Vo verejnej garáži v Atlante bol objavený jeden z najvzácnejších elektromobilov, a to GM EV1, ktorý mohol odštartovať „renesanciu“ elektromobility skôr ako Tesla. Jeho výrobca však dal skoro všetky vyprodukované kusy zošrotovať, a to za podivných okolností.
Pred 23 rokmi sa dostal na trh elektromobil GM EV1, ktorý mal potenciál na to, aby sa stal revolučným. Bol dostupný len na prenájom, napriek tomu ho majitelia milovali. Keď sa automobilový koncern GM rozhodol, že dá tento extrémne efektívny elektromobil po ukončené lízingových zmlúv zošrotovať, majitelia organizovali protestné podujatia, pričom davy ľudí musela krotiť polícia.
Jeden z posledných
Celkovo bolo vyrobených len okolo 1 100 kusov, pričom pred zošrotovaním malo byť omilostených 20 vozidiel, ktoré boli darované múzeám a univerzitám. Tie však boli znefunkčnené, pričom ich noví majitelia museli sľúbiť, že to tak zostane, uvádza Carscoops.
Objavenie tohto vozidla vo verejnej garáži v Atlante tak bolo veľkým prekvapením. Ako je možné vidieť na fotografiách od používateľa siete Twitter, Jacoba Hoylea, vozidlo je v stave, ktorý si rozhodne nezaslúži. Patriť by pritom malo „nemenovanej“ miestnej univerzite.
Found an EV1 today @mikespin pic.twitter.com/gvFaD2zjdv
— Jacob Hoyle (@JacobonScience) 5. decembra 2019
Môže ísť pritom o jeden z posledných kusov, ktoré ostali v pôvodnom stave, nakoľko mnoho z nich malo byť rozobratých študentmi inžinierskych oborov a použitých na experimentálne účely. Iba jeden jediný model GM EV1 ostal v súkromnom vlastníctve, a to v rukách renomovaného režiséra Francisa Forda Coppolu, ktorý ho pred GM „skryl“.
Jeho technológie sa stali „štandardom“
Elektromobil GM EV1 priniesol viacero prevratných technológií, ktoré sú vo väčšej či menšej miere súčasťou dnešných vozidiel. A to napr. tepelné čerpadlo pre HVAC systém, elektro-hydraulický posilňovač riadenia či regeneratívne brzdenie.
GM EV1 mal extrémnu aerodynamiku, vyjadrenú koeficientom odporu vzduchu 0,19. Pre porovnanie, dnešnou špičkou medzi osobnými elektromobilmi je Tesla Model 3 s hodnotou 0,23. Aj vďaka tomu dokázal už v tej dobe zabezpečiť veľmi slušný dojazd 257 km, a to s batériou 2. generácie (NiMH), ktorá mala kapacitu len 26,4 kWh.
Viac informácií o tom extrémne zaujímavom elektromobile nájdete v našom článku, „Mohol to byť revolučný elektromobil. Údajne ho však „zabila“ ropná lobby„. Odporúčame vám však vzhliadnuť najmä film Who Killed the Electric Car? (Kto zabil elektrické auto?), ktorého hlavnou, žiaľ tragickou hviezdou je práve GM EV1.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: RightBrainPhotography/Flickr (CC BY-SA 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pred 50 rokmi vznikol česko-slovenský elektromobil EMA 1
„Najdôležitejší elektromobil, ktorý bol kedy vyrobený,“ ide do aukcie
Elektrický VW Golf je tu s nami už od roku 1976. Ako napredovala jeho technika?
7 komentárov
Ak by to na svete nechodilo tak, ako to chodi… tak uz by sme tu mali bezne el. auta a zo slusnym dojazdom. EV1 top auto na svoju dobu, predbehlo svoju dobu a to boli len olovene a NIMH baterky, WAU! Aspon je vidiet, ze ked ludia chcu, tak dokazu vsetko…
Túto hystorku poznám… Neviem či si to pamätáte, ale v roku 2000 vyhlásili, že ropu máme už „len“ na 50 rokov a vtedy spomínali aj autá na el. pohon a v spojení s tým aj tieto autá spomenuté v tomto článku…
Už je neskoro a nechcem to rozoberať , ale keď si pozriete predošlé články, tak je tam veľa písané o plánoch do roku 2050 čo chcú stihnúť…
hystorku??? to naozaj? nie historku? 😉
Pravdou však je, že tehdá ta 26,4 kWh baterie musela stát majlant.
Nič viac len naháňanie peňazí!
Hajzli…
Prepáč no… Tak historku…. Pravdou je, že peniaze vládnu nadovšetko, takže výnimočne s tebou súhlasím… Sú to hajzli