Batérie elektrických vozidiel sú horúcou témou, pričom mnohí neinformovaní odporovacia elektromobility radi šíria dezinformácie, že vyslúžilé batérie končia na skládkach či dokonca pohodené v prírode. Aktuálna správa automobilky Honda je pritom ďalším dôkazom toho, že to tak samozrejme nie je.
Honda Motor Europe rozširuje svoje partnerstvo v oblasti recyklácie batérií so spoločnosťou SNAM, aby pokročila v udržateľnej využiteľnosti svojich trakčných batérií s ukončenou životnosťou. Celoeurópska dohoda umožní spoločnosti SNAM zbierať a recyklovať batérie z rastúceho počtu hybridných a elektrických vozidiel značky Honda a buď ich potenciálne pripraviť na „druhé“ využitie energie z obnoviteľných zdrojov alebo extrahovať cenné materiály na recykláciu, ak nie sú na tento účel vhodné.
Spoločnosti Honda a SNAM (Société Nouvelle d’Affinage des Métaux) spolupracujú od roku 2013, aby zabezpečili vysledovateľnosť batérií po dobe životnosti a zlikvidovali ich v súlade s environmentálnymi normami Európskej únie. Rozšírením tejto dohody bude spoločnosť SNAM zbierať lítium-iónové a nikel-metalhydridové (NiMH) batérie z celej siete predajcov spoločnosti Honda a autorizovaných spracovateľských zariadení (ATF) v 22 krajinách, predtým ako sa vyhodnotí, do akej miery sú vhodné na recykláciu a ich príslušné spracovanie.
Tom Gardner, senior viceprezident spoločnosti Honda Motor Europe, uviedol: „S rastúcim dopytom po rozširujúcom sa sortimente hybridných a elektrických automobilov Honda sa zvyšuje aj požiadavka na správu batérií spôsobom, ktorý je najšetrnejší k životnému prostrediu. Posledný vývoj na trhu nám môže umožniť využitie týchto batérií v rámci aplikácie ich druhého využitia pre energetické podniky alebo pomocou najnovších vylepšených recyklačných techník na získanie užitočných surovín, ktoré sa môžu použiť ako východisková surovina pri výrobe nových batérií.“
O ďalšom osude rozhoduje ich stav
Honda tiež informuje, že v rámci zberu použitých trakčných batérií sa využíva bezpečná a nízkouhlíková preprava. Pri ich prijímaní spoločnosť SNAM vyhodnotí, ktoré batérie sú vhodné pre zaradenie do nového zariadenia na uchovávanie energie. Tieto potom spoločnosť SNAM prispôsobí na iné použitie a sprístupní pre domáce a priemyselné aplikácie.
Ak sú články batérií poškodené a nevhodné na „druhé použitie“, materiály ako kobalt a lítium, sa hydrometalurgickými metódami, za použitia vodných chemických postupov, môžu extrahovať. Môžu sa opätovne použiť pri výrobe nových batérií, farebných pigmentov alebo ako užitočné prísady do malty. Ostatné bežne používané materiály vrátane medi, kovu a plastov sa recyklujú a ponúkajú na trh na použitie pri výrobe rôznych aplikácií.
Predajcovia môžu požiadať a zariadiť zber batérií po skončení životnosti na spracovanie a recykláciu prostredníctvom špecializovanej online platformy spoločnosti SNAM, ktorá tiež podporuje aktivity Hondy týkajúce sa ekologického dizajnu budúcich batérií, aby bolo možné zaručiť environmentálne spracovanie týchto batérií na konci ich životnosti.
Zdroj: tlačová správa (Honda)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Honda chystá pre Európu 6 e-áut, pričom urýchľuje plán elektromobility
Tesla potvrdila, že vyvíja „unikátny systém recyklácie batérií“
Vyslúžilé batérie z elektromobilov Renault budú poháňať elektrické člny
2 komentáre
Táto časť elektromobility je málo prestižná, ale do budúcnosti veľmi dôležitá tak, ako sú pre spoločnosť smetiari a hrobári! …..
Nuž recyklácia batérií (hlavne znovu-použitie ako dôležitej komodity) je rozhodne transparentnejsia ako tzv.recyklacia olejov zo spaľovacích motorov. Naozaj netušíme, kde sa nimi nakoniec „zakúri“ a to v tom lepšom prípade..
Ale ok, i tak sa snažím olej zbierať a v dôvere ho odovzdávam v zberných dvoroch.