Slovenská „Gigafactory“ chce vyrábať batérie pre elektromobily „na mieru“

2

Spoločný podnik slovenskej spoločnosti Inobat a americkej technologickej spoločnosti Wildcat Discovery Technologies má priniesť vývojové centrum a pilotnú výrobnú linku na batérie pre elektromobily na západnom Slovensku a továreň na batériové články s produkčnou kapacitou 10 GWh ročne v regióne s vysokou mierou nezamestnanosti. Má tiež zabezpečiť inovácie v podobe batérií vyrobených na mieru.

Zo strategického a bezpečnostného hľadiska je nevyhnutné, aby Európska únia mala rozhodovaciu
suverenitu v oblasti elektromobility, vývoja a výroby autobatérii. „Investícia InoBat Auto má potenciál byť výrazným prínosom pre výskum na Slovensku. Vznik R&D (výskum a vývoj) centra bude kľúčový aj pre automobilky pôsobiace u nás a udržanie ich zamestnanosti,“ vysvetľuje Marián Boček, predseda predstavenstva InoBat Auto.

100 miliónov € do výskumu

Nedávne rozhodnutie Vlády SR podporiť výrobu batériových systémov a poskytnutie dotácie je plne v súlade s pravidlami štátnej pomoci a nariadením Európskej komisie. Racionálnou podporou pre automobilový priemysel sú najmä investície do nových technológií a vývoja. Ich podpore z verejných zdrojov sa už intenzívne venujú krajiny ako Nemecko či Francúzsko. V oboch krajinách ide o vyčlenenie finančných prostriedkov v objeme na úrovni okolo miliardy eur.

Ekonomika Slovenska je dlhodobo silne prepojená s automobilovým priemyslom. „V záujme toho, aby Slovensko nestratilo konkurenčnú výhodu, podpora takejto investície a jedinečného projektu v oblasti
vývoja autobatérii je strategicky správna,“ uviedol M. Boček z InoBat Auto.

Dotácia vo výške 5 miliónov eur je výsledkom rokovaní s Vládou SR. „Prostriedky budú použité na financovanie odborných kapacít a technologického transferu pre spustenie činnosti R&D centra,“ spresňuje M. Boček. V prvej fáze je plánom investovať 100 mil. eur do vybudovania R&D centra a pilotnej výrobnej linky na západnom Slovensku.

Druhá fáza sa zameria na veľkokapacitnú výrobu batériových článkov v objeme produkcie 10 GWh ročne. Objem investície sa odhaduje na 1 miliardu eur. Opäť bude umiestnená na Slovensku, a to prioritne v regióne s vysokou mierou nezamestnanosti.

Financovanie projektu bude zabezpečené kombináciou zdrojov: dlhové financovanie a súkromné
zdroje. Výška dlhového financovania sa v modeli odhaduje na 60 %. Pri dlhovom financovaní už spoločnosť InoBat Auto veľmi intenzívne komunikuje s bankovým sektorom a suverénnymi investičnými fondmi. V lete minulého roku boli spustené rokovania aj s Európskou investičnou bankou (EIB), ktorá už podobný projekt financovala vo Švédsku.

Silná spolupráca s akademikmi

„Projekt InoBat Auto prináša na Slovensko unikátne know-how. Do výskumu a vývoja priamo zapojí
slovenskú akademickú komunitu,“ zdôraznil M. Boček. Vznikne významný priestor na využitie
výskumných a vývojových kapacít našich univerzít i celého akademického sektora.

V rámci spolupráce so Slovenskou batériovou alianciou by sa otvorili príležitosti pre STU Bratislava,
TUKE Košice, PJŠ Košice či Žilinskú univerzitu. Ďalšie organizácie sú v súčasnosti vo fáze prijímacieho
procesu do aliancie. Konkrétne príležitosti zahŕňajú: spoluprácu so svetovými kapacitami vedeckej
obce napríklad z USA, budovanie akademickej infraštruktúry, priamu účasť na vedecko-výskumných
aktivitách a prístup do výskumných parkov súkromného partnera.

Výsledky by podľa tohto scenára boli ďalekosiahle. Počíta sa s rastom novej generácie skúsených
slovenských výskumníkov s praxou, návratom vedcov zo zahraničia, prítomnosťou zahraničných
expertov v krajine a rozšírením duševného vlastníctva krajiny.

Batérie pre elektromobily na mieru

Európska komisia odhaduje, že pre naplnenie potrieb výrobcov bude musieť byť v EÚ postavených odhadom 20 až 30 takzvaných „gigafabrík/gigafactory“ na výrobu batérií. Už dnes je známe, že dopyt európskych automobiliek v roku 2023 päťnásobne presiahne produkčné kapacity všetky výrobcov v EÚ, a to vrátane tých, ktoré sú momentálne vo výstavbe, resp. je plánom ich stavať. Zároveň platí, že vyše 80 % takýchto investícií v EÚ je ázijského pôvodu.

Ponuka batériových článkov zo strany výrobcov dnes prebieha prostredníctvom takzvaného
„katalógového predaja“. Výrobcovia áut musia prispôsobovať dizajn áut ponuke batérií na trhu a nie naopak. V ideálnom prípade by sa mal dizajn batérií prispôsobiť práve potrebám výrobcov elektromobilov. Nájsť výrobcu s „produktom na mieru“ je dnes prakticky nemožné.

Cieľom InoBat Auto je neuspokojivú situáciu zmeniť, a to vďaka transferu moderných technológií a
spolupráci s renomovanou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies. Tá má registrovaných viac ako 150 exkluzívnych patentov a už dnes prináša riešenia pre automobilky ako BMW, Daimler Chrysler či iné prémiové značky.

Poznámka: Spoločnosť InoBat Auto, j.s.a. vznikla spojením renovovanej americkej spoločnosti Wildcat Discovery Technologies Inc. (WDT) a spoločnosti InoBat j.s.a. (InoBat).

Zdroj: Inobat (tlačová správa)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ako to vyzerá s avizovaným šrotovným na autá a dotáciami na bicykle?
Ministerstvo hospodárstva zadotuje firmám nabíjacie stanice sumou až 10 000 €
„EÚ“ začala pracovať aj na vývoji „revolučných“ solid-state batérií pre autá

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

2 komentáre

  1. Snaha tu je, ale či dobehneme ázijských workholikov, ktorí žmýkajú výrobných pracovníkov na doraz, to je veľmi otázne, boh nám pomáhaj. Musíme stanoviť štandardy čo sa týka pracovného času, penzijného poistenia, zdravotného poistenia, ekologickosti výroby a podobne, ak to zahraniční výrobcovia nedodržia, treba zaviesť príslušné colné tarify.

Pridajte komentár