Gigantická čínska developerská spoločnosť Evergrande aktuálne konkretizovala svoje plány v oblasti elektromobility. Chystá obrovské investície na zabezpečenie masívneho objemu produkcie elektromobilov a batérií, o ktorých môže väčšina tradičných automobiliek len snívať. Spoločnosť Evergrande chce byť pritom väčšia ako Tesla.
Podľa portálu Global Times čakajú Teslu v rámci čínskeho trhu krušné chvíle. A to nielen kvôli ďalším potenciálnym sankciám vyplývajúcim z obchodnej vojny medzi USA a Čínou, ale aj z dôvodu ambicióznych plánov spoločnosti Evergrande.
Nielen peniaze, ale aj technológie
Evergrande pritom nemá v talóne len obrovské množstvo peňazí, ale aj množstvo potrebných technológií. Čínsky developer získal 51 % podiel vo švédskej spoločnosti NEVS, ktorá vyrástla na základoch automobilky SAAB. Tá sa pritom špecializuje na elektromobilitu.
Založila aj spoločný podnik s výrobcom superáut Koenigsegg, ktorý sa bude zameriavať na výskum vozidiel a bodovanie kapacít. Kvôli batériovým technológiám kúpila spoločnosť Evergrande čínsko-japonskú firmu Shanghai Cenat New Energy.
Investovala aj do spoločností, ktoré sa zaoberajú elektromobilmi (Faraday Future), vývojom elektromotorov integrovaných do kolies či inteligentnými vozidlami. Evergrande tiež vedie diskusie o budúcej spolupráci v oblasti batérií a elektromotorov pre elektromobily, ako aj umelej inteligencie, s Harvardskou univerzitou.
„Megalomanské“ produkčné plány
Nuž, základy má zdá sa celkom pevné. To, spoločne s celkovými investíciami vo výške 20 miliárd € (po prepočte), má prispieť k vybudovaniu 3 tovární. Jedná z nich má produkovať milión elektrických vozidiel ročne. Zvyšné dve zas batérie s neuveriteľnou kapacitou 500 GWh, ako aj elektromotory a elektronické riadiace systémy pre milión elektromobilov. A to na ročnej báze.
Evergrande vs. Tesla
Čínski odborníci z priemyslu majú pritom rôzne názory na to, ktorá zo spoločností, Tesla či Evergrande, by mohla byť na čínskom trhu úspešnejšia. Šéf Menutor Consulting Shanghai, Feng Shiming, hovorí, že Tesla má obrovskú výhodu v oblasti inteligentných technológií, a to aj vďaka obrovskému množstvu nazhromaždených dát a vyrábaným automobilom.
Na druhej strane sa objavujú hlasy, že Evergrande má neporovnateľne navrch z hľadiska kapitálu a integrácie technológií z priemyselného reťazca, zatiaľ čo Tesla čelí úverom a problémom s finančnými tokmi. Navyše by sa mohla stať obetným baránkom americko-čínskej obchodnej vojny, vrátane rozostavanej šanghajskej továrne Tesla Gigafactory 3.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie (FF 91): Faraday Future
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Rivian považujú za druhú Teslu. Jeho elektromobily mieria aj do Európy
Nemecký startup chce byť Teslou pre masy, aj vďaka elektromobilu za 16 000 €
Švédska automobilka NEVS (ex-SAAB) začína s produkciou elektromobilov
3 komentáre
Žiadna kaša sa neje taká horúca, ako sa navarí. Čínska firma má prachy, Tesla má technológie. Navyše dokáže predvídať. Veď predsa preto stavia Gigafactory 3 v Číne, aby sa priamo dostala na čínsky trh bez toho, aby ju postihla nejaká obchodná vojna Čína – USA a musela platiť obrovské dovozné clá do Číny.
Na druhej strane – ešte veľmi veľa vody pretečie, kým čínska produkcia áut (presnejšie elektroáut) bude zaplavovať európsky a americký trh…
Alebo?
Konecne niekto kto to vidi triezvo.
Mimochodom, čínska vláda prispela nemalou sumou na Gigafactory 3. A teraz by mali bojovať sami proti sebe? To snáď nie!