Niektorí tradiční výrobcovia áut konečne aspoň avizujú menšie a cenovo dostupnejšie elektromobily, ktoré majú potenciál stať sa masovými. A pridať by sa k ním mohol aj Hyundai.
Renesanciu elektromobility priniesli v minulom desaťročí spočiatku najmä väčšie drahé elektromobily, pričom pár modelov sme mohli nájsť aj v nižších segmentoch. Ich obstarávacie ceny však boli a stále sú značne vyššie ako v prípade porovnateľných spaľovacích áut, keď sa bavíme o európskom trhu.
Tieto rozdiely sa však znižujú aj vďaka klesajúcim cenám batérií a zvyšovaniu rozsahu výroby. Nielen európsky trh má však zatiaľ ďaleko od cenovej parity elektrických a spaľovacích áut. Tradičné automobilky ale aspoň začínajú avizovať menšie a cenovo dostupnejšie elektromobily, ktoré by si mohol dovoliť podstatne širší okruh motoristov ako doteraz.
Prvou veľkou tradičnou automobilkou, ktorá oznámila, že chystá sub-kompaktné elektromobily segmentu B s cenou okolo 20 000 €, bol koncern VW Group, pričom tieto vozidlá prídu na trh pod značkami VW, Škoda a Cupra. A nedávno predstavený koncept Volkswagen ID. Life nám naznačuje, čo od nich očakávať.
Podobne veľký elektromobil s podobnou cenovkou avizuje aj Renault. Ten bude vychádzať z koncepčného hatchbacku Renault 5. No a aktuálne sa zdá, že k týmto automobilkám sa pridá aj koncern Hyundai Motor, keď podobný elektromobil v rozhovore pre Autonews naznačil šéf marketingu kórejskej automobilky, Thomas Schemera, na čo upozornil portál CarExpert.
Model by mohol vyrásť na novej e-platforme E-GMP, ktorá je základom aj pre modely Hyundai Ioniq 5 či Kia EV6. Podľa Schemera totiž „má zmysel rozšíriť všetky výhody súvisiace s touto platformou na menšie vozidlá“ a dodal, že by hlasoval za takýto projekt. A nemuselo by ísť o jeden model, keďže túto platformu zdieľajú všetky koncernové značky. Takže v hre môže byť elektrický sub-kompakt od značiek Hyundai a KIA. Prémiový Genesis sa k ním zrejme nepridá, aj keď, kto vie.
Mohol by prísť „skôr“
Marketingový šéf Hyundaiu tiež reagoval na chystaný elektromobil Volkswagen ID. Life s cenou okolo 20 000 €. Podľa neho sa treba pozrieť na autá v takomto cenovom rozsahu a priblížiť sa k nemu alebo ho pokoriť. Schemera pritom potvrdil, že súvisiace diskusie už u nich prebiehajú, pretože je potrebné reagovať rýchlo. A dodal, že ich cenovo dostupnejší sub-kompaktný elektromobil by mohol prísť skôr ako spomínaný VW ID. Life, ktorého sa máme dočkať až v roku 2025. Model od Renaultu je pritom avizovaný na rok 2024.
Výzvou ohľadom menšieho elektromobilu podľa Schemeru nie je „inžinierstvo“, ale rozsah výroby, ktorý musí naplniť ciele ziskovosti. Šéf marketingu kórejskej značky pritom dodáva, že ak sa to podarí, nemá zmysel ďalej vyvíjať malé autá so spaľovacím motorom.
No dúfajme, že projekt tohto vozidla schvália a čoskoro sa doň pustia. Budeme pritom veriť, že spomínané automobilky urýchlia uvedenie svojich menších elektromobilov na trh. Možno aj z dôvodu predpokladanej expanzie zaujímavých konkurenčných modelov z Číny. Nuž, uvidíme.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nástupca Renaultu Zoe bude cca o tretinu lacnejší. Novinky ohľadom modelu 5
Predstavený VW ID. Life predznamenáva vstupný koncernový elektromobil s cenou od 20 000 €
Toto je predzvesť cenovo dostupného mestského elektromobilu od automobilky Seat
8 komentárov
Dnes sa v Číne VW ID3 predáva za 19 000€. Plány Hyundai prichádzajú neskoro a ceny sú nereálne vysoké.
V zle informovaných európskych novinách nikde nenájdete správu o plánoch Dongfeng Motor predať budúci rok v Európe 100.000 kusov elektrických vozidiel (NEV). Ide o zásadnú informáciu, pretože prvá čínska značka plánuje prekonať túto významnú hranicu. Takéto množstvo importovaných aut umožňuje výrazne znížiť cenu z dôvodu úspor z rozsahu, odovzdať ju v prospech zákazníka a obsadiť výrazný podiel na trhu. Uvedené symbolizuje faktické utrhnutie lavíny. Bohužiaľ, jediné čo pohne s EU automobilkami je strach z čínskych automobiliek, ktoré sú v transformácii BEV ďaleko vpredu…
drzim im palce,,ale cinania musia zvladnut predajnu aj servisnu siet,,,len blazon si bude kupovat novu znacku bez servisnej siete.. netreba zabudat,ze servisna siet je pre velke automobilky dalsim zdrojom nezanedbatelnych prijmov z predrazenych nahradnych dielov.. na druhej strane pri elektromobiloch ten servis nie je az taky casty ako pri spalovakoch a na svk by stacil jeden na jeden az dva vuc…
Žiaden strach. Číňania zvládli ďaleko ďaleko ťažšie prekážky, ako je nejaká predajná a servisná sieť.
A navyše toto je pre nich obrovská perspektíva do budúcnosti!
Ide z toho strach, ale sa v EÚ aspoň lady pohnú.
„Nikdy v živote, ba ani len vo sne by mi nenapadlo začať čo i len uvažovať o kúpe čínskeho auta.“
– Asi takto alebo nejako podobne rozmýšľajú dnes všetci alebo veľká väčšina Európanov a Američanov.
A ako asi budú uvažovať o 5 rokov? Možno o dva roky?
Prienik na vyspelé trhy si Číňania úspešne natrénovali v Austrálii (hlavne s ICE SUV) a v Nórsku (s BEV). Netreba zabúdať, že sa výrazne poučili aj z neúspešných pokusov preraziť v EU. Špičkovo úspešní sú však s BEV autobusmi. Je to menej nápadné. Vybudované fabriky a výrobnú infraštruktúru na našom kontinente ľahko rozšíria o výrobu osobných áut. Covid paradoxne tuto inváziu a štrukturálnu zmenu urýchlil. Preto sú EU automobilky v panike a výrazne revidujú strategické ciele. Ak meníte taktické ciele, niečo ste zle odhadli. Ak automotive hromadne mení v panike strategické ciele, robí dlhodobo zlé rozhodnutia …
Vies doba sa meni…casy ked nemecke automobilky boli ,,IN,, su davno prec …teraz su to predrazene poruchove šroty s drahym servisom…Dnes je TOP znackou seta TESLA…za nou Hyundai…potom daleko daleko nic…a ano cinske automobilky uz teraz su kvalitne a casom som si isty ze z trhu vytlacia zapadoeuropske znaczy…preco? …zapadna Europa nema dostatok kvalifikovanej pracovnej sily aj technologie im pokryvkavaju które desatrocia zanedbavali veriac si ze spalovaky tu budu este 100 rokov…ale kazdy kto raz vyskusal elektromobil k spalovaku sa uz nikdy nevrati…
Načase sa v EÚ zobudiť a zmeniť stratégiu výroby áut.