Automobilka GAC predstavila systém ultra-rýchleho „8-min“ nabíjania, vrátane 480-kW nabíjačky

9

Minulý mesiac sa objavili veľmi zaujímavé informácie ohľadom čínskej „elektromobilky“ GAC Aion, ktorá patrí pod koncern GAC. Tie sa týkali aj systému extrémne rýchleho nabíjania, pričom aktuálne sme sa dozvedeli viac.

Najskôr GAC Aion zaujal správou o testovaní novej verzie elektrického SUV strednej triedy GAC Aion LX so 150-kWh batériou (energetická hustota batériových článkov 280 Wh/kg, katóda na báze oxidu kremičitého), ktorá cieli na dojazd 1 000 km (NEDC), pričom počas testov malo vozidlo dosiahnuť dojazd 904 km.

Potom v rámci svojho „Technology Day“ predviedol výnimočne rýchly nabíjací systém pre elektromobily. Nabíjacia technológia má podľa čínskej automobilky umožňovať nabíjanie „multiplikátorom“ 3C a 6C (tzn., že maximálny podporovaný nabíjací výkon je 6-násobkom kapacity batérie). Tá pritom sľubovala nabitie elektromobilu z 30 na 80 % za 10 min, resp. z 0 na 80 % za 16 min pri 3C nabíjaní. A 6C nabíjanie malo dokonca priniesť nabitie z 30 na 80 % za 5 min a z 0 na 80 % za 8 min.

V rámci svojho technologického dňa spoločnosť GAC predviedla nabíjanie prostredníctvom novej technológie, pričom systém ukazoval, že batéria sa pri 80 % SoC nabíjala výkonom 481 kW. Napätie počas nabíjania dosahovalo 856 V a prúd 568 A. Vozidlo malo vďaka tomu získať 35,1 kWh energie len za 4 min nabíjania.

880-voltová architektúra

Ako upozornil portál CnEVpost, aktuálne Číňania predstavili oficiálne parametre nabíjacieho systému, pričom sme sa dozvedeli, že je postavený na architektúre s napätím až 880 V, čo je takmer 2-násobná hodnota, keď to porovnáme s bežne používanými systémami. Prekonané tak boli aj 800-V platformy od Porsche a Hyundai Motor.

480-kW nabíjačky

Systém tiež zahŕňa nabíjaciu stanicu z vlastnej dielne s označením A480, ktorá poskytuje doteraz najvyšší výkon v rámci infraštruktúry pre osobné vozidlá, a to 480 kW. Pre porovnanie, „rýchlo-nabíjačky“ v SR majú bežne 50 kW, pribúdajú pritom nabíjačky s výkonom 100 – 150 kW, Tesla Superchager V3 má 250 kW (prisľúbený upgrade na 300 kW), top nabíjačky siete Ionity ponúkajú 350 kW a avizované boli nabíjačky s výkonom max. 400 kW.

Nabíjačka A480 má podľa GAC Aion umožniť získať elektromobilom dojazd 200 km počas 5 min nabíjania a bližšie nešpecifikovaná batéria sa má na 80 % kapacity nabiť za 8 min. A z 30 na 80 % to má trvať 4 min 50 s, vďaka nabíjaniu s multiplikátorom 6C.

gac aion a480

Zdroj: GAC via CnEVpost.com

Samozrejme, na podporu takého nabíjacieho výkonu sú potrebné špeciálne batérie. Na základe oficiálnych práv zo začiatku tohto roku sa zdá, že GAC v rámci svojich nových elektromobilov použije grafénové batérie, od ktorých sa vo všeobecnosti očakáva rýchle nabíjanie, dlhá životnosť či vysoká bezpečnosť. GAC tiež sľubuje, že ultra-rýchle nabíjanie neprinesie predčasnú degradáciu batérie, pričom hovorí o životnosti 1 milión km v rámci používania pri izbovej teplote.

Inovácie z vlastnej dielne

Aktuálne sme sa od GAC Aion dozvedeli, že spomínané rýchle nabíjanie umožnili vlastné inovácie v oblasti katódových a anódových materiálov, elektrolytu, membrány a vodivých činidiel. Tie majú totiž akcelerovať proces lítium-iónovej migrácie a zvyšovať vodivosť.

