Oznámená bola komercializácia batérie, ktorá sa má nabiť za „5 minúť“

44

Spoločnosť Enevate oznámila, že licencovala 4. generáciu svojej „prevratnej“ batériovej technológie, čo umožňuje jej výrobu v masovom meradle. Batéria „XFC-Energy“ má ponúknuť extrémne rýchle nabíjanie či nízke výrobné náklady a zabezpečiť elektromobilom dlhý dojazd. Ohlásený bol pritom aj časový rámec jej komerčného nasadenia.

Pred vyše rokom sme písali o ambicióznom batériovom startupe Enevate, do ktorého investovalo viacero významných spoločností, vrátane Renault-Nissan-Mitsubishi, Samsung, Lenovo či LG Chem. A aktuálne táto kalifornská spoločnosť hlási, že jej batéria sa dostane na základe licenčnej výroby do komerčného využitia.

Enevate nazýva svoju technológiu XFC-Energy, pričom ide o zdokonalenú li-ion batériu. V porovnaní so súčasnými batériami tohto typu má však vyššiu energetickú hustotu, nižšie výrobné náklady a podstatne rýchlejšie sa nabíja. Jej produkcia je pritom možná v rámci existujúcich zariadení.

Kľúčové vlastnosti

Technológia batériových článkov je škálovateľná pre veľko-formátové vreckové, prizmatické a cylindrické články, pričom tie sú vhodné pre rôzne batériové moduly a packy elektromobilov. Dosahujú energetickú hustotu 800 Wh/l (bežné li-ion batérie: 500 – 600 Wh/l), resp. 340 Wh/kg (špičkové bat. články Tesla 2170: okolo 250 Wh/kg).

Anódová technológia, ktorej dominuje kremík môže byť spárovaná s NCA, NCM811, NCMA, nízko-kobaltovými či inými pokročilým katódovými technológiami. Za jednu minútu je možné vyprodukovať 80 m elektród. Náklady na anódový materiál sú pritom nižšie ako v prípade konvenčného a syntetického grafitu.

Batériu od Enevate je možné nabiť na 75 % kapacity len za 5 minúť, pričom ak je spárovaná s katódou s vysokým obsahom niklu, je schopná vykonať viac ako 1000 cyklov v rámci testovacieho cyklu elektrických vozidiel a pracovať pri teplote nižšej ako -20 °C.

Aj tak si počkáme

Môže sa teda zdať, že technológia je pripravená na veľko-objemovú produkciu a komercializáciu. Avšak na jej nasadenie v rámci elektromobilov si ešte počkáme. Podľa spoločnosti Enevate sa jej batérie objavia vo vozidlách, ktoré prídu na trh v rámci modelových rokov 2024 až 2025. Konečne tu však máme novú batériu s jasným časovým plánom nasadenia do praxe.

Zdroj: Enevate

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Dojazd 1 000 km má elektromobilom zabezpečiť batéria inšpirovaná pracím práškom
Toto môže byť prvý sériový elektromobil s „revolučnou“ solid-state batériou
Ďalšia „prelomová“ batéria: „Samoliečiteľná“ a ľahko recyklovateľná

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

44 komentárov

  1. Prepočítavam to rýdzo pragmaticky:
    Energetická hustota zvýšená z 250 na 340 Wh/kg je zvýšenie o 36%.
    To znamená: rovnako ťažká batéria zvýši dojazd zo 400 km na 544, alebo z 250 na 340 km. Slušné.
    A to je pritom porovnanie so špičkovými batériami od Tesly.
    (Bežné batérie majú hustotu okolo 200 Wh/kg, čo by znamenalo v prepočte zvýšenie o 70 %.)
    Nižšie výrobné náklady – fajn.
    Ale 5 minútové nabíjanie? Tak to ma dostalo!
    Ale je tu ešte jeden aspekt – viac ako 1000 nabíjacích cyklov. Ak má auto dojazd 500 km, prejdem 500 tisíc km. Pri ročnom nájazde 20 000 km sa budem voziť 25 rokov. Pri všetkej skromnosti – potrebujem niečo viac?
    Vrátim sa k nabíjaniu – pri nabíjaní 5 minút namiesto 30 minút je úspora 25 minút, 1000 cyklov dáva úsporu 25 tisíc minút. To je v prepočte 416 hodín. Alebo ak chcete – 17 dní…

    • Takýchto a ešte lepších a prevratných tu už bolo viac než sto a to sa mali do roka vyrábať!! A to 5 minútové nabitie je z 10 na 70 percent, ale aj tak si neviem reálne predstaviť tú nabíjačku, čo prenesie 40kW za 5 minút a tie vodiče k batérii….

      • Podle mě je to jen ukázka toho co ta nová baterie zvládne, ale nevadilo by mi počkat si na nabití do 70% třeba 15 minut. Myslím, že takto rychlé nabíjení nemůže už nikoho „urazit“ 🙂

        • Tom256

          Ani pol hodiny by nevadilo, lenže nikto neberie v úvahu čas, pokým prídeš na rad si nabiť auto, keď ich bude stáť pred tebou zo 20 kuskov.

          • Ak bude dobíjanie rýchlejšie, autá budú rýchlejšie odchádzať od nabíjačiek. 20 áut pred jednou nabíjačkou je veľmi nepravdepodobný extrém.

    • Skús si cez vzťah w = UxI vyrátať aký musí tiecť káblami sieťou pri napätí 230v prúd ak za 6 minúť( tj.0,1 hod) má nabiť 48V bateriu na 100kwh ( Tesla3)na 75 % tj. 75 kWh. Je to jednoduché.
      75 kWh je 75000Wh. Teda 75000 h= 230 x I. Potom I =75000/230, a to je prúd cca 326 Ah. Yeeda 326 A musí dať nabíjačka za hodinu. Ak má dodať rovnaké kW za 0,1 hodiny musí dávať buď 10x väčšie ampére tj.šialených 3260A, alebo 10x vyššie napätie 23000voltov. ( to už je vysoké napätie)
      Bežná domáca 230Vzásuvka je dimenzovana a istená na 16 Ampérov. Cele rodinné domy bývajú bežne istené na max. 64 A, !
      Ešye bu sa dala vypočítať potrebná hrúbla vodiča pre 4260 Ampétov ,alebo 23000V. Sú to centimetrové hrúbky. Pre orientáciu bežne autonabíjačky na štandardné paterie pracujú pri 240B s prúdmi cca 4-7 A. Štartvacie káble prenášajú štartavacie prúdy okolo 500 A počas pár sekúnd a viete aké sú hrubé. Ak by mali prenášať cca 6-7 krát váčšie prúdy okolo 6 minúť tak musia mať 6-7 väčší prietez tj. polomer o cca 40% väčší. To je pre hodinové nabíjanie. Pre 6 min 10x väčší. Kábel mal o 400% váčší polomer- o 200% vácši priemer. Bezný startovací kábel má cca 0,5 cm priemer. Väčši o 200% je 10 cm ! Bez.izolacie.Pre obslúženie jediného auta!
      Stačí to na predstavu ,že je to nezmysel , lebo také siete nie sú vybudované a ich vybudovanie je prakticky nereálne.

        • Chlazené kabely pro rychlonabíječky jsou již vyvinuty. Příklad: …hoenixcontact.com/online/portal/pi?1dmy&urile=wcm:path:/pien/web/main/products/subcategory_pages/DC_charging_cables_for_fast_charging_stations_P-29-03-01/528f4283-28d9-4efc-ae2f-ffc8b0307be…

      • Každý, kto len trošku tomu rozumie, tak najväčší problém nebudú autá, batérie, lebo tie sa budú neustále zdokonaľovať, ale nabíjanie množstvá elektromobilov. Tie prúdy sú nereálne pri takom množstve elektromobilov.

        Je to podobný problém, ako majú s vývojom laserových zbraní.

