Budúci (ne)priamy konkurent Tesly Semi od Hyundaiu je inšpirovaný vlakom

0

Kkncern Hyundai odhalil koncepčný elektrický ťahač Hyundai HDC-6 Neptune, ktorý je predzvesťou budúceho nákladného vozidla poháňaného palivovými článkami.

Je jasné, že elektrifikácii sa nevyhne ani „ťažká“ nákladná doprava. Dôkazom sú aktivity mnohých výrobcov, ktorí chystajú aj elektrické ťahače. Uberajú sa pritom dvoma smermi. Napríklad Tesla, Daimler, Volvo a Ford vsádzajú na batériovú technológiu. Toyota, s prevažnej časti Nikola Motor a „aktuálne“ aj Hyundai zas na palivové články na vodík.

Spoločnosti, ktoré sa ubrali cestou vodíkového pohonu pritom uvádzajú, že táto technológia má mať väčší potenciál z hľadiska „diaľkových“ ťahačov, pričom väčšina z prvých „batériových“ bude slúžiť na prepravu v rámci kratších pravidelných trás. Tesla Semi (dojazd min. 480/800 km – EPA) sa však javí v tomto smere podstatne „univerzálnejšie“.

Hyundai má k vodíku blízko

Voľba spoločnosti Hyundai nie z hľadiska jej histórie, ako aj nedávnych aktivít až taká prekvapujúca. Veď kórejský výrobca uviedol na trh vodíkovú verziu modelu ix30 FCEV v roku 2013, pričom uvádza, že išlo o prvé sériovo vyrábané a komerčne dostupné elektrické vozidlo s palivovými článkami.

Jeho nástupca, model Hyundai Nexo, sa začal vyrábať minulý rok. A to nie je z „vodíkových“ aktivít koncernu zďaleka všetko. Jeho víziou v tejto oblasti je pritom vybudovanie kompletného ekosystému do roku 2030, a to aj vďaka miliardovým investíciám.

Súboj „e-technológií“

Je zjavné, že tento plán podporí aj vodíkový ťahač, ktorý vzíde z aktuálne odhaleného konceptu Hyundai HDC-6 Neptune. Kórejský koncern v súvislosti s týmto vozidlom hovorí, že palivové články sú ideálne pre ťažké nákladné vozidlá z dôvodu možného vyššieho zaťaženia, kratšieho času tankovania a napokon aj nižších nákladov.

O nižších nákladoch v rámci blízkej budúcnosti by sa dalo určite polemizovať, a to najmä pri porovnaní s budúcimi možnosťami batériových ťahačov. Batériové technológie, vrátane nabíjania, pritom napredujú míľovými krokmi, a tak bude veľmi zaujímavé sledovať vývoj týchto technológií v rámci ťažkých ťahačov bok po boku.

Dizajn vlaku a eko-príves

Čo sa týka konkrétnych špecifikácií konceptu Hyundai HDC-6 Neptune, výrobca nám nič neprezradil. Dozvedeli sme však napríklad, že jeho dizajn bol inšpirovaný vlakom, ktorý bol vyvinutý v 30. rokoch pre New York Central Railroad.

Spolu s ťahačom predstavil Hyundai aj chladiarenský príves HT Nitro ThermoTech, ktorý sa pridáva k vízií trvalo udržateľnej mobility. Podľa kórejského koncernu má byť jeho uhlíková stopa nižšia o 90 % (v porovnaní s bežnými riešeniami), a to vďaka kryogénnej technológii chladenia dusíkom.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vodič testovacieho prototypu Tesly Semi sa vyjadril k reálnemu dojazdu
Daimler vyrobil prvé elektrické ťahače pre zákazníkov. Predbehol Teslu?
Ford ukázal budúceho konkurenta Tesly Semi. Elektrický ťahač vyzerá skvostne

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár