Európska únia spúšťa ďalší projekt so zameraním na inovatívne batérie pre elektromobily a energetiku, ako aj sebestačnosť v oblasti batériových zdrojov – “European Battery Innovation”. Jeho súčasťou je 12 krajín, vrátane Slovenska, resp. 4 slovenských spoločností.
Do projektu “European Battery Innovation” je zapojených 12 členských štátov EÚ, a to: Rakúsko, Belgicko, Chorvátsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Taliansko, Poľsko, Španielsko, Švédsko a čo nás veľmi teší, aj Slovensko. Z nich pritom pochádza 42 zainteresovaných veľkých a stredne veľkých spoločností, ako aj startupov.
Tie podľa Európskej komisie spoja sily v oblasti výskumu a inovácií pre celý batériový hodnotový reťazec – od ťažby surovín, cez návrh a výrobu batériových článkov a packov, až po recykláciu a vyraďovanie batérií v rámci obehového hospodárstva.
Projekt sa zameriava na výskum a inovácie v štyroch vzájomne prepojených oblastiach. A to: suroviny a pokrokové materiály, batériové články, batériové systémy a recyklácia + udržateľnosť.
Medzi ciele projektu “European Battery Innovation” patrí tiež:
- Zlepšenie riadiacich a meracích systémov batérií v reálnom čase. Vďaka tomu má byť možné napríklad určiť, čo sa bude diať s batériou, keď doslúži v rámci svojho prvotného využitia.
- Výrazne zlepšenie environmentálnej výrobnej stopy batériových článkov.
- Optimálne využitie digitálnych technológií v rámci procesov celého hodnotového reťazca. A to pomocou pokrokovej analýzy údajov pre optimalizáciu výrobných procesov.
Ako sme už uviedli, do projektu bude priamo zapojených 42 spoločností z 12 krajín. Tie budú spolupracovať s ďalšími vyše 150 partnermi, vrátane malých a stredne veľkých podnikov, univerzít a výskumných organizácií. Zúčastnené strany budú pritom vzájomne zdieľať výsledky a poznatky zo svojej práce. A časť ich duševného vlastníctva bude licencovaná.
4 slovenské spoločnosti
Nás samozrejme veľmi teší, že do projektu sú zapojené aj 4 slovenské spoločnosti, a to:
- Inobat Auto: výskum, vývoj a výroba batériových článkov „na mieru“ (v rámci projektu: oblasť batériových článkov),
- Inobat Energy: výskum a vývoj batérií pre energetiku (v rámci projektu: oblasť batériových systémov),
- Energo – Aqua: „príprava, realizácia a prevádzkovanie projektov malých vodných elektrární“ (v rámci projektu: oblasť batériových systémov),
- ZTS – Výskum a vývoj: strojné a priemyselné inžinierstvo (v rámci projektu: oblasť recyklácia a udržateľnosť).
Naše spoločnosti budú môcť v rámci “European Battery Innovation” čerpať z podpory Európskej únie, ktorej výška je 2,9 miliardy €. Zo súkromného sektora príde ďalších 9 miliárd €. Z peňazí EÚ bude môcť čerpať napríklad aj Tesla (v oblasti: batériových článkov a systémov, ako aj recyklácie a udržateľnosti – v rámci svojho pôsobenia v Nemecku – Giga Berlin), Rimac, BMW či FCA.
Zdroje: Európska komisia 1, Európska komisia 2
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slováci predstavili „prvú inteligentnú batériu pre elektromobily na svete“
Na Slovensku sa formuje Národné batériové centrum. Je to veľká príležitosť
EÚ chce na cestách 30 miliónov elektromobilov do roku 2030
8 komentárov
Tak toto nech len vyjde!
Takéto projekty na podporu vývoja a výroby batérií nezaznamenávam u vodíkových pohonov, a preto som sa aj z tohoto dôvodu dosť skepticky vyjadril k ich budúcnosti. Batérie sa zrejme presadia. Ich cena a technické parametre pritom veľmi ovplyvnia vývoj celého sektoru nabíjania a alternatívnych palivových článkov.
Máte pravdu, vodík jednoznačne „ťahá za kratší koniec“. Ekonomicky je to jednoznačné a to rozhoduje.
V niektorých prípadoch je to pre vodík perspektívne, kde výhody môžu (ale nemusia) prevážiť nad nevýhodami – napríklad ťažká nákladná doprava, autobusy, lode, železničné „lokálky“ bez elektrifikácie a podobne.
Vodíková ekonomika je bolehlav pokiaľ nie je jeho lacný a nízkoemisný zdroj ktorý by vedel kompenzovať jeho obrovskú neefektivitu oproti batériám v automotive.
Preco vodik pre lode, ved lode kedysi pohanal vietor, to by dnes nemohli na staznoch/rahnach mat namiesto plachiet vrtule veternych elektrarni? Snad stale este fuka na moriach a oceanoch. Vrtule sa otacaju za vetrom, tak i pri protivetre by sa lode mohli plavit dopredu aj bez krizovania. 🙂 Pri bezvetri z baterie, pripadne generator v nudzi. Riesia iba solarne lode, neverim ze vietor by nedal viac kw ako FV a fuka aj v noci.
Vskutku zaujímavý nápad, s tými vrtuľami. Ja by som pridal ďalší – loď by mohla za sebou ťahať akýsi pontón s dostatočne veľkou plochou, kde by boli solárne články. Cez deň by to loď poháňalo a ešte aj nabíjalo batériu, z ktorej by sa čerpala energia v noci. A samozrejme záložný generátor.
Pán kolega, mali by sme si to nechať patentovať, čo poviete?
Jasnacka patentujme, doplnim, ze ten ponton by mohol byt zastreseny, FV na streche, na ploche uloznej pod nou auta, kontajneri. co treba, prepravit v podpalubi pripadne cast baterie. A takych pontonov moze tahat ta lod viac, cize taky lodovlak.
A to sme sa zamysleli len dve minuty.
Super, dohodnuté!