Francúzsky startup EP Tender ponúka prívesné vozíky s li-ion batériami, ktoré poskytujú elektromobilom dodatočný dojazd. Toto zariadenie je však možné využiť aj v rámci iných aplikácií.
Dnešné elektromobily dokážu podľa viacerých štúdií ponúknuť dojazd, ktorý dokáže pokryť bežné potreby veľkej väčšiny vodičov. Pár-krát do roka však „priemerný“ vodič potrebuje uskutočniť cestu, ktorá prevyšuje dojazd bežných elektrických vozidiel.
A preto sa buduje rozsiahla sieť nabíjacích staníc, v rámci ktorých je možné vozidlo nabiť a oddýchnuť si po stovkách kilometrov za volantom. Zrejme nie každý má však čas čakať na nabitie elektromobilu, resp. nie v každej oblasti sú dostupné nabíjacie stanice.
Spoločnosť EP Tender preto prichádza so svojou službou Tender’Lib, ktorá rieši potreby „e-mobility menšiny“. Vďaka nej je možné prenajať prívesný vozík s integrovanou li-ion batériou. Startup pritom plánuje vybudovať sieť staníc, kde bude možné vymeniť vybitú „powerbanku na kolesách“ za plne nabitú.
- Zdroj: EP Tender
- Zdroj: EP Tender
- Zdroj: EP Tender
Takéto stanice má spoločnosť zatiaľ len vo Francúzsku, a to minimálne 3. Prívesná batéria „1. generácie“ má kapacitu 36,5 kWh. Pre lepšiu predstavu, elektromobily VW e-up 2020 a Škoda Citigoe iV sú vybavené 36,8 kWh batériou, ktorá im zabezpečí dojazd okolo 260 km (WLTP). Francúzska spoločnosť uvádza, že pracuje na batérii s kapacitou 60 kWh.
Samozrejme, dojazd, ktorý dokáže dodatočne zabezpečiť „powerbanka“ od EP Tender zavisí od konkrétneho vozidla, pričom treba počítať s tým, že príves zvýši celkovú spotrebu vozidla, a to kvôli dodatočnej hmotnosti (okolo 325 kg) či prípadnému zhoršeniu aerodynamiky vozidla.
V rámci prídavnej 500V batérie sa používajú batériové články rovnakého typu ako v elektromobiloch Tesla Model S a Model X, t.j. 18650. Vozík obsahuje nabíjací port CCS a mal by podporovať 25 kW DC nabíjanie. Spoločnosť však uvádza, že batérie nabíja pomaly AC prúdom, zrejme kvôli čo najdlhšej životnosti.
Inštalačný kit a cena
Aby prídavná batéria plnila svoj účel, je potrebné vybaviť elektromobil „kitom“ v cene 600 €, ktorý zahŕňa inštaláciu ťažného zariadenia a systému CAN. Tento zásah je pritom plne reverzibilný. Na využívanie služby Tender’Lib je potrebné uhradiť ročný poplatok vo výške 40 €. Poplatok za prenájom batérie na 1 deň je 17 €, pričom v cene je dodávka energie po dobu 1 h. Za ďalšiu hodinu sa pripláca 7 €.
Prívesný batériový vozík je možné podľa EP Tender využiť aj ako batériové úložisko pre energiu z obnoviteľných zdrojov, vrátane jej poskytovania do el. siete, v rámci asistenčnej služby, keď dôjde k vybitiu batérie vozidla počas cesty či na stavbách a podujatiach, kde je potrebné zabezpečiť napájanie elektrických zariadení.
Zdroje: EP Tender, Automobile-propre
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Konkurent Tesly buduje stanice na výmenu batérií. Ponúka aj mobilné nabíjanie
Začala sa inštalácia prvej bezdrôtovej elektrifikovanej cesty, ktorá nabije e-autá za jazdy
Európsky vedecký „super-tím“ SeNSE začal vyvíjať batérie novej generácie
7 komentárov
Zajimavy nápad, jen minimum elektromobilů ma možnost mit tažné zařízení, dojezd s 300 kg bude tak polovucni.
Radeji jit cestou tahat za sebou diedel generátor s plniu nádrží a integrovanou rychlonabijeckou a případně dobijet i za jizdy:-) lze postavit pojízdný generátor s výkonem nad 50kW a spotrebou 5 l nafty za hodinu = 50kWh do baterii?
To si kúp plug in hybrid a máš to všetko „pod jednou strechou“. Načo ťahať za sebou dieselagregát?
Alebo si prerob nejaký spaľovák na drevný plyn. Palivo si narúbeš hocikde v lese a bude to vlastne „obnoviteľný zdroj energie“ ako víno. Rozhodne nebudeš spaľovať fosílie.
Toto je tak smutný pohľad!
A nieje náhodou rozumnejšie si kúpiť rovno dieselagregát integrovaný rovno pod kapotu…??? Len tak na zamyslenie
Elektromobil nie je budúcnosť. Nebudem čakať na nabitie niekoľko hodín. To nemám nič iné na práci. Treba hľadať iné alternativy
Tak pánové tento „start-up“ je podle mě dost hovadina 🙂 Těm bych na to kačky nedal.
takze plati sa
-instalacny poplatok
-rocny poplatok
-denny poplatok
-hodinovy poplatok
a cennik bude mat o par tyzdnov 200 stran ako orange