Automobilka Ford nedávno potvrdila, že chystá výrobu elektromobilu navrhnutého špeciálne pre Európu. Moc toho však neprezradila. Máme tu však viacero nápovedí ohľadom toho, čo od neho očakávať po technickej aj dizajnovej stránke.
Ford pred pár dňami predstavil odvážny plán elektrifikácie svojho európskeho portfólia. Od roku 2026 chce totiž ponúkať len elektromobily a plug-in hybridy a do roku 2030 už len elektromobily.
Na to však bude musieť poriadne obmeniť svoje európske portfólio, ktoré aktuálne obsahuje jediný čistokrvný elektromobil, a to elektrické SUV strednej triedy Ford Mustang Mach-E. To sa pritom ešte len začína dostávať na prvé európske trhy.
Americká značka nám však aktuálne sľubuje elektromobil navrhnutý špeciálne pre Európu, ktorý sa bude vyrábať v Kolíne nad Rýnom. V rámci rovnakej továrne tiež zvažuje produkciu ďalšieho plne elektrické modelu. Oba by pritom boli postavené na platforme MEB od koncernu Volkswagen Group, čo nie je prekvapením vzhľadom na to, že obe automobilky vytvorili spoločnú alianciu.
Z toho vyplýva, že to môže byť vozidlo segmentu C alebo D. Vzhľadom na to, že do segmentu D patrí model Ford Mustang Mach-E, je pravdepodobné, že pôjde „kompakt“ (segment C). Tzn. elektromobil podobnej veľkosti ako VW ID.3, resp. ID.4.
Čo sa týka techniky, tá by sa tiež nemala príliš líšiť od toho, čo nájdeme „pod kapotou“ spomínaných modelov od VW. Tzn., že zákazník Fordu by mohol mať na výber z troch batérií – 45, 58 a 77 kWh s podporou rýchlonabíjania výkonom 50 až 125 kW. V závislosti od konfigurácie sa môže výkon pohybovať od 109 do 225 kW.
Tieto hodnoty však treba brať s istou rezervou, keďže kým príde elektromobil Ford „Europe“ na trh, VW môže svoju platformu vylepšiť. To pritom naznačujú aj pomerne nedávne neoficiálne informácie, že VW ID.3 sa dočká zvýšenie efektivity a nabíjacieho výkonu (až 170 kW).
Čo karoséria a dizajn?
Čo sa týka typu karosérie a dizajnu, Autoexpress ešte pred vyše rokom v tejto veci vyspovedal hlavného dizajnéra Ford of Europe, Murata Guelera. Ten pritom prezradil, že aj tento menší elektromobil bude inšpirovaný modelom Mustang. A dodal, že takmer naisto pôjde o crossover, ktorý však bude mať „iný profil“ ako Mustang Mach-E. Takže máme aspoň hrubú predstavu, čo od oznámeného elektromobilu Ford určeného pre Európu môžeme očakávať.
Ford nedávno tiež uviedol, že ohľadom svojej elektrifikačnej stratégie v Európe prezradí viac v nasledujúcich mesiacoch. Dúfame, že sa to bude týkať aj tohto modelu, na ktorý si však ešte počkáme, keďže do výroby pôjde až v roku 2023. Tak snáď toto čakanie prinesie aspoň zaujímavejšie ceny, ako by tomu bolo teraz.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nové elektromobily Ford majú byť cenovo dostupné vďaka platforme od VW
Top Gear otestoval elektrický Ford Mustang Mach-E. Aké sú prvé dojmy?
Ford znížil ceny elektrického crossoveru Mustang Mach-E
8 komentárov
Ako som už včera k Fordu Mustang Mach-E napísal: „Smelé vyhlásenie, smelé plány, a nám zostáva len počkať, prizerať a vydržať! Konkurencia však tiež nespí, a má oveľa dlhšiu elektro-cestu za sebou !!!
Ja samozrejme držím spoločnosti Ford palce, ale mne to ich predsavzatie (od r. 2026 iba EV a PHEV a od r. 2030 iba čisté EV) pripadá ako nereálne. Také chválenkárstvo, alebo skôr také „zviditeľňovania sa“.
No ale – nikdy nehovor nikdy. Nechajme sa prekvapiť, veď aj motyka môže…
Presne tak, treba sa pozrieť na reálne skutky.
Ako sa vedia vysporiadať s výrobu e-Mustanga?
Tragicky…
Moc im to s EV nejde. Ani pri iných EV modeloch. Odpoveď je tradičná. Ford nemá batérie. Nevie si ich vyrobiť. A existujúce kapacity od externých dodávateľov sú vybukované dlho dopredu.
Ak by to mysleli vážne, vo výročných správach by ste mali špecifické upozornenie na masívne investície do fabrík na baterky. Tieto investície sú rádovo vyššie ako napríklad do vývoja elektrickej platformy, alebo úpravy výrobnej linky áut na BEV. Platforma stojí rádovo 1 miliardu USD. Úprava liniek v jednej továrni na BEV rádovo 300 miliónov USD. Investície Fordu do baterkárni budú nevyhnutné na úrovni 10+ miliárd USD (pre kompletný prechod na BEV). Odporúčam pozrieť koľko investovala do továrni na batérie Tesla, pri relatívne veľmi malom počte vyrobených áut oproti Fordu. Bohužiaľ, uvedené platí pre všetky automobilky…
Zajímavý úhel pohledu. Díky.
u mna nemaju sancu, riadim sa heslom, nikdy nekupuj auto na F, tzn. Fiat, Ford, Ferrari a vsetky Francuzske 😉
Autá na F majú výbornú šancu s BEV na zlepšenie imidžu.
Elektromotory a batérie sa extrémne málo kazia oproti ICE. Nissan mal v Európe pokiaľ si dobre pamätám 20ks chybných battery packov na 30000 ks áut.
Ale možností niečo pokaziť je neuveriteľne veľa…
Pripomína mi to jeden vtip ešte zo socializmu:
Vláda ČSSR sa rozhodla, že bude zdražovať. Tak hlasovali za zdražovanie komodít podľa abecedy.
A – autá. B – bavlna. C – cigarety. D – domy. E – elektronika. F – nikto nemohol prísť na to, čo zdražejú na F, až ktosi zakričal – Fšetko!
Toto som samozrejme myslel ako odpoveď pre p. Anonyma. IK má správne názory.