Avšak tento športovo ladený koncept, postavený na rovnakých základoch ako Ioniq 6, teda na platforme E-GMP, disponuje podstatne výkonnejšou technikou.
- Zdroj: Hyundai
- Zdroj: Hyundai
- Zdroj: Hyundai
Koncepčný model spája pohon oboch náprav, vektorovanie krútiaceho momentu, dvojitú spojku či 3D tlačené diely znižujúce hmotnosť a zachovávajúce tuhosť vozidla. A pretekárske schopnosti vozidla boli podporené aj novým systémom chladenia a novými brzdami. Známe špecifikácie modelu Hyundai RN22e:
- Rozmery: 4 915 / 2 023 / 1 479 / 2 950 mm (dĺžka / šírka / výška / rázvor)
- Celkový max. výkon: 430 kW
- Max. krútiaci moment: 740 Nm
- Maximálna rýchlosť: cez 250 km/h
- Kapacita batérie: 77,4 kWh
- Čas nabíjania: z 10% na 80% do 18 min
Hyundai N Vision 74
„Hybrid“ kombinujúci kapacitne veľkú batériu a palivové články, Hyundai N Vision 74, je po stránke dizajnu inšpirovaný modelom Hyundai Pony Coupe z roku 1974. V prípade tohto netradičného vozidla pritom Hyundai uvádza nasledovné:
„Inžinieri Hyundai vyvinuli hybridnú štruktúru batériového elektrického pohonu v kombinácii so systémom FCEV s úplne novým usporiadaním. Tým, že N Vision 74 je poháňaný systémom palivových článkov a elektrickým pohonom batérie, zlepšuje sa účinnosť chladenia, pričom je možné použiť dva rôzne zdroje energie v závislosti od rôznych jazdných podmienok. To umožňuje lepšie vektorovanie krútiaceho momentu pomocou dvoch zadných motorov a tým aj presné a citlivé zatáčanie.“
- Zdroj: Hyundai
- Zdroj: Hyundai
- Zdroj: Hyundai
Známe špecifikácie modelu Hyundai N Vision 74:
- Rozmery: 4 952 / 1 995 / 1 331 / 2 905 mm (dĺžka / šírka / výška / rázvor)
- Celkový max. výkon: cez 500 kW (pohon zadnej nápravy)
- Výkon palivových článkov: 85 kW (v špičke 95 kW)
- Max. krútiaci moment: cez 900 Nm
- Maximálna rýchlosť: cez 250 km/h
- Kapacita batérie: 62,4 kWh
- Nabíjacia architektúra: 800 V
- Kapacita nádrže na vodík: 4,2 kg
- Čas tankovania vodíka: 5 min
- Dojazd: cez 600 km
Zdroj: Hyundai
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Hyundai predstavil elektro-sedan Ioniq 6 s dojazdom až 610 km a rýchlym nabíjaním
Koncern Hyundai spolupracuje na obrích solid-state batériách pre svoje elektromobily
Elektrické taxi-lietadlá od Hyundaiu majú byť v prevádzke už o pár rokov
9 komentárov
Keď hovoríme o elektrifikácii dopravy, máme na mysli nízke emisie, hospodárnu prevádzku a ekologickú výrobu a prevádzku! Pritom aj tie najmenšie BEV (odhliadnuc od čínskych a iných mini-vozidielok ) disponujú výkonom od 120 kW a pokračujú cez 300 až 500 kW, ktoré je problematické v bežnej prevádzke využiť. Vyžadujú si však primerané dimenzovanie pohonu i karosérie, čo predstavuje nielen zvýšenú cenu, ale aj výrobu a spotrebu drahých materiálov a zaťaženie prostredia, v ktorom žijeme! Tak teda ako a kam spejeme takouto elektrifikáciou? ….
no 120kw nie je problem vyuzit.. osobne jazdim na 240kw a rychlo som si zvykol,,,neblokujete krizovatku, predbiehanie je ovela bezpecnejsie aj ostatne manevre na ceste.. co sa tyka samotneho vykonu elektromotora, tak nema az taky velky vplyv na spotrebu ako pri spalovacom motore..najvacsi vplyv ma aerodynamicky odpor, hmotnost auta a odpor pneumatik. (a samozrejme vacsi pocet elektromotorov). karoseria je pri elektrombiloch dimenzovana na hmotnost vozidla a najvyssiu rychlost (plus pozadovanu bezpecnost}, velkost elektromotra az taku ulohu nezohrava,lebo aj 150kw elektromotory su relativne male..
Milý Viliam, aby som „neblokoval“ križovatku, musel by som byť vždy prvý, a do druhej križovatky na červenú riadne brzdiť! Kde je hranica potrebného výkonu na „bezpečné“ predbiehanie?!, a „ostatné manévre“ vodiča môžu iní vodiči považovať za jazdu „piráta ciest“! 🙂 A ak budú mať všetky BEV „vysoké“ výkony motorov a jazdiť max. povolenou rýchlosťou alebo v kolonách, kde a ako veľmi využijeme inštalované výkony 300 až 500 kW, keď je priemerná spotreba BEV 15 až 30kWh/100km? A čo krédo BEV o „zero emmision“? …….
Spejeme tam, že každý bude mať možnosť nájsť si elektromobil, ktorý sa mu žiada – športovci športový, mestský človek mestský atď. Ľudia sú rôzni a tak aj elektromobily musia byť rôzne.
Veď aj teraz si môže každý nájsť automobil, ktorý sa mu žiada! Od miniautíčka až po Bugatti! BEV však prichádzajú pod zástavou ochrany životného prostredia! Ak budú mať inštalované výkony motorov od 200 kW a viac, tak to nebude úprimná snaha o záchranu planéty!!!
Nádherná fotografia. (Úvodná). Grafik sa vyhral. Má to evokovať jazdu klasického Fordu Mustang v okruhu, keď mu „horia“ zadné pneumatiky pri riadenom šmyku a zoderú sa, resp. „vyhoria“ po pár kilometroch.
Pri dnešnej konštrukcii podvozku to už vlastne ani nie je možné. Pri BEV už vôbec nie.
Ale doporučujem vytiahnuť z archívu a pozrieť si film „Bullittov prípad“ (Steve McQueen).
Ale je! Stačí mať elektroniku, ktorá môže vyradiť kontrolu trakcie!!! 🙂
Ale veď iste!
Tak potom Ti chýba už len ten „smrad a rachot“ spaľováka !!! 🙂