Tesla by nebola potrebná, keby GM „nezabil“ elektromobil EV1, hovorí Elon Musk

7

Elon Musk sa aktuálne vrátil k záležitosti z minulosti opradenej tajomstvami a špekuláciami. Ide o prvý novodobý elektromobil od koncernu GM s označením GM EV1, ktorý mal zdá sa revolučný potenciál. Americký koncern ho však pred 24 rokmi po nedlhej dobe výroby „zabil“. A Musk teraz hovorí, že kedy sa tak nestalo, nebolo by treba spoločnosti Tesla.

Portál Benzinga informoval ohľadom zaujímavých výrokov Elona Muska v rámci nedávnej konferencie Viva Tech. Šéf Tesly a ďalších spoločností pritom povedal, že očakával, že sa po elektromobile GM EV1 dočká modelov EV2, EV3 atď. A dodal, že keby tak koncern GM urobil, Tesla by nebola potrebná.

Musk potom pokračoval v pomerne známom príbehu, keď povedal, že GM stiahol všetky elektromobily EV1, vrátane tých, ktoré mali zákazníci v nájme a dal ich z neznámych dôvodov zošrotovať. Musk ďalej uviedol, že zákazníci si elektromobil GM EV1 obľúbili tak, že na vrakovisku usporiadali sviečkovú vigíliu, ako keby niekoho zabili. „Ak niekto zorganizuje sviečkovú vigíliu, pretože tak veľmi miluje váš produkt, možno by ste ho mali vyrábať viac,“ pokračoval šéf Tesly a dodal, že ho stále zaráža počínanie GM.

 

Musk tiež vyjadril presvedčenie, že keby koncern GM vyrobil viac vozidiel EV1, bol by dnes lídrom v elektromobiloch. Ale keďže sa tak nestalo, bolo podľa neho potrebné, aby vznikla Tesla. V počiatkoch Tesly totiž žiadne veľké automobilky alebo startupy nevyrábali elektromobily, uzavrel Elon Musk.

GM EV1 v skratke

Z toho, čo vieme, sa zdá, že model GM EV1 sa mohol stať revolučným a mohol odštartovať renesanciu elektromobility podstatne skôr, keďže Tesla prišla s prvým elektromobilom až v roku 2008 a s prvým masovejším modelom v roku 2012.

gm ev1

Zdroj: GM

2-miestne kupé GM EV1 prinieslo napr. dnes známe a vo veľkom používané technológie ako tepelné čerpadlo pre HVAC systém, elektro-hydraulický posilňovač riadenia či regeneratívne brzdenie. GM pracoval paralelne na troch generáciách modelu, pričom tá posledná používala NiMH batériu s kapacitou 26,4 kWh, ktorá zabezpečovala dojazd 257 km a zároveň znížila hmotnosť vozidla na 1 319 kg.

gm ev1

Zdroj: GM

Elektromobil od GM vynikal aj aerodynamikou (koeficient odporu vzduchu 0,19) a relatívne nízku hmotnosť mal aj vďaka hliníkovému rámu či plastovým dielom karosérie. Jeho indukčný elektromotor ponúkal výkon102 kW a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za cca 8 sekúnd.

gm ev1

Zdroj: RightBrainPhotography CC BY-SA 2.0

Model GM EV1 bol dostupný len na lízing, a to za 399 až 549 $ mesačne. Navrhovaná maloobchodná cena pritom bola 34 000 $ (zrejme bez DPH). Kým GM tento model „nezarezal“ vyrobilo sa celkovo okolo 1 100 kusov. Viac informácií ohľadom tohto modelu, vrátane jeho príbehu, nájdete v našom článku Mohol to byť revolučný elektromobil. Údajne ho však „zabila“ ropná lobby.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW a GM chcú čoskoro prekonať Teslu. Aj vďaka lacnejším elektromobilom či širšej ponuke
Nájdený bol vzácny elektromobil. Jeho súrodencov mala „zabiť“ ropná lobby
Borenie mýtov: Tesla Roadster 1 nie je elektrickou verziou Lotusu Elise
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. EV1 a rodiacu sa elektromobilitu zabila pravdepodobne ropná lobby (stačí sa opýtať, komu to slúžilo, kto mal z toho prospech) a celé desaťročia popierala vplyv spaľovania fosílnych palív na klímu, je to celé jeden z najodpornejších zločinov proti ľudstvu v histórii.

  2. Žiadna lobby. GM si uvedomil, že vzácny kov na autá musia ťažiť nevinné deti v Afrike a to bol ten hlavný dôvod – namôjveru! Dal by som aj nejaký smailík, ale hádam…neni treba.

    • Proč jsi hlupák? Přes 90% kobaltu se těží strojně v povrchových dolech společně s mědí a niklem, 90%!!!
      Pak jsou tu menší prověřované doly, kde se těží ručně, ale bez dětí.
      Poslední varianta jsou ty, kde se těží dost nadivoko, paběrkují ve starých dolech a tam opravdu mohou být děti, které tam posílají jejich vlastní rodiče, což je mrzuté. No děti nemají šanci vytěžit takové množství kobaltu, aby to stačilo alespoň na pár elektroaut. Děláš z toho drama, které není tak dramatické.

  3. Asi to bol súbeh viacerých dôvodov a okolností! Niekedy hovoríme „Na nesprávnom mieste v nesprávny čas“! 🙂
    To sa vtedy prihodilo elektomobilu ………..

  4. Dovody GM boli dovodmi aj vsetkych ostatnych, dohodnutych automobiliek, aby ziadna z nich nezacala vyrabat nieco prevratne.
    Prislo aj mnoho inych startup automobiliek, ktore sa zial nikdy nestali automobilkami, pretoze ich vzdy stihol niekto kupit a z vyrobou skoncovat.
    Doteraz nam tu tvrdili, ze sa ev neoplati. Teda hlavne im sa neoplati, pretoze by museli pohnut ritkami a zrejme trosku aj hlavami.. A to po rokoch nicnerobenia velmi boli.
    Takto im tie tucne ritky pomasiruju nakopanim americka „automobilka“, ktorej sa smiali a cinske copy-paste fabriky, ktore si v cine sami postavili!

Pridajte komentár