SUV sú problém. Minimalizujú prínosy elektromobilov v oblasti emisií | Správa GFEI

8

Predaje elektromobilov aj ich podiel na trhu neustále rastú, a to rozhodne nie bezvýznamne. Dalo by sa pritom teoreticky očakávať, že vďaka tomu pomerne viditeľne klesnú globálne flotilové emisie áut. Podľa aktuálne zverenej štúdie je však tento pokles skôr kozmetický. Dôvodom má byť boom SUV vozidiel.

FIA Foundation informuje ohľadom výstupov z aktuálnej rozsiahlej správy „Trendy v rámci globálneho vozového parku 2023“ s podtitulkom „Riadenie posunu SUV (áut) a prechodu na elektromobily“ od Globálnej iniciatívy pre palivovú účinnosť (GFEI), za ktorou stoja viaceré významné inštitúcie ako Medzinárodná agentúra pre energiu (IEA), Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) či Inštitút dopravných štúdií, pričom medzi podporovateľov patrí aj EÚ.

Kľúčové zistenia

Medzi kľúčové zistenia štúdie patrí aj to, že uhlíkové emisie globálneho vozového parku sa mohli v rámci rokov 2010 až 2022 aj vďaka rastúcemu podielu elektromobilov znížiť o vyše 30 %. Avšak len pod podmienkou, že by vozidlá zostali rovnako veľké. Realita je však taká, že emisie uhlíka klesli len o 4,2 %. Podľa GFEI, kvôli boomu vozidiel typu SUV.

Rok 2022 bol rokom, kedy „SUV-čka“ prvýkrát získali väčší podiel na trhu s novými vozidlami (51-% ) ako všetky ostatné typy áut dokopy. Predovšetkým kvôli ním vzrástla priemerná hmotnosť osobných automobilov na historické maximum – viac ako 1,5 tony. A neustále rastie aj ich veľkosť, pričom pôdorys vozidla dosahuje v priemere okolo 4,2 m2.

Veľké, ťažké a neaerodynamické SUV sú pritom vo všeobecnosti menej efektívne ako iné typy vozidiel. Majú teda vyššiu spotrebu aj vyššie emisie. A zákazníci sú ochotní platiť viac za tento typ vozidiel, čo prináša výrobcom vyššie marže. Automobilky preto podporujú predaj SUV vozidiel.

Nedávno však došlo k urýchleniu zvyšovania energetickej účinnosti vozidiel a priameho znižovania emisií CO2. Najmä vďaka rozšíreniu elektromobilov, ktoré dosiahli minulý rok 15-% podiel v rámci celosvetového predaja nových automobilov a silný trhový podiel si držia aj tento rok. FIA Foundation pritom uvádza, že elektrické pohony spotrebujú 3 až 6-krát menej energie ako vozidlá so spaľovacími motormi.

Odporúčania pre politikov

Globálna iniciatíva pre palivovú účinnosť vyzýva vlády, aby „stanovili limity ohľadom veľkosti vozidiel s cieľom explicitne obmedziť a následne zvrátiť prechod na vozidlá SUV, ako aj urýchliť prechod na elektromobily a zavádzanie technológií prinášajúcich energetické úspory“. Veľkostné limity sa pritom majú týkať aj elektromobilov. Veľké elektrické SUV sú totiž vo všeobecnosti podstatne menej efektívne ako iné typy e-áut a vyžadujú použitie väčšieho množstva nerastných surovín pri výrobe.

Medzi ďalšie odporúčania GFEI patria:

  • Sprísnenie environmentálnych a bezpečnostných predpisov pre najviac používané vozidlá. Napr. služobné autá, taxíky, vládne flotily a vozidlá mobilitných služieb ako Uber či služieb zdieľania áut.
  • Investície do obnoviteľných zdrojov energie, zrušenie dotácií na fosílne palivá a spoplatňovanie uhlíka.
  • Predpisy ohľadom minimálneho spoplatňovania elektromobilov a finančných nástrojov, ktoré uľahčujú prístup k cenovo dostupným elektromobilom.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily ukončia éru „SUV-čiek“, tvrdí šéf Citroënu
Nový „emisný škandál“ v Európe vďaka plug-in hybridom?
Šíri sa ďalšia podozrivá štúdia, ktorá spochybňuje emisné prínosy elektromobilov
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Ono tiež nie je SUV ako SUV. Ak berieme do úvahy veľkosti SUV, tak niečo na spôsob Cybertrucku, EV 9, Rivianov, F 150 (elektromobil, neviem ale jeho názov), to je asi naozaj zbytočnosť. Ale ak je to niečo ako Tesla X, Tesla Y, KIA EV 5, ID.4 či ID.5 a veľkostne podobné, veď sú to ako dvihnuté kombíky. A tam o veľa viac toho materiálu asi nejde. A ak budete chcieť pretlačiť len nejaké krpaté elektromobily, ktoré sú využiteľné max. tak na jazdenie niekde po meste okolo „králikárne“ či na maličký nákup a vozenie detí do školy či škôlky tak akurát po jednom, tak sa vám na to každý vyse.ie. Veľa ľudí potrebuje aj praktické auto. A to sú väčšinou kombíky, alebo dvihnuté kombíky (SUV), a to SUV je fakt len kombík s väčšou svetlou výškou. OK. Pre hnidopichov, sú tie SUV aj o málinko väčšie. Ale nemyslím si, že by to bolo až také zlé. Čo je hlavné, sú neskutočne praktické. Ak by som mal mať niečo na spôsob Seatu Ibiza, tak to ani omylom. Pre 5 ľudí je to nepoužiteľné. A v prípade detských sedačiek na zadných sedadlách sa tých 5 neodvezie ani omylom. Navyše, ak je sedenie o pár cm dvihnuté, tak je super výhľad, mám oveľa lepší prehľad o okolí auta. A o opaku ma nikto nikdy nepresvedčí. Ale keď už potrebuje niekto tak vehementne šetriť tú našu prírodu a byť tak strašne eko, tak čo tak obmedziť, či dokonca zrušiť výrobu tabakových výrobkov, chľastu, automobilov s veľkými motormi, ktoré sú navyše nepraktické (mám na mysli vysokovýkonné športiaky), veď to nie je vôbec potrebné a pre praktické využitie to nemá vôbec žiadny význam. Navyše alkohol a tabakové výrobky škodia nielen tomu, kto to užíva a tie elektronické náhrady cigariet majú batérie, to tiež netreba vyrábať. Či to už asi nikto z tých eko-maniakov nevidí? Osobne som za obmedzenie nejakého toho zlého správania sa k prírode a životnému okoliu ako takému, ale netreba sa tváriť ako nejaký záchranca a hrdina, ktorý spasí našu planétu ale pritom je to len pekný pokrytec.

      • Tak ja som len reagoval na to, že elektrické SUV sú tie „zlé autá“. O X6-ke neviem v podstate nič. Len tieto eko-žvásty sú v podstate až smiešne. Odrazu sa našlo koľko eko-špecialistov, ktorí budú tvrdiť, že to a to auto je ekologickejšie než to iné. Pritom ekologické nie je ani jedno jediné auto na svete. Vždy bude všetko treba nejako vyrobiť a na to sa spotrebúva energia, materiály a podobne. V spaľovákoch sú to materiály, oleje, pohonné hmoty, v baterkáčoch materiály ako v spaľováku plus materiál na baterku, ale zase bez olejov a pohonných hmôt, ktoré samozrejme tiež treba vyrobiť, dopraviť, atď. I keď, olej v baterkáči je tiež (prevodovka), no a ešte kvapalina na chladenie baterky. Takže toto porovnávanie je totálne scestné. A má význam sa hádať o to, kto je viac eko? Koho autíčko je priateľskejšie k prírode? Je to úplne presne ako v South Parku v dieli „Nebezpečenstvo snobu“. Veď ak niekto chce jazdiť v baterkáči, nech sa páči, ak niekto v spaľováku, nech sa páči. Veď tie motory u nových áut už sú niekde inde ako pred pár rokmi. Nechápem, čo sa tu stále niekto hrá na nejakú ekológiu. To pokrytectvo je až alarmujúce.

    • Hm … baterky sú ťazké a rozmerné, potrebujú váčší a pevnejší podvozok … a potom sa dorábajú plechy … preto vychádza z každého elektromobilu SUV …
      … až sa podarí objaviť ľahšie baterky, budú aj autá menšie … prípadne iný motor s palivom o vysokej energetickej hustote …

    • tu v maličkej EU chceme zachrániť uhlíkovú stopu sveta idiotskými príkazmi z Bruselu

      nech sa zamerajú na znečisťovanie sveta na 4-och územiach:
      Čína 1,5 miliárd
      India 1,4 miliárd
      Africká únia 1,3 miliárd
      Amerika 1,1 miliarda

      potom to bude mať zmysel aj v EU 0,450 miliardy

    • ne ne
      to je este maly, taka suzuki vitara je dlha len do 4,2 m a siroka 1,77 to je cca 7,4 m2
      no a ecco asi budu za chvilu ludia len do vysky 1,5 m bo sa zmensia emisie co2, menej zjedia … a mozu sa budovat aj nizsie stavby a tieto malicke auta

  2. Budovanie spoločnosti na základe klamstva, beznádeje a závisti speje nevyhnutne k svojmu zániku.
    Indiáni dostali aspoň sklené guličky. My papier. Aborigíni úplne nič.
    Kto je na tom z pomedzi menovaných najlepšie?
    Je jedno, aké veľké auto budeš mať a čím bude poháňané. Dôležité je, aby si nezabudol načo má slúžiť. A hlavne si uvedomil, že má v prvom rade slúžiť, nie zotročiť 🙂

Pridajte komentár