Dacia Spring je podľa Green NCAP „najekologickejšie“ auto za rok 2022. Čo ďalší?

2

Projekt Green NCAP patriaci pod známu organizáciu Euro NCAP, ktorá hodnotí bezpečnosť automobilov, vyhlásil „najekologickejšie“ vozidlá za rok 2022. Víťazom sa sa stal malý, ľahký a nie moc výkonný elektromobil Dacia Spring. Druhá bola Tesla Model 3.

Green NCAP uvádza, že poskytuje spotrebiteľom hodnotenie environmentálnych vlastností súčasných automobilov a hodnotením prostredníctvom hviezdičiek podporuje vozidlá s najnižšou environmentálnou záťažou.

Treba však dodať, že metodika hodnotenia je zatiaľ do značnej miery zjednodušená, keďže sa zameriava na prevádzkové vlastnosti, resp. lokálne emisie (v budúcnosti sa má metodika rozšíriť). V prípade elektromobilov o výsledkoch de facto rozhoduje jediná metrika, a to index energetickej efektivity (ďalšími sú „index čistého ovzdušia“ a „index skleníkových plynov“). A najmä v tomto smere podľa Green NCAP medzi vozidlami hodnotenými v roku 2022 vynikla Dacia Spring a „stala sa vozidlom s najnižším vplyvom na životné prostredie“.

Green NCAP uvádza, že Dacia Spring vďaka čisto elektrickému pohonu a nízkej hmotnosti získala plný počet bodov v 3 zo 4 testov. V rámci energetickej účinnosti získala 9,8 bodov z 10. Green NCAP pritom dodáva, že na výstupe batérie modelu Spring je k dispozícii 89 % energie odobranej z elektrickej siete. Spring tak v Green NCAP dosiahol v podstate presne opačné hodnotenie ako v bezpečnostných testoch Euro NCAP.

green ncap dacia spring

Zdroj: Green NCAP

Najlepšie hodnotené vozidlá

Dacia Spring získala celkové hodnotenie 9,9 z 10. Za ňou nasledovali podstatne väčšie, ťažšie a výkonnejšie elektromobily. A to Tesla Model 3 (9,8), Nio ET7, Renault Megane E-Tech a Cupra Born (všetky 3 modely zhodne po 9,6). Plných 5 hviezdičiek si tiež odniesli modely Audi Q4 e-tron a Hyundai Ioniq 5.

green ncap tesla model 3

Zdroj: Green NCAP

Na záver pripomíname, že Green NCAP používa zjednodušený systém hodnotenia vplyvu vozidiel na životné prostredie. Ten nezahŕňa napríklad emisie z výroby vozidiel či emisie z dodávateľského reťazca. V prípade elektromobilov sú pritom veľmi dôležité emisie z produkcie batérií.

V tomto smere sa však chystá tzv. „batériový pas„, ktorý bude v EÚ povinný do roku 2026. Green NCAP tak bude mať k dispozícii dôležitý environmentálny ukazovateľ, ktorý súvisí s elektrickými vozidlami.

Zdroj: Green NCAP 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nový „zelený“ Euro NCAP otestoval „ekologickosť“ prvých 24 áut
Dacia Spring dostala novú verziu „Extreme“ s výkonnejším elektromotorom
Tesla a Audi ako prví ukázali svoj “batériový pas”, ktorý zavádza Globálna batériová aliancia

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Predpokladám, že sa hodnotili len BEV, ktoré sa predávajú v EU. Kto vie, ako by v hodnotení dopadli čínske mimi BEV! To by Dacia Spring nemusela byť ani v Top 10 ! …

Pridajte komentár