Druhá historicky najvyššia investícia v SR sa týka batériovej „gigafactory“

8

Ministerstvo hospodárstva SR a čínsko-slovenská spoločnosť GIB podpísali dohodu ohľadom obrovskej investície na Slovensku. Tá sa týka továrne / „gigafactory“ na výrobu batérií či R&D centra. Ide pritom o 2. historicky najvyššiu investíciu v rámci SR. A vďaka nej má vzniknúť jedna z najväčších a najmodernejších „baterkární“ na svete.

Projekt slovenského batériového startupu Inobat a čínskej spoločnosti Gotion High-Tech (ďalej len Gotion), ktorá je jedným z najväčších výrobcov batérií pre elektromobily na svete, ako aj partnerom koncernu VW Group, sa dostáva do pokročilej fázy. Ich spoločný podnik Gotion Inobat Batteries (GIB) totiž dostal podpisom investičnej dohody zelenú pre výstavbu našej prvej batériovej „gigafactory„. A to v Šuranoch.

Pôjde pritom o obrovskú továreň, ktorá bude podľa aktuálnych plánov produkovať batérie (zrejme najmä pre elektromobily) s celkovou ročnou kapacitou 60 GWh, čím sa zaradí k najväčším na svete. A to si vyžiada obrovské investície vo výške 1,2 mld. €. Celková investičná pomoc slovenskej vlády predstavuje sumu 214 mil. €, informovalo MH SR.

Vzniknúť má pritom 1 311 nových pracovných miest s nadštandardným regionálnym mzdovým ohodnotením. Potešiteľné tiež je, že v rámci tohto projektu vznikne výskumno-vývojové centrum spolupracujúce aj so slovenskými univerzitami, ktoré podľa MH SR „zvýši odbornú úroveň pracovníkov a posilní inovačný potenciál Slovenska“.

Batérie „Unified cell“?

Slovenská spoločnosť Inobat uvádza, že začiatok výstavby továrne je naplánovaný na koniec tohto roka. Komerčná prevádzka má byť spustená v roku 2026 a v rámci prvej fázy sa očakáva produkcia na úrovni 20 GWh ročne. A ďalšou zaujímavou správou, ktorú sme sa dnes dozvedeli, je, že batériové články „Unified cell„, ktoré sú jedným zo základných stavebných kameňov stratégie VW Group v oblasti elektromobility, vyvinula pre tento nemecký koncern spoločnosť Gotion.

volkswagen group baterie plan

Zdroj: VW Group

Je tak teoreticky možné, že sa batérie Unified cell budú pre VW Group vyrábať na Slovensku. A v našej prvej „gigafactory“ by sa teoreticky mohli tiež vyrábať batériové články od slovenskej spoločnosti Inobat. Tá pritom v apríli spustila výrobu svojich prvých „batérií na mieru“ v menšom závode vo Voderadoch.

inobat auto baterie elektromobily slovensko

Zdroj ilustračnej fotografie: Inobat Auto

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský InoBat dal otestovať svoju novú batériu s rýchlym nabíjaním a vysokou e-hustotou
Batéria s 10-min nabíjaním od partnera slovenského Inobatu ide na trh
Slovenský Inobat spustil výrobu batérií. SR sa tak dostáva na exkluzívny zoznam
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Dufam ze kym to postavia, tak to uz nebude stara technologia. Snad to bude menitelne do buducnosti, ci chemia baterie alebo aj tvar/struktura baterky podla toho ako pojde vyvoj.

    • Jedna vec je postaviť modernú výrobu, a druhá vyrábať modernú/pokrokovú batériu. Dúfajme, že to majú správne premyslené, aj keď sú to „len Číňania“! 🙂 ……

    • Ty budeš asi Číňan, však! 🙂 Je to „čínsky pokrok a investícia“! Bohužiaľ to nie je slovenské know-how a financie, aby sme mohli byť hrdí , 6e je to „naše“. Tu musíme byť radi, že sme v istej „rulete“ získali čínske „Don Jüany“! 🙂

      • Nie je to cisto cinske!
        Je tam aj slovenska firma Inobat ktora vyvinula bateriove clanky. Predpokladam ze cinania dodaju linku na vyrobu.
        Je smutne ze sa najdu aj taky co za kazdu cenu hladaju negativa.
        Toto je pozitivna vec v tom ze sa Slovaci vlastnou hlavou zapojili do klubu najvyspelejsich a to nie len ako vyroba ale najme vyvoj baterii.
        Budme hrdy na to co dokazeme a neznevazujme uspech druhych.

          • a je to nutne? Je nutne si vymyslat nejake podiely?
            Pre nas, lajcku verejnost to nic nezmeni. Firmu uz zalozili za ucelom zisku a nam z toho nepojde nic, takze sa staci tesit ze sa slovakom nieco podarilo. Viac sa od nas nic neocakava.
            Budme prajny a drzme im palce.

Pridajte komentár