Za jednu z najväčšiu konkurenčných výhod spoločnosti Tesla považuje Elon Musk efektivitu výroby. K tej začína čoraz viac prispievať technológia „megacastingu“ prostredníctvom zariadení Giga press, ktorú ako prvá hromadne zaviedla práve Tesla. A po Giga press začínajú siahať aj ďalšie automobilky. Výrobca týchto strojov pritom vidí ich veľmi žiarivú budúcnosť. V čom sú výhody a nevýhody?
Uznávaný expert Sandy Munro, ktorého firma sa desaťročia venuje zefektívňovaniu výroby áut, kedysi veľmi kritizoval karosériu elektromobilu Tesla Model 3. Konkrétne nadmerné množstvo spájaných častí, zbytočnú zložitosť a časti, ktoré sa môžu pokaziť (predovšetkým v prípade zadnej časti). A to uznal aj Elon Musk.
Riešením „megacasting“ a „Giga press“
Ako už býva zvykom, Tesla hľadala riešenie prostredníctvom inovácií, a to našla v podobe „megacastingu“ (megaodliatkov) a stroja na vysokotlakové liatie hliníka – Giga press. Ten totiž dokázal vyrobiť celú zadnú časť karosérie vozidla, ktorá sa v prípade Modelu 3 skladala z cca 70 častí, ktoré je treba zvárať, nitovať či lepiť, uviedol Elon Musk.
Šéf Tesly pritom dodal, že to podstatne zjednoduší a zrýchli výrobu, ako aj zníži nároky na priestor a počet robotov, príp. pracovnú silu. A Tesla, ktorá dnes dosahuje najväčšie marže v automobilovom priemysle, neostala len pri zadnej „jednoliatej“ časti karosérie. Prostredníctvom Giga press začala pre Model Y vyrábať aj prednú časť. Predok a zadok karosérie pritom v rámci výroby vo svojej najnovšej továrni Giga Texas prepája pomocou svojej novej štrukturálnej batérie.
A túto technológiu má v pláne rozširovať aj v prípade ďalších tovární a modelov. Pracuje pritom na niečom donedávna nemysliteľnom, a to na jednodielnej karosérii na spôsob hračkárskeho autíčka – „angličáku“.
Po stopách Tesly idú ďalší
Už skôr sa objavili správy, že Giga press sa chystajú nasadiť niektoré čínske automobilky, vrátane startupu NIO. Potom nasledovalo oznámenie značky Volvo (patrí pod čínsky koncern Geely), že bude používať megacasting, a to aj v chystanom závode pri Košiciach.
Krátko na to o zavedení megacastingu informoval aj VW, a to v rámci projektu elektromobilu novej generácie – Trinity. A aktuálne agentúra Reuters uvádza, že o Giga press a megacasting majú zaujem aj automobilky Toyota, GM a Hyundai, ako aj to, že VW sa nateraz tejto technológie vzdal.
Giga press má mať veľkú budúcnosť
Agentúra Reuters sa rozprávala aj so šéfom spoločnosti Idra, ktorá vyrába stroje Giga press pre spoločnosť Tesla. Riccardo Ferrario pritom uviedol, že základnou myšlienkou bolo priniesť technológiu, ktorá zjednoduší proces výroby áut. A dodal, že výrobcovia, ktorí využívajú stroje na odlievanie hliníka, môžu znížiť investície potrebné na výrobu karosérií o 40 % a priemerné náklady na ich diely o 30 %.

Zdroj: Idra
„Stavím sa, že do roku 2035 bude 80 % výrobcov automobilov používať gigapressy, prinajmenšom pre batériové elektromobily založené na nových platformách,“ povedal ďalej Ferrario.

Zdroj: Idra
V čom má byť najväčší problém?
Ralf Bechmann z konzultačnej spoločnosti EFESO upozorňuje, že konštrukcia veľkých odliatkov musí byť bezchybná, aby sa zabezpečila potrebná pevnosť. A dodáva, že „oprava konštrukčných chýb je oveľa jednoduchšia, ak sa karoséria skladá z niekoľkých malých častí, než z jedného modulu.“
Laická verejnosť pritom poukazuje na možné problémy v prípade „búračiek“. Zdá sa však, že napr. Tesla nechce nechať nič na náhodu, o čom by mohol svedčiť jeden z jej patentov. Ten totiž súvisí so zapracovaním deformačných zón, ktoré pohlcujú vzniknutú energiu po náraze, do veľkých jednodielnych odliatkov.
Absorpcia nebezpečnej nárazovej energie prebieha vďaka progresívnej deformácii a prasklín v odliatku. Progresívna deformácia má zabezpečiť robustnosť a opakovateľnú nárazovú výkonnosť. To tiež môže naznačovať, že po nehode sa poškodená časť karosérie odreže v mieste jednej z deformačných zón a následne sa „privarí“ nový diel.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenská továreň Volva bude používať technológiu „megacastingu“ ako Tesla
Tesla zarábala na autách násobne viac ako tradičné či čínske automobilky
Technológia výroby elektromobilov Tesla na spôsob hračkárskeho autíčka by mohla byť vo vývoji
5 komentárov
Odliatkové auto bude aj po menšej havárii zrejme celé na odpis! To budú vysoké poistky, a zrejme aj pre ostatných, s klasickou karosériou, aby sa poisťovne ešte viac nabalili !!! …….
Bude to presne naopak. Stratégia sa mení.
Autá budú mať vysokú aktívnu (AI) a nižšiu pasívnu bezpečnosť (úspora materiálov a elektriny). Autá budú hlavne vo flotilách vlastnených výrobcami. To bude znamenať opačný záujem na trvanlivosti produktu (aktuálne platí, čím skôr sa niečo pokazí, alebo morálne zastará, tým lepšie). Tesla už dnes stavia na rozdiel od konkurencie svoje autá na miliónové nájazdy. Cieľom je poskytovanie mobility, ako služby, nie predať vám auto.
Přečtěte si prosím poslední dva odstavce začínající na „Laická verejnosť …“
Prečítal som si znova, a stále mám rovnaké laické obavy. TESLA nepredstavila žiadnu prevádzku a technológiu, ktorá bude takéto opravy so zárukou prevádzať! Aj dnes sú špecialisti, ktorí zvaria časti dvoch – troch áut dohromady, ale aká je bezpečnosť týchto zvarencov? Rád by som poznal aj ceny takýchto opráv! Kým to nie je dostatočne jasné, obavy laickej verejnosti sú tu a sú oprávnené!
Tesla začína v USA aj s vlastnou poisťovňou, uvidíme …