Pomerne čerstvý program Green NCAP, za ktorým stojí známa organizácia Euro NCAP vykonávajúca aj bezpečnostné testy automobilov, zverejnil výsledky rozšíreného eko-testu prvých 24 spaľovacích, hybridných a elektrických vozidiel. Zameriava sa pritom na „ekologickú“ stránku prevádzky áut. Ukázalo sa, že rozdiely môžu byť obrovské aj v rámci áut s rovnakým druhom pohonu. A hybridy nemusia automaticky získať lepšie hodnotenie ako spaľovacie vozidlá.
Green NCAP uvádza, že automobily hodnotí na základe „kombinácie presných rozšírených laboratórnych testov a relevantných jazdných testov v reálnom prostredí“. Hodnotiaca schéma aktuálne zahŕňa „hodnotenie skleníkových plynov, čistého vzduchu a energetickej účinnosti“. Z hľadiska emisií sa zohľadňujú lokálne vyprodukované prevádzkové emisie. To sa však časom zmení.
V rámci novej metodiky bolo otestovaných prvých 24 vozidiel s konvenčným, hybridným aj elektrickým pohonom. Ako sa dalo čakať, najlepšie výsledky dosiahli 2 elektromobily Hyundai Kona Electric a Renault Zoe. Tie získali plné hodnotenia v rámci všetkých ukazovateľov a celkových 5 hviezdičiek z piatich.
Nie je hybrid ako hybrid
Tretie najlepšie hodnotenie (3,5 hviezdičky) si vyslúžil kompaktný hybridný SUV/crossover Toyota C-HR. Druhý hybrid, o niečo väčšie SUV Honda CR-V, však dopadlo podstatne horšie (2,5 hviezdičky), keď ju predbehlo aj viacero najmä menších čisto spaľovacích vozidiel. A dokonca aj sedan Mercedes-Benz triedy C s naftovým motorom (3 hviezdičky), ktorý sa radí do strednej triedy.
A to vďaka lepšej energetickej efektivite, ako aj z hľadiska čistoty vzduchu (emisie NMHC, NOx, NH3, CO a PN). V rámci porovnania týchto dvoch modelov, triumfovala hybridná Honda len v rámci indexu skleníkových plynov (emisie CO2, N2O a CH4). Príčinu pritom môžeme hľadať najmä v prístupe výrobcov k dodatočným zariadeniam, ktoré majú vplyv na výfukové plyny.
Prezident Euro NCAP, Niels Jacobsen, uvádza, že hybridy majú potenciál dosahovať lepšie výsledky. Ich výrobcovia totiž často šetria tým, že vozidlá nevybavia jednoduchými, no účinnými zariadeniami, ako sú napr. filtre pevných častíc.
Na „veľkosti“ záleží
Nie je tiež prekvapením, že v porovnaní s veľkými spaľovákmi si vo všeobecnosti relatívne dobre (3 hviezdičky, čo znamená status „priemerný“) vedú menšie spaľovacie vozidlá ako VW Polo, Renault Clio či Peugeot 208. Najhoršie sú na tom vany, a to najmä kvôli vysokej hmotnosti a zlej aerodynamike. Len o niečo lepšie výsledky vo všeobecnosti získali „SUV-čka“.
Dôležité je, že Green NCAP plánuje rozšíriť svoju metodiku a do analýz zahrnúť aj emisie z výroby palív a elektriny. A zamerať sa chce aj na celý životný cyklus vozidiel. Nás pritom veľmi teší, že Green NCAP nezabúda na to, že ani palivá nerastú v miestnych hájoch. Veď celý proces, ktorý vedie od prácneho vyťaženia surovej ropy k natankovaniu finálneho paliva do nádrže, vyprodukuje obrovské množstvo emisií. A na to žiaľ mnohé pseudovedecké štúdie „pozabúdajú“.

Zdroj: Green NCAP
Mimochodom do ďalšieho kola testov už budú zahrnuté aj plug-in hybridné vozidlá.
Zdroj: Green NCAP
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mnohokrát zborený mýtus: „Elektromobily sú menej ekologické ako spaľováky“
Koniec spaľovacích áut v roku 2025 vďaka emisnej norme Euro 7?
Tesla Model 3 je najlepšia aj najhoršia v rámci „asistovanej jazdy“ podľa Euro NCAP
2 komentáre
Treba do toho zahrnúť aj vozidlá na alternatívny pohon (LPG a CNG)…. Myslím, že CNG by asi najviac zabodovalo.
OFF: Nerozumiem naco su v clanku odkazy na teslamagazin.sk? Na to predsa sluzia stitky na konci clanku. Nie?