Americký koncern General Motors predstavil plne elektrické armádne vozidlo Electric Military Concept Vehicle (eMCV) od svojej dcérskej spoločnosti GM Defense. Zaujímavosťou pritom je, že tento model vybavený „predlžovačom dojazdu“ vyrástol na základoch konvenčného elektromobilu GMC Hummer EV.
Začiatkom minulého roka sme informovali, že americká armáda predstavila komplexnú klimatickú stratégiu, ktorá zahŕňa aj opatrenia znižujúce emisie skleníkových plynov a budovanie elektrického vozového parku.
A jedným z jej nových vozidiel by mohol byť plne elektrický Hummer, ktorého 6-miestny koncepčný model Electric Military Concept Vehicle (eMCV) bol predstavený v týchto dňoch. Jeho vývojár GM Defense pritom informuje, že armádny elektromobil je založený na bežne dostupnom civilnom modeli GMC Hummer EV, presnejšie na jeho pickup variante.
- Zdroj: GMC
- Zdroj: GMC
- Zdroj: GM
To znamená, že GM eMCV vyrástol na platforme Ultium, ktorá bola vyvinutá pre konvenčné „civilné“ elektromobily koncernu GM. Vďaka tomu dosahuje tento armádny model vyšší výkon, dojazd a škálovateľnosť ako ktorýkoľvek z doterajších hybridných a elektrických modelov od GM Defense.
Známe špecifikácie
GM eMCV obsahuje 200-kWh batériu Ultium, vďaka ktorej prejde na jedno nabitie 529 km. Cyklus sa neuvádza, ale predpokladajme, že to bude podľa pomerne prísneho a presného amerického cyklu EPA. Nabíjací systém vozidla podporuje nabíjanie maximálnym výkonom 350 kW, pričom za cca 12 min nabíjania má byť možné získať dojazd 160 km.
Čo sa týka výkonu, elektromobil GM eMCV je vybavený troma elektromotormi s celkovým výkonom 746 kW a odhadovaným krútiacim momentom 15 561 Nm prenositeľným na externé zariadenia (otázne pritom je, koľko sa dokáže preniesť na vozovku). Predná jednomotorová náprava má klasickú uzávierku diferenciálu, zadná dvojmotorová disponuje virtuálnou uzávierkou.
Špeciálna výbava
Armádny elektrický Hummer je vybavený aj 12-kW dieselovým generátorom, ktorý dokáže nabíjať trakčnú batériu vozidla. Slúži teda ako tzv. „predlžovač dojazdu“. Z kapacitne veľkej batérie je pritom možné napájať rôzne nielen vojenské zariadenia.

Zdroj: GM Defense
Elektrický armádny Hummer sa od konvenčného pickupu GMC Hummer EV odlišuje aj vylepšenými tlmičmi FOX, 37-palcovými pneumatikami či lepšími nájazdovými a výjazdovými uhlami. Za zmienku tiež stoja špeciálne jazdné režimy Silent Watch a Silent Drive, ktoré umožňujú extra tichú jazdu s nízkou tepelnou stopou. A samozrejmosťou je vojenské vybavenie.
Zdroj: GM Defense
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Americká armáda zaostruje na elektromobilitu ako súčasť svojej klimatickej stratégie
Elektrický Hummer bol predstavený v SUV verzii. Spoznali sme aj ceny
Americká armáda testuje elektrickú „kolobežku“ s cenou automobilu
ODBER NOVINIEK
7 komentárov
Debilizácia pokračuje zrýchleným tempom….na Aljaške v zime prejde tak 30 km….
Slovensko je na Aljaške?
V tuhej zime môže elektromobil v extrémnych prípadoch strácať takmer 50% dojazdu… Tebe vychádza 50% z 529km rovných 30km?
Skús sa tiež zamyslieť nad vlastnosťami elektromobilu, ktoré by boli vo vojne veľmi dobre využité – tichá jazda, vysoký výkon, jednoduchšia konštrukcia = ľahšia oprava.
Stále Ti to príde ako „debilizácia“? Skúsme to nechať na testovanie v praxi, potom sa ukáže.
Myslim ze ta nizka tepelna stopa je tiez podstatna vyhoda pre armadu.
V zime ma EV nizsi dojzd co je jediny hacik, pojde aj pri -20 -30, ale spalovak ani nenastartuje.
Nemáš pravdu! Dnešné spaľováky naštartujú spolahlivo aj pri mínus 30 stupňov C, a napríklad šikovna 5 kWh batéria ako majú fullhybridy by na predohrev, a aj iné funkcie vo vojenskom špeciále úžasne pomohla!
Neviem, či bude toto vojenské BEV nasadene práve na Aljaške! 🙂 Je tu ale iná otázka! Aj po roku 2035 budú potrebné vozidla s ICE pohonom pre rôzne nasadenia, ako napr. na tej Aljaške!