Šéf spoločnosti Hyperloop Transportation Techlonologies, Dirk Ahlborn, sa nedávno zúčastnil bratislavskej konferencie Techsummit, kde sa vyjadril k projektu ultra-rýchlej dopravy Hyperloop na Slovensku. Aký je aktuálny stav po vyše dvoch rokoch od podpísania memoranda s vládou SR?
Dopravný systém Hyperloop je koncepčným dielom Elona Muska z roku 2013. Pri jeho tvorbe sa inšpiroval viacerými koncepciami a projektmi z minulosti. V skratke sa jedná o ekologický a extrémne rýchly dopravný systém, ktorý má prepravovať pasažierov či náklad v potrubnom systéme rýchlosťou zvuku.
Spoločnosť Hyperloop Transportation Techlonologies (Hyperloop TT) podpísala s Ministerstvom hospodárstva SR 9. marca 2016 memorandum o spolupráci na projekte výstavby dopravného systému Hyperloop na Slovensku. Odvtedy sme toho o projekte moc nepočuli. Redakcii Zive.sk sa ale teraz podarilo získať aktuálne informácie o stave projektu priamo od šéfa Hyperloop TT.
Pobočka na Slovensku
Spoločnosť Hyperloop TT má na Slovensku od minulého roka svoju pobočku. Tá sa nachádza v Bratislave a pracujú v nej aktuálne 4 zamestnanci na TPP, plus ďalší tzv. prispievatelia, ktorých prínos v rámci projektu bude ocenený akciami spoločnosti.
Bratislavský tím sa zameriava najmä na vývoj prepravnej kapsuly (tzv. pod). Ten spolupracuje s ľuďmi v Toulouse, kde sa stavia testovacia trať. Kapsula má byť hotová v júli alebo auguste. Ako sme vás už informovali, konkurenčná spoločnosť Virgin Hyperloop One predstavila svoju prepravnú kapsulu už vo februári.
Štúdia uskutočniteľnosti „leží na vláde“
Súčasťou spoločného memoranda bolo aj vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti projektu na Slovensku. Podľa Dirka Ahlborna je už vypracovaná a „leží“ Úrade vlády SR. Spoločnosť Hyperloop TT tak čaká na stanovisko našich politikov. Ahlborn dodáva, že spočiatku mal projekt veľkú podporu zo strany vlády. To sa však zmenilo, zrejme vďaka turbulentnej politickej situácii.
Prečo nám testovaciu trať vyfúklo Francúzsko?
Na Slovensku mala vzniknúť okrem pobočky aj testovacia trať systému Hyperloop. Spoločnosť Hyperloop TT v tejto súvislosti obzerala pozemky napríklad aj v Stupave. Napokon sa však ukázalo, že napriek spolupráci so železnicami a mestami sa ukázalo nájdenie vhodným pozemkov ako nemožné.
Francúzsko, kde sa aktuálne testovacia trať Hyperloop buduje, bolo v tomto smere oveľa proaktívnejšie a promptnejšie. Slovenkou brzdou mohla byť podľa Ahlborna komplikovaná politická situácia a obavy politikov z možnej kritiky.
Hyperloop na trase Bratislava – Brno – Praha
V roku 2016 sa hovorilo o trati Hyperloop, ktorá by prepájala Bratislavu a Viedeň s ďalším možným napojením na Budapešť. Šéf Hyperloop TT sa však vyjadril, že rakúska vláda napokon neprejavila o projekt dostatočný záujem.
Ako reálnejšie dnes vidí vybudovanie trasy Bratislava – Brno – Praha. Hyperloop TT minulý rok podpísal s mestom Brno memorandum, na základe ktorého sa realizuje štúdia uskutočniteľnosti tohto projektu. Dočkať by sme sa tak mohli ešte zaujímavejšieho a rozsiahlejšieho projektu. Nuž, ukáže až čas…
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najnovší test “Muskovho” dopravného systému Hyperloop fascinuje
Hyperloop pomaly ožíva. Predstavená bola prepravná kapsula
Francúzsko nám vyfúklo Hyperloop. Testovacia trať sa aktuálne stavia v Toulouse
Zdroje: Zive, Hyperloop-info