Americký automobilový koncern General Motors (GM) len nedávno predstavil nové batérie Ultium a už hovorí, že má vývoji batériu, ktorá sa svojou životnosťou blíži k miliónu míľ (1,61 mil. km). Pracuje tiež na batériách s vysokou energetickou hustotou, ktoré majú elektromobilom zabezpečiť dojazd takmer až 1 000 km.
GM predstavil v marci svoj plán v oblasti elektromobility, vrátane nových batérií Ultium. Tie sa budú používať v nasledujúcich koncernových elektromobiloch. Štandardom bude 400V architektúra. „Vyššia“ 800V architektúra umožní podporu nabíjania výkonom 350 kW. Batériové „pack-y“ s kapacitou 50 až 200 kW sa budú skladať z veľkoformátových „vreckových“ batériových článkov typu NCMA. Elektromobilom majú zabezpečiť dojazd do 644 km (zrejme podľa cyklu EPA).
GM sa však neuspokojil s touto technológiou a vo vývoji batérií pokračuje, čoho dôkazom sú nedávne slová výkonného viceprezidenta koncernu, Douga Parksa. Ten povedal, že v rámci vývoja sú už takmer pri batérií, ktorá zvládne nájazd 1 mil. míľ (cca 1 600 000 km). Takáto životnosť sa pritom očakáva od batérie Tesly, ktorá by mala byť predstavená v blízkej dobe.
Parks nešpecifikoval obdobie, kedy by mohla byť ich „miliónová“ batéria zavedená do elektromobilov. Na batériách podľa neho pracuje viac tímov, ktoré sa zaoberajú elektródami bez obsahu kobaltu, elektrolytmi v tuhom skupenstve a ultra-rýchlym nabíjaním.
Aj li-metal batérie pre dojazd takmer 1 000 km
Koncern General Motors v marci hovoril aj o lítium-kovových (li-metal) batériách, ktoré by mohli byť k dispozícii v polovici tejto dekády. Tim Grewe, riaditeľ sekcie batérií GM, v tejto súvislosti povedal, že už teraz vidia životaschopnú cestu k batériám s takmer 2-násobnou energetickou hustotou a ľahkým elektromobilom s dojazdom 500 až 600 míľ (805 až 966 km).
GM sa aktuálne pripravuje na výrobu batérií Ultium v rámci spoločného podniku so spoločnosťou LG Chem. Ten zhltne 2,3 miliardy $ a vyrastie v americkom štáte Ohio.
Partneri tohto projektu tiež skúmajú možnosti spoločného investovania do baní, „hedžingu“ cien kovov a nadviazania partnerstiev s rafinériami, ktoré sa zaoberajú kovmi.
Zdroje: Reuters, Green Car Reports, GM
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický Hummer ako SUV aj pickup s obrovskou batériou a ultra-nabíjaním
Nová revolučná „Tesla batéria“ má byť výsledkom spolupráce s Číňanmi
Mohol to byť revolučný elektromobil. Údajne ho však „zabila“ ropná lobby
4 komentáre
Ten trend prechodu na elektromobilitu je jasný a nezadržateľný. Dôvod – ekonomika. A hotovo. Bodka.
Príklady? Prosím:
Dnes už nikto nebude oživovať parnú trakciu. Parné vláčiky na železničných tratiach dominovali v 1. polovici 20. storočia, dnes sa vyskytujú iba v múzeách a historických filmoch. Ekonomiku by už asi ani nikto nespočítal, odhliadnuc od rizika lesných požiarov, dymu, nízkej rýchlosti, atď. Prechod trval niekoľko desiatok rokov.
LED žiarovky? Spotreba oproti klasickým vláknovým „edisonovským“ žiarovkám cca 8 až 12%. Prechod trval niekoľko rokov. Návrat späť – nemožný. Ekonomika.
A ako dlho bude trvať úplný prechod na elektromobilitu od spaľovacích áut – to dnes neodhadne nikto.
Ale – návrat späť je nemožný. Hlavný dôvod – ekológia. Ale ten najhlavnejší dôvod je – EKONOMIKA!
Prosim ta kam chodis na tie blbosti?
V atomovej elektrarni je v podstate parna turbina – takze funguje doteraz. Lebo EKONOMIKA.
LED ziarovka uspora v spotrebe cca 10% a cena a zivotnost horsia… takze aka EKONOMIKA?
Elektromobil tu bol skor ako spalovacie auto, takze je to ako s mastou. Raz je mast nebezpecna a o 10 rokov je zdrava.
Ano vzdy je to o peniazoch, ale vzdy to zaplati obcan. A zisk ma z toho niekto iny.
Keď už niekto píše „blbosti“ tak si tiež skús overiť fakty.. a nie z titulu kamarát vravel. Mne sa Led žiarovky v domácnosti nevypalujú tak často ako klasické žiarovky, spotrebu majú určite nižšiu, a nielen keď zoberiem bodové svetlá v počte 4ks , čo halogénové stropné už boli spotrebou okolo 200W , ale hlavne sprievodný jav klasickej žiarovky pri skončení životnosti mi zvykla ešte aj ističe vyhodiť čo sa u Ledky nestalo ani raz. Jasné, cenu treba obhájiť, ale tá úspora, v celom dome môžem svietiť a nebude odber ako pred tým v jednej izbe.
Robo, snáď nechceš porovnávať parnú lokomotívu s jadrovou elektrárňou 😉 ak hej, JDho si absolútne nepochopil.
LED žiarovka ušetrí 90% energie a stoji dnes len 5 násobok ceny edisonovej (halogénovej), pričom má zároveň 3-5x väčšiu životnosť svietenia. Konkrétne 10eur (živ. 15tis hodín) namiesto 2eur za halogenku (živ. 3tis hodin) A áno je to ohromná ekonomika, len treba prerátať, kam ju namontovať. Lebo pri cene kWh na SK LEDka na domácom WC naozaj nemá zmysel. Ale v miestnosti, kde svietime 3h a viac denne, si tá LEDka na seba zarobí za pár mesiacov.
JD, tebe len toľko, že na halogenku zas až tak rýchlo nezabudneme neboj.. Stále sa nájdu miesta, kde je prirodzenejšie svetlo (s 99% CRI) prioritou.
Tu sa asi zastavím, ďalej to nemá zmysel.. 😉
Snáď len, že ten, kto má z toho zisk Robo, je tiež len občan, a presne taký ako tí ostatní.. Bohužiaľ ;(