Česi predstavili elektromobil, ktorý má konkurovať legendárnej „multikáre“

4

Český startup Enviel predstavil všestranný „komunálny“ elektromobil, ktorým chce konkurovať legendárnej „multikáre“. Jeho cena však zaskočí.

Elektromobil, ktorý nesie rovnaké meno ako jeho výrobca, teda Enviel, si nájde svoje uplatnenie počas celého roka. Vďaka mnohým nadstavbám má byť vhodný v rámci spravovania parkov, údržby zelene, upratovacích a stavebných prác alebo správy výrobných areálov.

A to vďaka nadstavbám typu valník, 3-stranný vyklápač, snehová radlica, sypač, cisterna a vysokozdvižná plošina. Má pomerne kompaktné rozmery (podobné „multikáre“), pohon 4×4 či užitočnú hmotnosť 1 500 kg, takže si má podľa výrobcu poradiť s celoročnou údržbou miest a obcí.

Špecifikácie

Elektromobil Enviel disponuje výkonom 72 kW, ktorý zabezpečí maximálnu rýchlosť 100 km/h. Ako sme už uviedli, k dispozícii je pohon 4×4, pričom je možné odpojiť pohon prednej nápravy. Každá z náprav má svoj vlastný diferenciál (zadný má uzávierku).

Enviel predčí svojou kapacitou batérie (90 kWh) veľkú väčšinu osobných elektromobilov. Dojazd 250 km v rámci mestskej prevádzky však nie je na prvý pohľad žiadny zázrak. Zrejme aj kvôli celkovej hmotnosti 3,5 tony a „horšej“ aerodynamike. Čo je však najpodstatnejšie, má vystačiť na celodennú prevádzku.

Česká elektrická „multikára“ tiež disponuje 3 miestami na sedenie, nápravami Iveco, prevodovkou s redukciou, tempomatom, nezávislým vykurovaním, posilňovačom riadenia, ABS, 230V zásuvkou pre odber až 5 kW a vzdialeným prístupom k diagnostike vozidla.

Prevádzkové náklady a cena

Spoločnosť Enviel porovnala prevádzkové náklady svojho elektrického vozidla s vozidlom vybaveným dízlovým motorom, vrátane nákladov na údržbu. Podľa jej tvrdení vyjde prevádzka elektromobilu počas 5 rokov (nájazd 12 550 km/rok) na 2 543 €, zatiaľ čo v prípade dízla to má byť 24 880 €. V prepočte na 1 km to teda znamená náklady 0,04 €, resp. 0,40 €.

A to sa v prípade elektromobilu Enviel určite hodí, nakoľko jeho základná cena bez nadstavby dosahuje sumu 125 000 € bez DPH. Český startup plánuje vyrábať do 200 vozidiel ročne. Objem produkcie má záležať od záujmu miest a obcí.

Zdroje: Enviel, Idnes

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Unikátny český elektromobil Luka EV dostal cenovku a chystá sa do predaja
Avia oslavuje 100-ročnicu zrušením spaľovákov. Chce elektromobily
Česi pracujú na ďalšom elektromobile. Tento bude mať vymeniteľné batérie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. To fakt trosku prehnali, hlavne s tou baterkou.. Neverím, že multikara bežne používaná na údržbu parkov a miest najadila niekedy vôbec 100km denne. Takže v prípade elektra by ta batka mohla byť polovičná ak nie menej a tým pádom aj cena.. Resp.moznost voľby by bola tiež inteligentná.. V opačnom prípade to zaváňa nejakým špinavým obchodom za zasterkou podpory ekológie nejakého „Eko-mesta“. Ale kto vie, možno pražská mestská služba ozaj jazdí 200km denne..

  2. No schválne som si pozrel piagio Porter cena začína na 16tis asi tiež bez DPH +nadstavba akákoľvek, nosnosť do 1,3t, max rýchlosť 125km, ale tiež skôr do mesta napríklad pre komunálne služby, tak s nadstavbou nech to je 25 bez dph(nech sa ľahšie počíta) takže máme rozdiel 100tis€. Papierová spotreba jd 7,7 takže nech je 10L. Cena diesel 1,25? Takže 12,50/100km takže to piagio bude mať už 800tis km kým sa vyrovná cenový rozdiel? Alebo si kúpim rovno 4? Úplný nezmysel ta cena. Áno nerátam servisné naklady, ale tie budú aj pri tej elektrike a neverím ze vydrží 800tis bez výmeny batérie.

Pridajte komentár