        • @Viktor, tak rychlo nabijanie by malo byt minoritne. Standardne sa nabija pomalsim AC. A toto nie je velky problem obsluzit 11kW stojanmi aj na sidliskach.

          • Ak sa dodáciami bude počet elektromobilov neúmerne zvyšovať , tak to bude problém. Prebudovať celú sieť trvá desaťročia a to nehovorím o miliardách, ktoré bude musieť niekto zaplatiť.

          • @Viktor Toto su co za bludy? Ake desat rocia.. Ja na svoje jazdenie pri 10tis km rocne potrebujem 2MWh za cely rok! Ved nas 3i byt zozerie viac (3.5MWh za rok). Kolko ze tu mame v SR elektromobilov? Ani nie 10000. Dotacie stacili ledva pre 800 aut.. Ak mesto zdvoji pocet domov/bytov,, co sa stale ak existujuce VN nestiha? A co sa deje? No byty/domy sa stale stavaju a VN sa upgraduju v pripade potreby. Kto to zaplati? Ved ludia/podniky, elektrika nie je zadarmo. Slovensko rocne vyraba 20 000 GWh, 1 mil EV aut pri 10tis km rocne cucne cca 2 000 GWh. To je 1/10 co vyrobime.. A bavime sa o pocte EV aut, ktory tu nebude ani v 2040 😀 Stale podotykam, ze drviva vacsina si bude nabijat doma, lebo je to lacne a je jedno ze sa nabija 4-6 hodin. Preco masovo nabijat za 3-4x viac EUR na rychlo nabijacke, je to blbost… Energeticka siet je v SR najmensi problem.

          • ANONYM

            Ak batérie zlacnejú, el. auta neúmerne zlacnejú oproti spaľovacím a ešte dotácie v rôznej podobe kvôli klimahystérii. CHCEME PREDSA ZACHRÁNIŤ PLANETU, TAK RÝCHLO, RÝCHLO PRECHOD NA ELEKTROMOBILITU. Tak čo sa stane?

            Obrovský nárast predaných elektromobilov, lebo kto už bude kupovať spaľovacie a to aj kvôli rôzným obmedzeniam najmä v centrách miest. Nasledne dramatický nárast požiadavky po el. energii v celej Európe a nie len v Europe. Sieť ešte nebude prispôsobená. Následne katastrofálny narast ceny el. energie, lebo trh bude fungovať a reagovať na zvýšenu požiadavku po el. energii a ceny vyletia hore. Potom všetko vyletí hore a budú soc. nepokoje. Takže to je reálný dopad, ak sa to deje neprirodzene a umelo sa to urýchli klimahystériou.

            Každý deň je človek z každej strany bombardovaný klimahysterikmi a začína mi to liesť na nervy.

          • Suhlasim. Treba sa ukludnit na oboch stranach.
            Ale treba si uvedomit, ze tu budu okrem elektro aj vodikove, LPG, stale tu bude diesel a benzin.. Budme realisti 🙂 Nepodliehat panike ze tu elektro zamori EU. Energeticka siet to v pohode zvladne. Nie kazdy co si kupuje elektro to robi pre zachranu planety. Auto je hracka. Kupim si to co mi vyhovuje a co chcem, alebo som o tom presvedceny ze to potrebujem. Dajte tomu cas, ked tu bude 50% ev, uholne elektrarne budu davno nahradene technologiami, ktore este len zacali. Nezabudajte ci ropa, plyn, alebo elektrika. Vsetko su to energie, kde sa tocia velke prachy. A kde su peniaze nie je problem budovat. Nebojte sa cien, zvysia ceny, klesne im odbyt.

