EÚ chce pokutovať spoločnosti za falošné tvrdenia o „ekologickosti“ ich produktov

1

EÚ reflektuje problém, ktorý sa týka zavádzajúcich tvrdení o produktoch z hľadiska ich „ekologickosti“, odhaľuje uniknutý dokument, o ktorom informoval portál Euractiv. Mnohí pritom upozorňujú, že sa tak deje aj v rámci automobilového priemyslu. A v návrhu smernice Európskej komisie sa okrem iného spomína aj povinné pokutovanie takýchto „greenwasherov“.

Na základe PR, reklám či ďalších druhov marketingu môže dnes človek nadobudnúť dojem, že takmer všetko je „ekologické„, „zelené“ či „environmentálne priateľské“. Realita je však iná. Európska komisia v spomínanom uniknutom návrhu, ktorý má byť predložený v najbližších týždňoch, pritom informuje, že 40 % takýchto tvrdení o produktoch sa nezakladá na pravde.

Nedávno sme informovali o iniciatíve aktivistov, ktorej snahou je upozorniť na tzv. „greenwashing“, teda vytváranie nepravdivého obrazu spoločností či organizácií o svojej environmentálne zodpovednej pôsobnosti, ako aj lobing proti klimatických politikám od vybraných automobiliek. Cieľom je pritom podporiť výzvu na obmedzenie reklamy na „vysokouhlíkové produkty“ v štýle tabakových výrobkov – „#BanFossilAds„.

Prvou lastovičkou v tomto smere je podľa portálu Euroactiv Francúzsko, ktoré ako prvá krajina na svete zakázala reklamy na fosílne palivá. A to v rámci zákona o klíme.

Pokuty za falošné „enviro-tvrdenia“

Európska únia ako celok zdá sa zatiaľ nechce ísť v podobných šľapajach ako Francúzsko, navrhuje však povinné zavedenia systému pokutovania spoločností, ktoré klamlivo tvrdia (napr. v rámci reklám), že ich produkty sú „zelené“. V uniknutom návrhu sa pritom píše:

„Spotrebiteľom chýbajú spoľahlivé informácie o udržateľnosti výrobkov a sú vystavovaní zavádzajúcim obchodným praktikám, ako je greenwashing alebo nedostatočne transparentným a dôveryhodným environmentálnym označeniam.“

Cieľom spomínaného návrhu je tiež prinútiť spoločnosti, aby svoje tvrdenia spojené s environmentálnou zodpovednosťou podložili prostredníctvom jednotnej metodiky EÚ s názvom Product Environmental Footprint (PEF).

Overovanie týchto tvrdení by mali na starosti jednotlivé členské štáty EÚ. Jedným z prostriedkov na zabezpečenie dodržiavania súvisiacich pravidiel by bol sankčný systém. To teda znamená, že spoločnosti by boli pokutované za „greenwashing“. Nuž, uvidíme. Zatiaľ ide len o návrh, ktorý sa ešte len chystá na stôl.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Subvertisers International

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Na Toyotu a BMW zaútočili aktivisti „falošnými“ billboardmi
Tesla a Audi ako prví ukázali svoj “batériový pas”, ktorý zavádza Globálna batériová aliancia
Francúzsky ropný gigant má vedieť už 50 rokov, že prispieva k zmene klímy

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Tak, ako dnes vykonávajú testy bezpečnosti vozidiel, a udeľujú hviezdičky nezávislé autority (Euro NCAP), tak isto by mali nezávislé autority testovať napr. reálnu spotrebu a emisie. Nadnárodnou dohodou by mal byť schválený celý súbor testovaných parametrov a vlastností a inštitúcií, ktoré ich budú vykonávať. Na klamlivú reklamu už existujú pravidlá, ako postupovať. Ak je to potrebné, treba ich zdokonaliť, a k tomu by určite napomohli aj tie nezávislé testy!

Pridajte komentár