Blíži sa éra elektrických lietadiel s kolmým štartom

1

Zdá sa, že jedna z hlavných bŕzd elektromobilty, za ktorú sa vo všeobecnosti považuje nedostatočná efektivita akumulátorov, už nie je skutočným problémom. Dôkazom toho je vývoj plne elektrických lietadiel s kolmým štartom. Na lietadlách tohto typu pracujú minimálne 4 spoločnosti: Lilium Aviation, A³ (Airbus), Zee.Aero a Kitty Hawk.

Základnou motiváciou a ideou všetkých spoločností, ktoré sa zaoberajú vývojom elektrických lietadiel typu VTOL (Vertical Take-Off and Landing – vertikálny vzlet a pristátie) je eliminácia hlavných neduhov leteckej prepravy. Tými sú nepochybne časová náročnosť spojená s nástupom a výstupom, ako aj neefektívnosť na krátke vzdialenosti.

Elektrický pohon a možnosť kolmého vztletu a pristátia, by umožnila zriaďovať vzletové plochy oveľa bližšie k obývaným oblastiam. Odpadla by tak nutnosť cestovania na relatívne vzdialené letiská, ako je tomu teraz. Elektrické lietadla by taktiež priniesli minimalizáciu nákladov na pohonné hmoty, údržbu a ekologickú prevádzku.

To všetko by umožnilo integrovať leteckú dopravu priamo do veľkomiest. Takýchto lietadiel by sa netýkali obmedzenia, ktoré už začínajú zavádzať mnohé metropoly. Ako napríklad zákaz vjazdu vozidiel so spaľovacím motorom. Pre budovaní letísk pre elektro-lietadlá, by neboli nutné žiadne veľké plochy, stačili by pristávacie dráhy menšie ako pre vrtuľníky. Dosť bolo teoretizovania, predstavme si projekty jednotlivých spoločností.

 

Lilium Aviation – projekt Lilium Jet

lilium aviation

Lilium Jet. Zdroj: lilium-aviation.com

Lilium Aviation je mníchovský startup, založený pred 2 rokmi. Spoločnosť pracuje na vývoji tichého a ľahkého 2-miestneho elektro-lietadla typu VTOL. Lietadlo s menom Lilium Jet, bude mať hmotnosť 600 kg a veľkosť osobného automobilu. Kolmý štart a let zabezpečí 36 smerovateľných elektromotorov „ventilátorového“ typu, ktoré sa nachádzajú na krídlách a po stranách kabíny. Lietať bude vo výške 3 000 metrov pri maximálnej rýchlosti 300 km/h.

lilum aviation jet

Lilium Jet. Zdroj: lilium-aviation.com

Lilium Jet zvládne cesta z Mníchova do Frankfurtu za 1 hodinu, rovnako rýchlo ako v prípade veľkého dopravného lietadla. Autom trvá táto trasa cca 4 hodiny (393 km). Rýchlovlakom sa to dá zvládnuť za 3 a štvť hodiny. Testy protypu Lilum Jet reálnej veľkosti, sú naplánované na začiatok budúceho roka.

Pred pár dňami oznámila spoločnosť Lilium Aviation zisk ďalšej investície. Finančnú injekciu vo výške 10 miliónov dolárov má na svedomí spoluzakladateľ a ex-CEO Skype, Niklas Zennström. Nemecký startup plánuje tento kapitál použiť na rozšírenie pracovného tímu o 35 leteckých špecialistov a projektových inžinierov. Takže sa zdá, že projekt je „živý a zdravý“.

 

A³ (Airbus) – projekt Vahana

airbus vahana

Airbus Vahana. Zdroj: Airbus

Najväčší výrobca civilných dopravných lietadiel Airbus, taktiež pracuje na vývoji elektrického lietadla s kolmým štartom. To má byť navyše obohatené o systém autonómneho riadenia. Kvôli projektu s názvom Vahana, zriadil Airbus dcérsku spoločnosť A³ so sídlom v Silicon Valley, ktorá sa špecializuje len na vývoj tohto konkrétneho typu lietadla.

CEO spoločnosti A³ je Rodin Lyasoff, ktorý predtým pracoval ako hlavný inžinier pre letecký sofvér a simuláciu na konkurenčnom projekte spoločnosti Zee.Aero. Podľa neho bude mať spoločnosť lietajúci prototyp reálnej veľkosti už koncom roka 2017. Produkčná verzia by mala objaviť v roku 2020.

airbus vahana

Airbus Vahana. Zdroj: Airbus

V súčasnosti je projekt Vahana v štádiu plnohodnotného konceptu, vrátane kritických podsystémov. A³ robí aktuálne nábor nových špecialistov, ktorí budú súčasťou týmu usilujúceho sa o prenesenie konceptu do reality.

Zee.Aero

Zee.Aero je prvou z dvoch spoločností, do ktorých investoval Larry Page (spoluzakladateľ Google) 100 miliónov dolárov. Nie je preto prekvapujúce, že spoločnosť sídli v blízkosti Google (Silicon Valley). Zee.Aero bola donedávna známa predovšetkým svojim „tajnostkárstvom“. Dlhodobo sa spomínala v spojitosti s vývojom lietajúceho elektromobilu. Na letisku Hollister v Kalifornii bol však videný testovací prototyp, ktorý nemal s automobilom nič spoločné. Podľa svedkov sa má jednať o elektrické lietadlo s kolmým štartom.

Skice z patentu Zee.Aero

Skice z patentu Zee.Aero. Zdroj: Zee.Aero

Jednou z mála informácií, ktoré sú o spoločnosti Zee.Aero známe, je to, že pre ňu pracujú špičkový experti z NASA, Tesla Motors a Stanfordskej univerzity. Napríklad výskumný vedecký pracovník NASA, PhD. John Gallman, ktorý predtým pracoval aj ako hlavný inžinier pre leteckú spoločnosť Cessna, či Gary Stempler, ktorý pôsobil v Tesla Motors ako testovací inžinier elektrických systémov a firmvéru.

 

Kitty Hawk

Aj druhá „Page-ova“ spoločnosť Kitty Hawk je zahalené rúškom tajomstva. Špekuluje sa, že tento startup vyvíja 4-vrtuľový dron na prepravu ľudskej posádky. Tím 12 inžinierov vedie spoluzakladateľ spoločnosti Google X, Sebastian Thrun. Kitty Hawk nedávno najala bývalého manažéra výroby automobilky Tesla Motors. Že by sa už chystala táto quadrokoptéra do výroby?

 

Ehang 184

Keď už je reč o veľkých dronoch, nemôžeme zabudnúť na čínsku spoločnosť Ehang. Tá začiatkom tohto roka predstavila na CES quadrokomptéru s označením Ehang 184. Poháňa ju 8 elektromotorov s celkovým výkonom 106 kW. Dokáže prepraviť 1 osobu do 100 kg na vzdialenosť 16 km, pričom samotná váha dronu je 200 kg. Priemerná rýchlosť je 100 km/h a je možné letieť až do výšky 3 000 m. Stroj disponuje autonómnym riadením. Po nasadnutí stačí zadať prostredníctvom mobilnej aplikácie cieľ cesty a dron vás tam dopraví. Cena Ehang 184 by sa mala pohybovať v rozmedzí 185 až 280 tisíc eur.

Pre zaujímavosť uvádzame, že lietadlo typu VTOL bolo posledným patentom vynálezcu Nikolu Teslu, ktorý mu bol uznaný v roku 1928.

Zdroj: electrek.co a redakcia Tesla magazínu. Zdroj titulného obrázka: Lilium Aviation

tesla magazin zdielanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár