Enovate ME7 by sa mohol stať prvým sériovým elektromobilom, ktorý ponúkne batériu s technológiou novej generácie – solid-state. Od tejto technológie sa pritom vo všeobecnosti očakáva, že spôsobí revolúciu v elektromobilite.
O „revolučných“ batériách do elektromobilov sme sa toho dodnes „napočúvali“ už pomerne dosť. Faktom však ostáva, že ani jedna z nových technológií, ktorá sľubuje podstatné zlepšenie vlastností batérií, a teda aj elektrických vozidiel, zatiaľ nie je komerčne dostupná.
To by však mohli zmeniť 2 ázijské spoločnosti. A to čínska „elektromobilka“ Enovate Motors a taiwanský vývojár a výrobca batérií ProLogium. Už v januári bolo v Pekingu na podujatí ChinaEV100 Forum predstavené koncepčné elektrické SUV Enovate EM7, ktoré disponovalo solid-state batériou „Multi Axis Bipolar“ (MAB) od spoločnosti ProLogium.
Abby Kuo z marketingového oddelenia spoločnosti ProLogium sa vyjadril, že ich technológia bola od roku 2016 testovaná európskymi, čínskymi a japonskými automobilkami, uvádza Insideevs. Značky ale nemohol konkretizovať. Istá je tak len spoločnosť Enovate Motors.
- Zdroj: Enovate Motors
- Zdroj: Enovate Motors
Prínosy novej technológie
V prípade vlastností technológie solid-state batérie (elektrolyt v pevnom skupenstve, na rozdiel od bežných batérií s tekutým elektrolytom) MAB je však už spoločnosť ProLogium podstatne konkrétnejšia. Ich batéria má byť oveľa bezpečnejšia ako súčasné li-ion batérie, pretože nie je náchylná k vznieteniu pri nehode. Preto nevyžaduje pomerne objemné a ťažké ochranné „zapúzdrenie“, ktoré batérie predražuje.
Jej energetická hustota na úrovni celého „balenia“ má byť pritom 1,5 až 2-násobne vyššia ako v prípade konkurenčných li-ion batérií. A to 553 Wh/l, resp. 255 Wh/kg, čím má byť podľa výrobcu o 50 % menšia a o 30 % ľahšia. Cena má byť pritom nižšia, a to o 30 %.
Enovate EM7 – špecifikácie
Už teda vieme, že batérie MAB sa testujú (zrejme priamo v automobiloch) už od roku 2016. Otázkou tak je, kedy sa dočkáme prvého sériového elektromobilu, ktorý ponúkne jej výhody. A tým by mohol byť model EM7 od spomínanej automobilky Enovate Motors. Disponovať by mal nasledujúcimi parametrami:
- Rozmery: 4 685 x 1 970 x 1 660 x 2 830 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor)
- Výkon: 170 kW / 330 Nm (RWD), resp. 320 kW / 640 Nm (AWD)
- Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,9 s (AWD)
- Cena: cca od 47 000 €
- Zdroj: Enovate Motors
- Zdroj: Enovate Motors
- Zdroj: Enovate Motors
No a najzaujímavejším „parametrom“ je samozrejme dojazd. Výrobca na svojom webe uvádza hodnotu 530 km (zrejme podľa NEDC), pričom nešpecifikuje typ batérie. V médiách sa v minulosti objavili informácie, že model EM7 by mal byť vybavený li-ion batériou, takže použitie solid-state batérie je stále otázne.
Enovate ME7 má ísť podľa Insideevs do výroby v tomto období, pričom k zákazníkom má doraziť v roku 2021. Jednou z možností v súvislosti s batériami pritom môže byť, že najskôr sa budú používať bežné li-ion batérie, ktoré budú neskôr nahradené solid-state batériami od ProLogium. Ale kto vie, nechajme sa prekvapiť.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Revolučné „pevné“ solid-state batérie začala vyrábať ako prvá Čína
Tesla si dala patentovať batériu s „lepším výkonom, životnosťou a cenou“
Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov solid-state batérie?
12 komentárov
Žeby túto 13 – tu komnatu pootvorili, alebo tento oriešok (solid state batérie) rozlúskli práve Číňania?
Ale veď prečo nie! Držme im palce!
O 30 rokov sa tomu aj tak budú všetci smiať, tak ako sa my dnes pousmievame nad prvými kalkulačkami (pevná desatinná čiarka, RPN – reverse polish notation – obrátený poľský zápis, atď.).
Ale vtedy to bol prelomový vynález, ktorý ukončil násobenie a delenie na logaritmických pravítkach. Naši otcovia a dedovia by o tom vedeli rozprávať. Nie je tak?
Snad to někdo opravdu brzy rozlouskne, nehořlavé baterie bychom si přáli asi všichni, ne…
Myslim, ze este mozem ist smelo do noveho benzinaku 🙂
Ja asi zarábam príliš málo, keď si nemôžem dovoliť kúpiť nové auto nad 20000€! Stále sa tu hovorí o elektromobiloch, aké majú výhody, prevádzkové náklady…. Kúpim si auto za 15000 €, ročné náklady,nech nežerem, sú 1500€, to znamená 15000€ za desať rokov (tak dlho som auto ešte nemal), takže za 10 rokov ma to vyjde na 30000€, za tú cenu ešte stále nemám elektromobil! (Citigo,Zoe a pod.nepovažujem za autá, sú to iba elektrické presúvadlá po meste). Takže mi môže niekto vysvetliť, aký finančný prínos budem mať z elektromobilu? A to som ešte nezarátal mesačné náklady. No a ešte tu samozrejme máme degradáciu batérie, čo samo o sebe ma môže vyjsť poriadne draho.
Prave to je ten problem, ze vacsina ludi sa pri e-aute pozera vyhradne len na to, ci nieco usetria v porovnani s tym, ak by si kupili spalovak. To je podobne, ako ked niekto kupi ako telefon cinsky smejd a utesuje sa, ze usetril oproti tomu, keby kupil iPhone. Elektromobil ma oproti spalovaku mnoho vlastnosti, za ktore sa oplati priplatit. Staci spomenut napriklad tichu jazdu, bez trhania pri preradovani rychlostnych stupnov, absencia vyfuku a smradu (chodci vam podakuju, z nemusia inhalovat jedovate plyny pri prechadzke). Aj samotna jazda v elektromobile je ovela zabavnejsia ako v spalovaku, dynamika a okamzity krutiaci moment bez cakania je neuveritelne navykova vec a ten pocit ako na horskej drahe pri akceleracii nikdy neomrzi. Ked elektromobilista musi presedlat z nejakeho dovodu naspat do spalovaku, tak ma pocit, ze je auto pokazene a vobec netaha (realna skusenost mna aj mnohych dalsich).
Vy sa na to pozeráte iba cez peniaze, ale keď nebude pitnej vody a polia budú neúrodné, potom sa napijete benzínu a zjete svoj spaľovák? Aj tie peniaze ste asi spočítali zle, lebo množstvo štúdií aj tu na teslamagazíne uvedených spočítalo, že emobil sa oplatí buď ihneď alebo už po pár rokoch. A na tú batériu máte záruku, že počas 8 rokov neklesne kapacita pod 80 %. Neuvádzate, aké mesačné náklady ste ešte nezarátali, ale na energii aj údržbe mohutne ušetríte.
Samozrejme že sa na to pozerá cez peniaze. Aj ja sa na to pozerám cez peniaze. Keď raz na to nemám, tak bohužiaľ, darmo že to šetrí. Keď si môžem za hotové dovoliť iba spaľovák, nič s tým nenarobím. A to nehovoríme o dostupnosti elektormobilov… Až na výnimky tragédia. Jednoducho dnes pre bežného človeka elektromobil ešte nieje alternatíva. Kvôli cene. Proste ľudia neserú peniaze.
S radostou pojdem do elektromobilu, preto aj najvstevujem tieto stranky. Ale zatial ani s dotaciou to nema zmysel pre beznych ludi….
Inac je zaujimave, ze niektore staty uz vedia vyrobit elektro auta za slusny peniaz…ale do Europy sa nedostanu….tak komu ide o zachranu planety alebo len o biznis ???
Nedostal som dotáciu, tak si asi počkám na solid-state elektromobily. Zdá sa mi ale, že tento pokrok automobilky sabotujú, lebo prináša zlacnenie.
SSB autombilky testujú už tri roky, to je úžasné, aký majú automobilky (ne)záujem o rozvoj elektromobility! Emobily sabotovali desaťročia, SSB zatiaľ roky.
Ako sabotovali SSB roky? SSB je nova, este neviladena technologia a na trh nevypustena technologia. Prve pouzitie sa caka v mobiloch a podobnych zariadeniach.
Este nieje uplne 100% iste, ze splni to, co slubuje. Uz som videl X takychto technologii a vyhlaseni a nic, lebo sa im nepodarilo doladit posledny „maly“ detail/zadrhel 🙂
Predpokladam ze problem je vtom, ze automobilky nechcu, aby sme setrili s elektromobilom, lebo tym by prisli o bezne neviditelny kus kolaca, kt so spalovakom predavaju – servis!!! Tak si ho zarataju uz pri predaji do ceny vozidla, a zrazu :), nech ratas ako ratas nevychadza to cenovo. Cize kto chce byt „eko“ kupi to aj tak a automobilky nepridu o servisne prijmy ba naopak maju ho hned doma…