Ford začína kopírovať Teslu z hľadiska stratégie a technológie vylepšovania elektromobilov

3

To, že sa mnohí výrobcovia automobilov „inšpirujú“ spoločnosťou Tesla, nie je nič nové. A to sa týka už aj pribežného vylepšovania vozidiel, kedy sa vykonané zmeny zavádzajú hneď, ako je to možné. Nečaká sa teda roky na „facelift“ v strede modelového cyklu či na novú generáciu vozidla. Toto pritom začína praktikovať Ford, informoval šéf tejto tradičnej americkej automobilky.

Tesla prišla s unikátnym konceptom, keďže základom jej áut je softvérovo definovaná platforma. Jeden centrálny systém pritom umožňuje vykonávať rôznorodé zmeny, opravy a vylepšenia v rámci rôznorodých oblastí. Tesla tak dokáže rýchlym spôsobom svoje autá zdokonaľovať, odstraňovať dodatočne objavené problémy, zavádzať nové funkcie a vykonávať zmeny, ktoré znižujú výrobné náklady. Mnohé veci vie pritom upraviť aj v rámci vozidiel, ktoré už opustili továreň. A to prostredníctvom softvérových aktualizácií na diaľku, podobne ako sa to deje napr. v prípade aktualizácie smartfónov.

Vďaka tomuto prístupu tiež môže jednoduchšie zavádzať zmeny v rámci výroby. Takže auto, ktoré bude vyrobené zajtra, môže byť do značnej miery odlišné ako to dnešné. To je úplne niečo iné, ako je zaužívané v automobilovom priemysle, kedy automobilky zavádzajú zmeny nárazovo po rokoch. A to v rámci „faceliftov“ či nových generácií svojich modelov.

Zmeny pritom nedokážu spätne aplikovať na staršie vozidlá, pretože tie nemajú centralizovaný riadiaci softvér a nepodporujú softvérové aktualizácie na diaľku (tzv. OTA). Ako uviedol v nedávnej minulosti Elon Musk, automobilky totiž vykonávajú v podstate katalógové inžinierstvo, kedy auto skladajú prevažne z dielov dodávateľov. To pritom znamená, že v bežnom aute je množstvo samostatných systémov tretích strán, ktoré vzájomne nedokážu komunikovať a ich jednoduchá „centralizovaná“ úprava nie je možná.

Ford v šľapajach Tesly

No a spomínaný prístup si začína osvojovať už aj automobilka Ford, vyplýva z vyhlásení jej šéfa Jima Farleya v rámci konferenčného hovoru k hospodárskym výsledkom za Q4/2021, o čo informoval portál The Street.

Ako uviedol Farley, vo Forde vytvorili pracovnú skupinu, ktorá prepája výrobné, inžinierske a nákupné tímy. A to s cieľom znížiť náklady a zvýšiť marže. Táto skupina má tiež za úlohu vykonávať zmeny a vylepšenia na elektromobile Ford Mustang Mach-E hneď, ako je to možné.

K už uskutočneným zmenám napr. patrí zníženie počtu dielov predného kufra z 9 na 2 či redukcia počtu motorčekov a hadíc chladiaceho systému zo 4 na 2, resp. na tretinu zo 60 až 70 ks. Ford tiež dodatočne zahrnul vyhrievanie sedadiel do štandardu, čím zvýšil objednávku potrebných dielov a znížil ich jednotkovú cenu. Šéf Fordu pritom uviedol, že len za posledný mesiac našli možnosti, ako znížiť náklady na 1 vozidlo o 1 000 $. A to má byť len začiatok.

OTA pomôže aj v rámci „zvolávačiek“

Ford sa tiež bude spoliehať na OTA, a to aj v prípade „zvolávacích akcií“. Pokiaľ to bude možné, bude potrebné zmeny vykonávať aktualizáciou softvéru na diaľku. Tým predíde finančne a kapacitne náročným zvolávacím akciám do servisov.

Sme pritom veľmi zvedaví, či aj v prípade Fordu budú mnohé „médiá“ v rámci takýchto OTA informovať rovnakým spôsobom ako v prípade spoločnosti Tesla. Ako príklad uvádzame softvérovú aktualizáciu na diaľku na podnet NHTSA, ktorá sa týkala zvukového upozornenia na nezapnutý pás, pričom sa objavilo množstvo titulkov na spôsob: „Tesla musí zvolať státisíce svojich elektromobilov kvôli problému s bezpečnosťou“.

To však nie je až tak podstatné. Oveľa dôležitejšie je, že čoraz viac výrobcov áut začína od Tesly „preberať“ zmysluplné inovatívne riešenia, ktoré sú aj v prospech samotných zákazníkov. A s tým im tiež pomáhajú špičkoví odborníci z Tesly. Veď napríklad Ford do svojich radov nedávno získal aj Alana Clarkea, ktorý v Tesle pôsobil ako riaditeľ nových inžinierskych programov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Teslu je ťažké kopírovať, pretože nerobí „katalógové inžinierstvo“, hovorí Musk
Nemci priznávajú, že v oblasti elektromobility a softvéru zaspali dobu
Prečo Tesla odolala čipovej kríze? Vysvetľovali jej predstavitelia či šéfovia VW a Intelu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Netreba sa hanbiť prevziať dobré myšlienky od druhých! Čo nie je patentom chránené len tak, a za chránené i čosi zaplatiť, ak sa to má vyplatiť! 🙂

    • Môžu sa vo Forde hanbiť za to, ak lanária pracovníkov, ktorých si Tesla našla a vychovala. Tesla poctivo vyhľadáva talenty univerzitách, obchádza sympóziá, dni techniky a podobne, pozrite si životopisnú knihu Elon Musk, koľko energie to Teslu stojí. Z Fordu alebo z inej automobilky niekoho Tesla prelanárila? Asi nemá koho. Vždy sú to rôzne dinosaurie automobilky, ktoré si vylepšujú imidž tým, že sa drzo chvália kádrami prelanárenými z Tesly.

Pridajte komentár