  2. Adrian prepáč, mal by si si zopakovať základy matiky a vzorec na výpočet el.výkonu
    Výkon [Watt] = napätie [V] x prúd [A]
    Zoberme tvoj príklad modelu 3, ktorý ma 75kwh baterku. Ak sa bavíme o nabití z 10% kapacity na 75% ide presne o dobitie 65%, čo je zo 75kwh niečo nad 48kwh. Pri nabíjaní priemerným výkonom 100kw (čo už dnes Tesly ale aj iné ev prekonali) sa teda nabije 48kwh za 0.48 hodiny, čo je 29minut (48kwh / 100kw x 60).
    Ak by sa malo týchto 48kwh nabiť za 5min, potrebovali by sme výkon 576kW (5min=0.083333h následne 48 kWh / 0.083333 =576 kw)
    Ionity aj supercharger už dnes dokážu dodávať 350kw výkon, takže na zvýšenie výkonu o približne 38% stačí teda zväčšiť káble o 38%, respektíve zvýšiť napätie.
    Takže tu prosím neblbni ľudí s vysokým napätím, prúdom alebo 10cm káblami.
    Porsche Taycan má 800Voltovu batériu, čo umožňuje zmenšiť priemery káblov v aute a aj pri nabíjaní 800V teda káblami pri nabijacom výkone 300kw preteká prúd 375 Amperov ( 300000/800=375)!
    A teplom, čo pri tom na baterke vznikne sa dá vykurit kabína 😉

    • To, čo vidíme, nie je prirodzený prechod na elektromobilitu, ale to poháňa ekohystéria. Hysterické konanie nič dobré neprinesie.

      • Viktor, nikto tu netvrdí, že ev sú ekologické, ale len že sú ďaleko ekologickejšie. A to vyplýva zo samotnej podstaty účinnosti elektromotora oproti motoru spalovaciemu. Takže aj keby sme vyrábali elektrinu z ropy a následne ňou nebijali ev, spalime jej menej, ako spaľovacie autá. To je zasa dané účinnosťou obrovského spaľovacieho motora, ktorý beží stálymi otáčkami a poháňa generátor.
        Podobne aj výroba batérie. Je síce zaťažujúca pre životné prostredie, ale vyrába sa na veľa rokov (min 10) a km (min 300tis) do auta, nasledne prežije 2. životný cyklus(10-20r), a až nakoniec je 100% recyklovatelna. Narozdiel od ropy, ktorej ťažba, výroba a preprava pri rovnakom nájazde km je viac zaťažujúca pre životné prostredie a jej recyklácia sa rovná NULE!

      • Viktor. Pri tych cenach budme realisti, aka hysteria. Hlavne stat by nemal nic nedotovat 🙂 Treba sa zmierit s tym, ze tu bude o xx rokov vacsie zastupenie LPG, vodiku, aj elektro. Je to normalne, ale snad tu nikto neveri ze tu budu EV 100%.
        Treba tomu nechat volny priebeh, kto chce EV nech si ho kupi a podpori tym vyvoj bateriek a miest na nabijanie.

        • nesuhlasim. volny priebev v zachrane planety fungovat nebude, mozno vo svajci, finsku, ale nie globalne a hlavne pre postkomunisticke krajiny. treba prisne regulacie. vidime ako US odstupili od parizskej dohody. ved volny priebeh. kebyze nezakazes plast ludom, tak ich budu pouzivat donekonecna. kebyze nezrusis slamky (priklad), to iste. proste ludia su lenivi, na ukor vlastneho pohodlia a hlavne financii nebudu ekologickejsi. to spravi minimum ludi, ktori su ochotni sa vzdat pohodlia aj financii, lebo im na to uprimne zalezi. ten koment ber prosim vseobecne, netyka sa to iba EV. ale ano, plati aj na EV. ked sa nesprisni a nepritlaci, slovaci tu budu mat diesle zo zapadnej europy dalsich 50 rokov. treba si uvedomit, vela veci sa zmeni. musi sa zmenit. aj auto uz nemoze byt standard. sme si zvykli, ze mame 2-3 auta v rodine. no nie, my musime zachranit planetu v prvom rade a ovzdrusie v druhom. cize prestanme pouzivat plasty, setrime jedlom, vodou, obmedzme dopravu, vyuzivat primarne MHD, prestanme podporovat trajekty, ktore planetu znecistuju ovela viac ako automobilovy priemysel, len preto, aby sme mali peknu dovolenku, ktoru rovno postujem na instagram, prestanme za slonmi do indie.