Nuž, sme veľmi zvedaví na elektromobil GAC Aion V, ktorý má byť prvým modelom vybaveným týmto ultra-rýchlym nabíjacím systémom, pričom ten má prísť na trh v septembri. GAC pritom samozrejme musí myslieť aj na potrebnú nabíjaciu infraštruktúru. Prvá 480-kW nabíjacia stanica je už funkčná v Guangzhou. Do konca roka ich má byť celkovo 100 a do roku 2025 až 2 000.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
StoreDot vyvíjajúci batérie, ktoré sa majú nabiť za 5 min, sprístupní patent urýchľujúci nabíjanie
Čína dominuje v budovaní nabíjacích bodov pre autá do zásuvky. Európa je za ňou
Priemerná cena elektromobilu klesla v Číne na polovicu, v Európe naopak značne stúpla

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Tento článok dáva nádej, že ak sa rýchlonabíjanie nepodarí firme StoreDot, tak ako zaznel jeden komentár k predchádzajúcemu príspevku, tak sa to podarí iným!

    • Izraelský StoreDot to má lepšie vymyslené, netreba nové nabíjačky:

      „Technológia vylepšujúca nabíjania má byť navyše aplikovateľná v rámci existujúcej nabíjacej infraštruktúry, bez nutnosti jej upgradu.“

      Navyše technológiu sprístupnia všetkým zadarmo:

      „Toto je dôležitý krok pre globálnu e-mobility komunitu, pretože nám všetkým umožní rýchlejšie nabíjanie pri minimálnych zmenách v rámci súčasnej infraštruktúry a budúceho procesu nasadzovania. Preto sme presvedčení, že je nevyhnutné ponúknuť túto špičkovú inováciu iným organizáciám na báze open source,“ uviedol šéf StoreDot, Doron Myersdorf.

  2. Netreba zabúdať, že GAC je veľký výrobca automobilov a jeho technológia ide prakticky hneď do komerčného nasadenia. Je veľký rozdiel, či idete presadzovať technológiu interne, alebo ako subdodávateľ.
    Izraelčania majú skvelý výskum, ale Číňania majú navyše aj schopnosť škálovať výrobu vo veľkom. Na tomto zásadnom rozdiele sa bude budovať dominancia čínskych výrobkov.

    Západ je taký hlúpy a zdegenerovaný, že Tesle a podobným novým inovatívnym automobilkám úmyselne škodí a hádže polená pod nohy. V prospech starých oligopolov. Chytrí Číňania svoje smart automobilky naopak mimoriadne efektívne podporujú. V celom reťazci od vývoja po predaj, prevádzku až finálnu likvidáciu BEV. Dokonca aj Teslu. Pozrite sa v akom kontraste je podpora Tesly v Číne, verzus v USA a Európe.
    To že Biden nezavolá na stretnutie Teslu a Nemci úmyselne blokujú výstavbu závodu je len vrchol ľadovca…

    • Otazka je z coho si u nas nezamestnani kupia tie lacne cinske auta, ked EU autopriemysel a jeho subdodvatelia kvoli cinskej produkcii skrachuju. A ak cinania postavia fabriky tu uz tie auta nebudu take lacne.

      • Západ stále dotuje spaľovacie autá asi 10 až 20 násobne vyššou sumou, ako BEV. Nerátam do toho nezmyselné dotácie do vodíku.
        Podľa môjho názoru, by sa dotácie mali úplne zrušiť, avšak hlavne do ICE.
        Ak ponechať dotácie, tak čiste na BEV a vyslovene na granty pre univerzity na výskum. Hlavne na základný výskum.
        Prečo sme dopadli oproti Číne tak katastrofálne? Na začiatku reťazca súčasného úpadku západu je školstvo a výskum. Toto bola skutočná sliepka, ktorá znášala zlaté vajcia. A systém musíte bezpodmienečne nastaviť pre generovanie čo najširšej strednej triedy. Všetci ktorí nerešpektovali tieto dve základné pravidlá, priviedli svoje spoločnosti na smetisko dejín.

Pridajte komentár