Startup predlžuje dojazd elektromobilov cez „powerbanku na kolesách“

7

Francúzsky startup EP Tender ponúka prívesné vozíky s li-ion batériami, ktoré poskytujú elektromobilom dodatočný dojazd. Toto zariadenie je však možné využiť aj v rámci iných aplikácií.

Dnešné elektromobily dokážu podľa viacerých štúdií ponúknuť dojazd, ktorý dokáže pokryť bežné potreby veľkej väčšiny vodičov. Pár-krát do roka však „priemerný“ vodič potrebuje uskutočniť cestu, ktorá prevyšuje dojazd bežných elektrických vozidiel.

A preto sa buduje rozsiahla sieť nabíjacích staníc, v rámci ktorých je možné vozidlo nabiť a oddýchnuť si po stovkách kilometrov za volantom. Zrejme nie každý má však čas čakať na nabitie elektromobilu, resp. nie v každej oblasti sú dostupné nabíjacie stanice.

Spoločnosť EP Tender preto prichádza so svojou službou Tender’Lib, ktorá rieši potreby „e-mobility menšiny“. Vďaka nej je možné prenajať prívesný vozík s integrovanou li-ion batériou. Startup pritom plánuje vybudovať sieť staníc, kde bude možné vymeniť vybitú „powerbanku na kolesách“ za plne nabitú.

Takéto stanice má spoločnosť zatiaľ len vo Francúzsku, a to minimálne 3. Prívesná batéria „1. generácie“ má kapacitu 36,5 kWh. Pre lepšiu predstavu, elektromobily VW e-up 2020 a Škoda Citigoe iV sú vybavené 36,8 kWh batériou, ktorá im zabezpečí dojazd okolo 260 km (WLTP). Francúzska spoločnosť uvádza, že pracuje na batérii s kapacitou 60 kWh.

Samozrejme, dojazd, ktorý dokáže dodatočne zabezpečiť „powerbanka“ od EP Tender zavisí od konkrétneho vozidla, pričom treba počítať s tým, že príves zvýši celkovú spotrebu vozidla, a to kvôli dodatočnej hmotnosti (okolo 325 kg) či prípadnému zhoršeniu aerodynamiky vozidla.

V rámci prídavnej 500V batérie sa používajú batériové články rovnakého typu ako v elektromobiloch Tesla Model S a Model X, t.j. 18650. Vozík obsahuje nabíjací port CCS a mal by podporovať 25 kW DC nabíjanie. Spoločnosť však uvádza, že batérie nabíja pomaly AC prúdom, zrejme kvôli čo najdlhšej životnosti.

Inštalačný kit a cena

Aby prídavná batéria plnila svoj účel, je potrebné vybaviť elektromobil „kitom“ v cene 600 €, ktorý zahŕňa inštaláciu ťažného zariadenia a systému CAN. Tento zásah je pritom plne reverzibilný. Na využívanie služby Tender’Lib je potrebné uhradiť ročný poplatok vo výške 40 €. Poplatok za prenájom batérie na 1 deň je 17 €, pričom v cene je dodávka energie po dobu 1 h. Za ďalšiu hodinu sa pripláca 7 €.

ep tender bateria elektromobily

Zdroj: EP Tender

Prívesný batériový vozík je možné podľa EP Tender využiť aj ako batériové úložisko pre energiu z obnoviteľných zdrojov, vrátane jej poskytovania do el. siete, v rámci asistenčnej služby, keď dôjde k vybitiu batérie vozidla počas cesty či na stavbách a podujatiach, kde je potrebné zabezpečiť napájanie elektrických zariadení.

Zdroje: EP Tender, Automobile-propre

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Konkurent Tesly buduje stanice na výmenu batérií. Ponúka aj mobilné nabíjanie
Začala sa inštalácia prvej bezdrôtovej elektrifikovanej cesty, ktorá nabije e-autá za jazdy
Európsky vedecký „super-tím“ SeNSE začal vyvíjať batérie novej generácie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Zajimavy nápad, jen minimum elektromobilů ma možnost mit tažné zařízení, dojezd s 300 kg bude tak polovucni.
    Radeji jit cestou tahat za sebou diedel generátor s plniu nádrží a integrovanou rychlonabijeckou a případně dobijet i za jizdy:-) lze postavit pojízdný generátor s výkonem nad 50kW a spotrebou 5 l nafty za hodinu = 50kWh do baterii?

    • To si kúp plug in hybrid a máš to všetko „pod jednou strechou“. Načo ťahať za sebou dieselagregát?
      Alebo si prerob nejaký spaľovák na drevný plyn. Palivo si narúbeš hocikde v lese a bude to vlastne „obnoviteľný zdroj energie“ ako víno. Rozhodne nebudeš spaľovať fosílie.

    • Elektromobil nie je budúcnosť. Nebudem čakať na nabitie niekoľko hodín. To nemám nič iné na práci. Treba hľadať iné alternativy

Pridajte komentár