Honda avizuje cenovo dostupnejšie elektromobily vďaka solid-state batériám

11

Automobilka Honda, ktorá rozhodne nepatrí medzi lídrov v elektrifikácii, nedávno založila divíziu elektromobility. A začiatkom mesiaca sme sa dozvedeli, že sa chce v prípade svojich budúcich menších a cenovo dostupnejších elektromobilov spoliehať na solid-state batérie, čím zdá sa ignoruje aktuálne trendy v tejto oblasti.

Honda v apríli minulého roka oznámila, že do elektrifikácie a softvéru investuje takmer 37 mld. €. To má okrem iného do roku 2030 priniesť 30 elektrických modelov a ich veľkoobjemovú produkciu. Nová elektrifikačná stratégia však začne „zľahka“.

Napríklad v rámci Európy plánuje Honda v najbližších rokoch uviesť 4 nové elektrifikované modely, avšak len jeden z nich bude plne elektrický. A to elektrické SUV na báze konceptu Honda e:Ny1. Takže európska ponuka Hondy v segmente elektromobilov bude zahŕňať v najbližšom období len 2 modely – nové SUV a súčasný malý mestský hatchback Honda e.

Spomínaný malý hatchback má pomerne prémiovú cenu, a tak rozhodne nepatrí k „masovkám“. Honda však avizuje menšie cenovo dostupné elektromobily. A ako sme sa dozvedeli začiatkom tohto mesiaca na základe rozhovoru šéfa Hondy Toshihira Mibeho pre Bloomberg, o čom informoval web Ecomento, tie chce Honda ponúknuť vďaka novej technológii batérií, a to solid-state.

Zrejme sa načakáme

Od tejto novej generácie batérií s pevným elektrolytom sa vo všeobecnosti očakáva zásadné zlepšenie všetkých kľúčových vlastností. Otázne však je, kedy budú „hotové“ a pripravené na hromadnú výrobu. Každopádne Mibe uviedol, že solid-state batérie urobia ich elektromobily cenovo dostupnejšími.

Podľa neho je podnikanie v oblasti elektromobilov veľmi závislé od batérií, pričom v Honde sa budú snažiť tieto náklady ukontrolovať vďaka pokrokom v rámci vyvíjanej solid-state technológie. Šéf Hondy však dodal, že náklady na zvadenie solid-state batérií do výroby budú vysoké.

Aj preto uvádza, že kým bude nová technológia pripravená na masovú výrobu, môže uplynúť „niekoľko rokov“. Honda pritom vyvíja solid-state batérie vo vlastnej réžii aj v spolupráci s LG ESS (ide o 2 samostatné programy). Mibe tiež hovorí, že najskôr musia začať s modelmi s vyššou cenou, aby sa absorbovali výrobné náklady. A až potom (od roku 2026) sa začnú zaoberať vývojom menších modelov založených na vlastnej novej platforme pre elektromobily.

Honda zjavne zaostáva

Uvedené zdá sa svedčí o tom, že Honda z hľadiska elektromobility zaostáva roky za mnohými svojimi konkurentmi, ktorí si týmto procesom prešli alebo ním prechádzajú či začínajú prechádzať. To môže byť dôvodom spoliehanie sa či „vyhovárania“ na solid-state batérie v súvislosti s cenovo dostupnejšími elektromobilmi.

Už dnes sú pritom k dispozícii pomerne cenovo dostupné riešenia. A to v podobe LFP batérií. Tie začínajú dominovať v Číne, kde je priemerná cena elektromobilov podstatne nižšia ako inde. Tento druh batérií pred rokmi začala nasadzovať taktiež Tesla, a to do svojich základných modelov 3 a Y. A pridávajú sa aj tradičné automobilky.

Navyše, na zavedenie do výroby sa už chystajú Na-ion batérie, ktoré majú byť ešte lacnejšie. Takže sa nezdá, že by bolo nevyhnutné čakať na to, kým sa vyvinú a nasadia do efektívnej nízkonákladovej hromadnej výroby solid-state batérie. A náklady sa dajú optimalizovať aj inak ako prostredníctvom lacnejších batérií.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Honda zakladá novú divíziu pre urýchlenie svojej elektrifikácie
Honda a Sony predstavili spoločnú značku elektromobilov Afeela a nový prototyp vozidla
Nissan vyvíja batérie s „3-násobnou rýchlosťou nabíjania, 2-násobnou e-hustotou a polovičnou cenou“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Asi sa skutočne jedná o výhovorky, zdôvodňujúce zaostávanie a vysoké ceny! Keď Toyota kúpila a rozobrala TESLU, „žasla“ nad pokrokovosťou konštrukcie celého vozidla, nie len batérie! Pritom si myslím, že vysoké súčasné ceny BEV nie je možné zdôvodňovať len vysokými nákladmi na výrobu batérií. Pekne to vidíme aj na tom, ako rastie cena počas cesty auta z Číny do Európy!

