Americká technologická spoločnosť Hyperion nás minulý rok prekvapila predstavením vodíkového „hyperšportového“ konceptu Hyperion XP-1. A jeho funkčný prototyp nedávno vyšiel na cesty, aby ukázal, že sa chystá do výroby.
Doteraz bolo oznámených viacero „super“ či „hyperšportových“ elektromobilov, pričom prvé z nich by mali začať prichádzať na trh už pomerne čoskoro. Všetko sú to tzv. batériové elektromobily, ktoré poháňa primárne externe nabíjateľný akumulátor elektrickej energie.
„Hyperšportiak“ s palivovými článkami na vodík je však novinkou medzi extrémne rýchlymi elektrickými automobilmi. Pôvodne malo ísť skôr o akéhosi demonštrátora vodíkových technológií, spoločnosť Hyperion však v rámci minuloročného predstavenia konceptu avizovala, že vozidlo sa dostane do výroby. A to v roku 2022.
Portál Motor Authority nedávno informoval, že americká spoločnosť plánuje vyrobiť 300 kusov. Pri príležitosti jeho prezentácie v rámci virtuálnej výstavy CES 2021 pritom maskovaný prototyp modelu Hyperion XP-1 vyšiel na lasvegaské cesty.
XP-1 test prototype in Red Rock Canyon caught by local Las Vegas photographer @Stephenmorganphoto
Great shot Steve,…Uverejnil používateľ Hyperion Motors Pondelok 18. januára 2021
Zdá sa teda, že spoločnosť Hyperion, ktorá sa podľa vlastných slov roky venuje vodíkovým technológiám a spolupracuje aj s NASA, neupustila od svojho zámeru prezentovaného minulý rok. Vodíkové auto Hyperion XP-1 má byť pritom výsledkom 10-ročného vývoja, testovania a výskumu vodíkovej technológie, za ktorou stojí 200 výskumníkov a vedcov.
Ďalšie známe špecifikácie
Minulý rok sme sa tiež dozvedeli, že dojazd vozidla na jedno natankovanie, ktoré trvá na verejnej vodíkovej stanici 3 až 5 minút, je 1 600 km.
Palivové články poskytujú elektrickú energiu pre všetky 4 kolesá vozidla prostredníctvom „výkonných motorov“. Hyperion žiaľ v tomto smere neprezradil podrobnosti. Zverejnil však údaje o zrýchlení – z 0 na 60 mph (97 km/h) pod 2,2 s a maximálnej rýchlosti – 354 km/h.
Americká spoločnosť v auguste tiež uviedla, že už čoskoro odprezentuje svoje plány, ktoré sa týkajú revolúcie v oblasti tankovania vodíka. Na to však zatiaľ čakáme. Sme pritom zvedaví, či sa naozaj dočkáme na rok 2022 sľúbeného vodíkového automobilu Hyperion XP-1.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Najrýchlejšie akcelerujúce auto sveta, elektrický Aspark Owl, je už v predaji
Ultraľahké vodíkovo-batériové auto za 15 000 € od Nemeckého centra pre letectvo a vesmír
Šialene rýchla Tesla Roadster 2 s dojazdom 1 000 km sa zrejme začína približovať
5 komentárov
Ten dojazd jenlen tak tak aby presiel od jednej vodikovej cerpacky po druhu. 🙂
Dnes určite, a asi ani v blízkej budúcnosti sa to moc nezlepší! Ale uvidíme, čo to vraj bude za revolúcia v oblasti tankovania vodíka!
Tak asi takto: Celý systém vodíkového pohonu je zložitejší ako na batériu. Vodík sa neťaží ako ropa. Vyrábať ho elektrolýzou z vody je drahé, a až nezmyselné. Elektrikou môžeme priamo nabíjať batérie. Ak už teraz výrobcovia BEV investovali miliardy do sietí nabíjačiek, pri zvyšujúcich sa parametroch batérií nebudú vidieť alternatívu vo vodíku s tlakovými nádržami. Stále výkonnejšie, lacnejšie a bezpečnejšie batérie „zašliapu“ vodíkové projekty v autách ……….
Mal by si to vysvetliť aj Sulíkovi, pretože on chce podporovať vývoj vodíkových technológii, čo sú podľa mňa vyhodené peniaze.
Radšej mohli tých 10 rokov tých 200 výskumníkov a vedcov prispieť k pomoci v inej sfere planety namiesto výroby naburanej Multiply.