Jedným z najžiadanejších elektromobil na trhu je určite model Hyundai Kona Electric. Aktuálne dáta však naznačujú veľkú nepríjemnosť v podobe klesajúceho objemu jeho výroby.
Subkompaktné elektrické SUV Hyundai Kona Electric nie je na trhu dlho a až stihlo získať viacero ocenení. Taktiež dominuje rebríčkom zohľadňujúcim pomer ceny a dojazdu, pričom patrí k najefektívnejším elektromobilom, ktoré sú dostupné.
Model je dobrou reklamou pre elektromobilitu, čo vie oceniť aj verejnosť, vrátane tej odbornej. Nie je tak žiadnym prekvapením, že na Hyundai Kona Electric sú dlhé čakacie doby, nakoľko výrobca nestíha uspokojovať dopyt. A zdá sa, že podľa dát, ktoré zverejnil Insideevs, by sa mohli „čakačky“ ešte predĺžiť.
Produkcia elektromobilu Hyundai Kona Electric bola zahájená v 1. štvrťroku 2018. V posledných 3 mesiacoch roka 2018 dosiahli predaje modelu, a teda pravdepodobne aj s tým súvisiaca výroba, zaujímavé čísla. A to 4 617 až 5 408 ks mesačne.
Tento rok však už čísla nie sú také pozitívne. Z grafu jasne vyplýva, že došlo k výraznému prepadu predajov a zrejme aj súvisiacej produkcie. Veď v januári sa predalo 3 074 vozidiel a vo februári dokonca len 2 168 vozidiel.
To, že by nemalo ísť o pokles záujmu by mohlo naznačovať rapídne zvýšenie cien niektorých predajcov v USA. A to konkrétne o 5 000 $ (4 400 €) až 7 500 $ (6 600 €). Zvýšenie cien by tak mohlo byť odrazom vysokého dopytu (záujmu) a nízkej ponuky (nedostatku vozidiel).
Príčiny?
Takýto stav žiaľ nie je vo svete elektromobility ničím výnimočným. Na svedomí to zvyknú mať aj výrobcovia batérií, ktorí nedokážu uspokojovať dopyt automobiliek. Skúsenosti s tým má už aj Hyundai, keď v počiatkoch výroby modelu Ioniq Electric nedokázal dodávateľ LG Chem produkovať dostatočné množstvo batérií.
„Kapacity“ pre koncernové modely?
Nedostatok batérií by mohol byť dôvod možného klesania produkcie modelu Hyundai Kona Electric. Nie však jediný. Na svedomí to môžu mať aj iné faktory. Napríklad „prepustenie“ časti objemu elektrických pohonných jednotiek inému koncernovému modelu Kia e-Niro, na ktorý je čakacia doba v Európe 6 až 12 mesiacov.
Koncern Hyundai Motor má pritom presne stanovený ročný objem produkcie elektromobilov, a teda zrejme aj počet objednaných komponentov od dodávateľov. Pohonné jednotky koncernových elektromobilov sa pritom skladajú z rovnakých alebo podobných komponentov (môžu sa líšiť napr. batériové články), väčšinou od tých istých výrobcov.
Tesla Model 3?
Ďalším dôvodom by ale mohol byť aj reálny pokles záujmu v dôsledku príchodu Tesly Model 3 do Európy a Ázie, aj keď to je vzhľadom na vysokú cenu prvých dostupných verzií menej pravdepodobné. Základná verzia Standard Range za cca 40 000 € by mala byť dostupná až okolo augusta…
Zámer?
Budeme dúfať, že za možným znížením produkcie nie je úmysel výrobcu, a to napríklad z dôvodu vplyvu modelu Kona Electric na predaje spaľovacích modelov s vyššou maržou.
A čo si myslíte o tomto všetkom vy?
Zdroj titulnej fotografie: Hyundai
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové elektromobily Hyundai a Kia by mali byť dostupnejšie
Bratovražedný test efektívnosti: Hyundai Kona Electric vs. Kia e-Niro
Nový Hyundai Ioniq Electric zrejme dostane 38,3 kWh batériu
3 komentáre
Už mám objednanu a o mesiac je tu. Len tešiť sa môžem.
Gratulujeme a tešíme sa s vami. 🙂
Doručenie mesiac od objednávky alebo ste objednávali skôr?
Bude facelit. možnost tažného. Tak to proto.