Čoraz viac automobiliek pracuje na integrácii solárnych článkov do povrchu elektrických vozidiel, ktoré nabíjajú trakčnú batériu. Patentová prihláška aktuálne odhaľuje, že Ford na to chce ísť inak. A to prostredníctvom flexibilného nafukovacieho solárneho štítu.
Automobilka Ford vo svoje patentovej prihláške uvádza, že povrch vozidla je pre potreby integrácie solárnych článkov relatívne obmedzený, resp., že je nedostatočne veľký.
To sa snaží riešiť zariadením, ktorého hlavná časť je umiestnená na streche auta a ktoré rozvinie „plachtu“ s tenkou vrstvou solárnych článkov. Systém je pritom ovládaný centrálnym hriadeľom, ktorý je integrovaný do zadného nárazníka alebo batožinového priestoru, uvádza na základe patentu Electrek.
V rámci jeho opisu tiež nájdeme toto: „Flexibilný štít, ktorý sa rozvinie vďaka hustiacemu čerpadlu napájanému solárnou energiou. Keď je štít plne rozvinutý, jeho tvar je udržiavaný prostredníctvom pamäťového polyméru.“
- Zdroj: Ford via Electrek.co
- Zdroj: Ford via Electrek.co
Solárna autoplachta
V súvislosti s týmto patentom sa nám vybavuje pomerne nedávno prezentovaná solárna autoplachta od spoločnosti Armor. Tá sa pritom môže aplikovať na vozidlo automaticky cez elektrický systém, ktorý ju vytiahne zo zadného nárazníka a rozprestrie takmer cez celé vozidlo.
Počas jedného dňa pri 8-hodinovej slnečnej expozícii má plachta vyprodukovať elektrickú energiu, ktorá zabezpečí demonštračnému vozidlu dojazd 15 km. Cieľom Armor je zdokonaliť svoju technológiu tak, aby za jeden deň pridala elektromobilu na dojazde 48 km, a to do 3 rokov.
Smerom k „solár-mobilite“
Systémy od Fordu a Armor tak môžu byť technologicky menej náročné a menej sofistikované riešenia pre priame nabíjanie elektromobilov slnečnou energiou. To sa snažia zabezpečiť svojim vozidlám aj automobilky ako Toyota, Hyundai Motor či Audi, avšak prostredníctvom solárnych článkov internovaných do strechy vozidla. Taktiež Tesla oznámila podobné riešenie pre chystaný model Cybertruck.
Viaceré e-mobility startupy (Lightyear, Sono Motors či Squad Mobility) pritom pracujú na elektromobiloch, ktoré sú vyvíjané predovšetkým ako „solármobily„. V rámci nich sa totiž snažia aplikovať solárne články všade, kde je to možné.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Maďarská spoločnosť Platio ponúka „prvú solárnu príjazdovú cestu“
Rodinný solár-elektromobil s dojazdom 1200 km a vzhľadom rýchlovlaku
Technológia solárnych okien napreduje vďaka vedcom z Austrálie