Nová emisná norma Euro 7 je „historickým zlyhaním“, tvrdí T&E

1

Európska komisia včera zverejnila tlačovú správu k aktualizovanému návrhu novej emisnej normy Euro 7, ktorá začne platiť od roku 2025. Tá bola možno až prekvapivo všeobecná. Organizácia Transport & Environment zastrešujúca mimovládne organizácie pôsobiace v oblasti dopravy a životného prostredia naznačuje prečo. Padli pritom ostré obvinenia.

Väčšinou keď Európska únia zverejní nejaký návrh týkajúci sa znižovania emisií automobilov, médiá sú plné nespokojných kritických vyjadrení automobiliek. Úplne bez kritiky sa to síce nezaobišlo ani teraz, tá sa však nedá ani zďaleka porovnať s tou, ktorá sa objavila po zverejnení návrhu z roku 2020.

Naopak, s masívnou kritikou prichádza organizácia Transport & Environment (T&E). Tento stav môže naznačovať, že automobilový priemysel je oveľa spokojnejší s aktualizovaným návrhom ako environmentalisti. Podľa T&E je to preto, že si automobilky vylobovali podmienky, vďaka ktorým ušetria na úkor životného prostredia.

Z tlačovej správy Európskej komisie (EK) sme sa dozvedeli, že Euro 7 má priniesť:

  • Lepšiu kontrolu emisií nových vozidiel zreálnením podmienok testov, ktoré hodnotia emisie.
  • Aktualizáciu a sprísnenie emisných limitov. Tie sa majú sprísniť pre nákladné vozidlá a autobusy. Regulovať sa budú doteraz neregulované emisie oxidu dusného (platí pre ťažké nákladné vozidlá). EK tiež uvádza, že pre osobné autá budú platiť súčasné najnižšie limity bez ohľadu na druh pohonu.
  • Reguláciu emisií z bŕzd a pneumatík. To má napr. priniesť do roku 2035 zníženie emisií z bŕzd o 27 %.
  • Predlženie doby, počas ktorej budú musieť osobné vozidlá a dodávky dodržiavať stanovené pravidlá, a to na 10 rokov a nájazd 200 000 km. Predĺženie tejto doby sa dotkne aj nákladných áut a autobusov.
  • Reguláciu životnosti batérií v osobných autách a dodávkach s cieľom zvýšiť dôveryhodnosť elektromobilov v očiach spotrebiteľov.
  • Možnosť efektívnej kontroly reálnych emisií vozidiel počas ich životnosti.

EK si do roku 2035 okrem už uvedeného sľubuje celkové zníženie oxidov dusíka (NOx) o 35 % v prípade osobných áut a dodávok, resp. o 56 % v prípade nákladných áut a autobusov (v porovnaní s normou Euro 6). V prípade častíc z výfukových plynov to má byť 13 %, resp. 39 %.

„Historické zlyhanie“

Ako sme už naznačili, môže sa zdať, že aktualizovaný návrh normy Euro 7 prijal automobilový priemysel pomerne dobre, aj keď nie úplne bez kritiky. Naopak, veľmi ostrej reakcie sme sa dočkali napr. od organizácie T&E.

V stanovisku T&E k návrhu normy Euro 7 sa pritom napr. spomína, že „EK uprednostňuje zisky automobiliek v rámci historického zlyhania pri znižovaní toxického znečistenia z osobných a nákladných vozidiel“. Organizácia dodáva, že vďaka tomu bude v našich uliciach ešte desiatky rokov jazdiť 100 mil. vysoko znečisťujúcich áut, ktoré mohli byť environmentálne prijateľnejšie, keby museli výrobcovia áut zaviesť už dostupné moderné technológie s cenou 304 € na jedno auto. Toxické znečistenie by pritom mali znížiť o 50 %, a to napr. bez nutnosti hardvérových úprav motora.

T&E tiež uvádza, že EK zavrhla svoje vlastné odborné odporúčania (od konzorcia odborníkov CLOVE) týkajúce sa nových pravidiel ohľadom emisií iných ako CO2 a obvinila EK z toho, že sa postavila na stranu lobistov z automobilového priemyslu používajúcich „špinavé triky“. Automobilky majú byť pritom podľa T&E aj napriek krízam v dobrej kondícii, keď napr. v ostatnom období zisky automobiliek BMW, Stellantis, VW Group či Renault rastú.

T&E dodáva, že dokonca aj Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) uznalo, že návrhy EK budú mať len „okrajový“ vplyv na toxické emisie NOx. T&E tiež návrhu emisnej normy Euro 7 vytýka, že konzervuje súčasné limity pre benzínové autá a nezohľadňuje technologický pokrok, ktorý by mohol znížiť toxické emisie NOx o 50 % a toxické častice o vyše 80 %.

Predložená podoba normy Euro 7 je zatiaľ len návrhom EK, ktorý bude následne predložený na schválenie Európskemu parlamentu a Európskej rade.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Zákaz predaja nových spaľovákov“ v EÚ od roku 2035 je vo finále. Dohodli sa ďalšie detaily
„Emisný škandál“ plug-in hybridov sa skončí. EÚ schválila nový výpočet emisií CO2
Návrh Euro 7 vraj zakazuje spaľovacie autá. Podpredseda EK ho obhajuje

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Už dlhšiu dobu mám pocit, že okolo emisií z vozidiel panuje až akási hystéria, a na ostatné zdroje znečistenia z energetiky a leteckej a lodnej dopravy sa akosi zabúda !!! ….

Pridajte komentár