Európska únia pripravuje vlastnú obdobu továrne Tesla Gigafactory na výrobu batérií do elektromobilov

0

Európska únia plánuje spoločný projekt, ktorý má spraviť z Európy sebestačného technologického lídra v oblasti batérií do elektromobilov. V rámci neho zrejme vyrastie v Európe obdoba známej továrne spoločnosti Tesla – Gigafactory.

Na pôde Európskej únie sa už dlhšiu dobu hovorí o potrebe európskej konkurencieschopnosti v oblasti vývoja a výroby batérií do elektromobilov. Aktuálni lídri z tejto oblasti pochádzajú z východnej Ázie, ku ktorým sa pridáva americká Tesla. Aj tá však spolupracuje na batériách s japonským Panasonicom. EÚ je teraz rozhodnutá spojiť relevantné európske spoločnosti, ktoré majú dostať Európu na mapu technologických lídrov vo vývoji a výrobe týchto kriticky dôležitých komponentov pre elektrifikované automobily.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Gigafactory – komplexné informácie a zaujímavosti
Boj o Tesla Gigafactory 2 v Európe. Kto sú najväčší rivali?
Tesla tvrdí, že vďaka Gigafactory zníži cenu svojich batérií o 35 %

Doháňanie ázijskej konkurencie

V súčasných elektrifikovaných automobiloch nájdeme predovšetkým batérie od juhokórejských spoločností Samsung SDI a LG Chem, ako aj od čínskych výrobcov CATL a BYD. Najväčším výrobcom Li-Ion batérií na svete sa však plánuje stať americká spoločnosť Tesla, ktorá už buduje najväčšiu a najdrahšiu továreň na svete. Tá bude stáť 5 miliárd dolárov a jej ročná produkcia bude minimálne na úrovni 35 GWh. Pre upresnenie pripomíname, že sa tak deje v spolupráci s japonskou spoločnosťou Panasonic.

Rozostavaná továreň Gigafactory v Nevade

Rozostavaná továreň Gigafactory v Nevade. Zdroj: Tesla

Hlavné zámery akčného plánu

EÚ teraz pripravuje niečo podobné. Konkrétny akčný plán rozvoja dala vypracovať novovzniknutej aliancii automobilových výrobcov. Spoločnosti ako Daimler, Volkswagen, BASF či Bosch ho majú predložiť do konca februára tohto roku. Má obsahovať až 40 podnetov, ktoré majú naplniť víziu EÚ. Týkať sa budú najmä batériových článkov, pričom sa uvažuje o obrovskej spoločnej továrni na ich výrobu a montovanie do finálnych batériových blokov. Riešiť sa budú aj obchodné platformy pre získavanie kriticky dôležitých surovín, akými sú lítium, kobalt a nikel.

Po vzore Airbusu?

Európsku „Gigafactory“ by mohli financovať štáty EÚ, vrátane Slovenska a súkromní investori. Európska komisia je pripravená na podporu tohto projektu investovať 200 miliónov eur, hovorí eurokomisár Maroš Šefčovič. Špekuluje sa aj o vytvorení aliancie podobnej Airbusu.

Sme radi, že sa EU, ako aj európske spoločnosti zobudili. Nie to len vecou konkurencieschopnosti a sebestačnosti, ale celkovej globálnej dostupnosti batérií do elektromobilov. Veď dnes výrobcovia batérií nedokážu uspokojovať dopyt, kvôli čomu sa zbytočne brzdí rozvoj elektromobility.

Zdroj: Handelsblatt, titulný obrázok: Tesla

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár