EÚ chce údajne získať čínske e-mobility technológie výmenou za dotácie

3

Zdá sa, že niektoré veci sa obracajú. Podľa Financial Times má totiž EÚ požadovať od čínskych spoločností transfer technológií výmenou za dotovanie, resp. subvencovanie ich výroby v únii.

Čínska ekonomika vyrástla aj vďaka tomu, že zahraničné spoločnosti, ktoré chceli pôsobiť na tamojšom obrovskom trhu, museli nepriamo zdieľať svoje know-how s domácimi spoločnosťami, napr. v rámci spoločných podnikov. A niečo v tomto duchu sa má chystať na pôde Európskej únie, vyplýva z aktuálnej správy Financial Times odvolávajúcej sa na dvoch nemenovaných vysokopostavených predstaviteľov EÚ.

Rozdiel je v tom, že tentokrát má smerovať transfer technológií z východu na západ. Na začiatok sa to má týkať batérií, v ktorých Číňania jasne dominujú svetu. A to či už z pohľadu samotných technológií, ako aj dodávateľského reťazca.

Naopak, Európe sa aj napriek snahám za ostatné roky nedarí čo i len priblížiť Číne. Dôkazom môžu byť existenčné problémy najväčšej európskej batériovej nádeje, spoločnosti Northvolt, ktorú EÚ podporila nemalými finančnými prostriedkami. A pozitívne rozhodne nevyznievajú napr. ani výsledky projektu vývoja európskej solid-state batérie, na ktorom participovalo 14 európskych inštitúcií a spoločností.

Podpora výroby batérií a ochrana domácich podnikov

Podľa Financial Times má EÚ v pláne zaviesť nové kritéria vyžadujúce od čínskych podnikov výrobu v továrňach na území EÚ a zdieľanie technologického know-how. A to v súvislosti s chystanými grantovými výzvami vo výške 1 mld. €, ktoré sa týkajú výroby batérií. Podobné by to mohlo byť aj v rámci iných dotačných schém EÚ a neskôr by sa to tiež mohlo dotknúť iných „zelených sektorov“.

Spomínaný plán má byť súčasťou širších opatrení, ktorými má EÚ chrániť domáce spoločnosti dodržiavajúce prísne environmentálne predpisy pred „lacným“ dovozom s vysokou emisnou stopou. Jedným z nich majú byť tiež už dobre známe dodatočné clá na elektromobily dovážané z Číny.

Nuž, uvidíme. Každopádne informácie ohľadom „transferu čínskych batériových technológií“ sú neoficiálne a Finacial Times uvádza, že Európska komisia sa ohľadom tejto veci odmietla vyjadriť.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Spoločné EÚ-dotácie na elektromobily? To je návrh Francúzska
Čínske elektromobily majú byť pre Ford existenčnou hrozbou
14 európskych subjektov vyvinulo solid-state batériu pod záštitou EÚ
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

3 komentáre

  1. Áno, Čína sa tak rýchlo a tak razantne zmohla vďaka prúdeniu zákaziek, technológií a peňazí do krajiny, a mnohé svoje výrobky u nás a v USA predávala bez cla !!! Počul som aj „pikošku“, že ešte donedávna posielali USA 300 mil. US dolárov ročne na nejaký rozvojový fond v Čine, ktorý bol založený hneď po 2. svetovej vojne !!!
    Nikoho nenapadlo zisťovať, či to bolo stále treba, a pritom Číňania už skupovali nehnuteľnosti v USA ! 🙂

    TO SÚ VECI !!!

    • Podobne Nemecko podporuje akože rozvojovú krajinu India veľkými peniazmi, aj keď tá má vlastný kozmický program a lieta do vesmíru. Navyše sa spája proti Európe (a Západu všeobecne)
      v združení BRICSI (to druhé I je za Irán). Pokiaľ viem, aj Čína stále o sebe tvrdí, že je rozvojová krajina.

      • Veď to! Často si takto „hrejeme hada na prsiach“! Aj keď napr. tá India má čo komu v Európe zazlievať, ale to v prvom rade Angličanom! …

Pridajte komentár