    • Snad neveris pribehu o uzasnutych inznierov Toyoty, vyrobcu najspolahlivejsich aut na svete, prveho alebo druheho najvacsieho vyrobcu aut. Postav sa vedla Tesly S a uvidis nedoliehave plechy, zatekajuce tesnenia, nefunkcne dvere atd atd

  2. skor to pekne vydime na tom, ze male spalovacie auta podobne honde e, nestoja 38tisic, ale okolo 20tisic. A ten cenovy rozdiel z prevaznej casti nemoze byt sposobeny nicim inym ako cenou baterie.

    Honda zaostava v elektroautach, ale zase robi najlepsie mild-hybridy.
    Ked si dnes niekto kupi hybridneho civica za 32tisic s priemernou spotrebou 4,7litra, tak by na tesle 3 za najidealnejsich podmienok (nabijanie vyhradne doma a iba pocas nizkej tarifi a bez strat) potreboval prejst 147tisic kilometrov, aby vobec dorovnal cenovy rozdiel. Pri realnejsich podmienkach, kde by sa zo 4/5 nabijalo doma v nizkej tarife a z 1/5 na dialnici na fast chargeroch (co je priblizny scenar mojho jazdenia), by sa rozdiel dorovnal az po 183tisic km.
    Samozrejme vypocet je len orientacny, ale predsalen je z neho jasne , ze napriklad ludia co menia auta aspon kazdych 10 rokov co je taky priemerny najazd 150tisic km, tak je nanajvys diskutabilne, ci sa im el. auto oplati.

    • Porovnávate neporovnateľné. K Civicu by sa na porovnanie skôr hodil Citroen eC4 za 31990 a máte cenový rozdiel v prospech emobilu. Okrem toho ste zabudli na nižšie náklady na údržbu, takže ten cenový rozdiel v prospech eC4 sa bude časom prudko zväčšovať.

      • tak velkostou je civic takmer velky ako tesla 3. ta je akurat o 100 koni silnejsia, takze beriem ze ma v tomto pridanu hodnotu. ec4 je o 20cm kratsie auto a ma o 50 koni menej. Takze to je tiez neporovnatelne.
        Cenu za pravidelnu vymenu olejov sa mi schvalne uz nechcelo zaratavat, kedze to rocne nie je vela penazi (cca 2 plne nadrze benzinu) a kompenzujem to tym, ze pripadny servis elektromobilu (konkretne tesly) bude oproti spalovaku zase o daco drahsi. Ludia co pisu svoje naklady po 5 rocnom vlasteni tesly, tak to tiez nie je ziadna hitparada.

  3. Tak asi to nie je len o tej spotrebe. Ludia si kupuju iphone nie lebo v statistikach vynika. Ludia si iphony kupuju pre celkovu spolahlivost. Nakoniec ked bude tesla vyrabat tolko aut ako dnes toyota spalovakov tak budeme zase inde.

    • Sú aj uvedomelí ľudia, ktorí si kupujú emobil kvôli šetreniu klímy. Jednoducho im pripadá hlúpe, aby po všetkých tých správach o klimatických katastrofách, ktoré sa na nás valia z médií, smradili do atmosféry, aj keď už existujú alternatívy. A cena sa dorovnáva nielen úsporou pri nabíjaní, ale aj nižšími nákladmi na údržbu. Boli tu uverejnené info o štúdiách, ktoré dokazovali, že emobil vyrovná cenový rozdiel už po cca troch rokoch.

        • Tak ja som vytriedal uz 3 EV, najazdil celkovo 320.000 km.a usetril 3200 x 7 L x 1,5 € = 33.600 € – 600 € za obcasne nabitie doma inak Free nab8jacky od r.2015 do dnes..talze ma 33.000 euto v kapse….q tetaz vy so spalovacim smradochom…sup sem kalklaciu kolko ste vy usetrili tym ze sta si kupilo fosila ci nam tu zasmraduje ovzdusienadim detom…

          • to je sice pekne, no len akosi nabijanie zadarmo pocas 8 rokov uz momentalne nie je realny scenar. porovnavajme aktualnu situaciu a potom sa bavme, co sa vyplati.

          • a k tomu zasmradovaniu ovzdusia nasim detom,… ta tazba kovov na vyrobu baterii sa asi deje na inej planete!
            na 1tonu litia co postaci na vyrobu cca.100baterii sa spotrebuje 2miliony litrov vody
            „…earth.org/environmental-impact-of-battery-production…“

Pridajte komentár