Elektrické SUV Hyundai Kona Electric sa teší obrovskej priazni zákazníkov aj odbornej verejnosti. Je veľmi efektívny, pričom 64 kWh verzia exceluje pomerom ceny a dojazdu. Začínajú sa pritom objavovať správy, že predajcovia využívajú veľký záujem k masívnemu zvyšovaniu ceny vozidla.
Vo všeobecnosti sa hovorí, že rozmach elektromobilov je závislí od zvyšovania ich dojazdu a rýchlosti nabíjania, znižovania cien či dostupnosti nabíjacej infraštruktúry. Aktuálne sa však ukazuje, že jednou z veľkých bŕzd ich rozširovania sú aj nedostatočné produkčné plány a kapacity výrobcov.
To platí asi v prípade väčšiny novších modelov, ktoré sú dostupné na trhu. Obzvlášť veľký problém so sýtením dopytu majú výrobcovia „vydarených“ plne elektrických modelov. Termíny dodávok rezervovaných elektromobilov sa neustále posúvajú, pričom v prípade nových objednávok sa hovorí o naozaj dlhých čakacích dobách.
A to neplatí len pre Teslu Model 3. Veď napríklad z Nemecka prichádzajú správy, že európski predajcovia Kie e-Niro dostali od výrobcu echo, že majú svojich zákazníkov informovať o čakacej dobe 6 až 12 mesiacov. Pritom zhruba pred rokom sa objavila správa, že na ďalšie elektrické modely sa čaká aj v rámci preferovaných veľkých trhov od 4 do 10 mesiacov.
„Nezdravé“ sumy
Portál Insideevs aktuálne informuje, že od svojich amerických čitateľov obdržal správy, že niektorí predajcovia Hyundaiu Kona Electric pristúpili k masívnemu navýšeniu jeho ceny. Vzali si tak rýchlo za svoje základné ekonomické pravidlo, že vysoký dopyt a nízka ponuka zvyšuje cenu produktu.
Avšak uvádzané sumy 5 000 $ (4 400 €) až 7 500 $ (6 600 €) sa už zdajú byť „nezdravými“ a zaváňajú zneužívaním situácie. Jedná sa pritom o sumy bez DPH. Na druhej strane, zákazníci majú samozrejme v tomto smere slobodnú vôľu. Správy sa síce týkajú amerických predajcov, nikde však nie je napísané, že to isté sa nedeje alebo neudeje aj v Európe, vrátane Slovenska. Nerobme však zatiaľ paniku.
V prípade, že by sa jednalo o trend, mohlo by dôjsť k pomerne absurdnej situácii, kedy budú z veľkého dopytu ťažiť predajcovia a nie výrobcovia, ktorí by mohli vyššie príjmy investovať napríklad do zvyšovania produkčných kapacít či inej podpory svojej elektrifikačnej stratégie.
Predajcovia však týmto spôsobom mohli len reagovať na zvýšenie cien výrobcu. Treba si tak počkať na to, či sa to bude týkať všetkých obchodných zastúpení.
Zdroj titulnej fotografie: Hyundai
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nissan zvýšil ceny nového Leafu kvôli veľkému zájmu. O koľko zdražel u nás?
Bratovražedný test efektívnosti: Hyundai Kona Electric vs. Kia e-Niro
Prvé elektrické Audi dostalo slovenské ceny. Je lacnejšie ako Tesla Model X