          • OPRES

            Áno, prestaňte, prestaňte. No skús to vysvetliť Afričanom, Indom atd., ktorí chcú taktiež tak žiť, ako si žiješ ty. Ako chceš zachrániť planetu, ak budú miliardy chudobných. Je to nezmysel!

          • Viktor,

            prepac, ale to je typicky slovensky pristup. nie ty sa nestaraj co robi druhy. ty zmen svoj zivot a tebe osobne a uprimne by na tom malo zalezat. ano, vravim malo, lebo je maximalne nezodpovedne sa takto spravat k prirode, ako sa vacsina ludi sprava.

      • Nic hysterického nevidím, například němečtí výrobci na elektroauta roky kašlali, tak teď musí zabrat, ale to je jen jejich chyba. Mysleli si, že se smradlavými diesely vydrží ještě 100 let…

        • Nemecko môže robiť prechod len vďaka tomu, že okolité štáty celkom nepodľahli tejto ekohystérii a neodstavujú atómové elektrárne, uhoľné elektrárne a pod. Na takýto neprirodzený prechod je potrebný hlavne sociálny zmier, lebo strata pracovných miest, zvyšený dopyt po el. energii a nasledne jej vysoká cena, môžu spôsobiť konflikty v spoločnosti a zabrzdiť celý tento proces. Nie je možné takto zachraňovať planétu, lebo ak vypuknú vojny, sociálne konflikty a rozšíria sa všade, tak sa nič nezachráni. Kto si chce zachrániť holý život, tak už nepozerám na ekológiu.

    • Tesla pri SuperCharger V3 používa výkon 250kW což je momentálne možné používať len pri Model 3 . Nabíjací kábel je dokonca tenší ako v prípade 140kW V2 nabíjačky a to kvôli chladeniu kvapalinou. Ako píše Ľubo… ak sa zvýši napätia batérií na 800V a viac… prúdy nebudú už taký problém…a to sme stále pri osobných autách…čo tak nabíjanie Tesla Semi alebo ťahač od Nikola….až tam budú potrebné obrovské prúdy…..pri každej nabíjacej stanici bude musieť byť trafostanica určená len tejto nabíjačke….problémy s infraštruktúrou sú a aj budú…všetko sa ale dá riešiť…napr. High power batéria v nabíjacej stanici ktorá dokáže nabíjať auto/zariadenie vysokým prúdom bez nutnosti budovania novej infraštruktúri…. ak by bola batéria pod zemou v nezamrznej hlbke najlepšie nejaká LFP alebo LTO..predimenzovaná a používaná na 60% DoD tak nevidím problém aby dokázala naplno nabiť aj 15-20 000 zariadení prípadne aj viac…. všetko ma svoje pre aj proti..jasne cena nebude asi taká ako za novú trafačku ale tak záleží na okolnostiach.

  3. Ono tieto clanky co bude.. Nie su zbytocne? Ved dnes su elektro na tom uz neskutocne dobre. Dojazd 400-500km je ok. Doma/z lampy/na parkovisku dobit raz za tyzden z 11kW wallboxu 6 hod / 500km / 10eur. Dlhe trasy,, prestavka 30 min na rychlo nabijacke (do 80%) – aj tak by som stale po 3-4 hod kvoli prestavke. Alebo ak budu plne, tak zaparkovat v nejakom mestecku. Prehliadka na 2 hod a s 22kW AC si dobit na 80%. Nepride mi to uz dnes vobec obmedzujuce.
    PS: Este by mohli vyrobcovia davat do auta povinne 22kW AC, casom sa lepsimi baterkami zvysi este dojazd, resp. znizit cenu aut. A je to dokonale.

    • Ono to nieje zbytočné. Zoberme si také taxi….resp. ťahače… pre nás obyč. ľudí sú tieto parametre fajn…ale pri taxi službách,prepravcoch a pod sú už nepostačujúce a tam sa tieto technológie využíjú.

      • Len kopec takychto info su len zbytocne poplasne spravy. Je fajn ze nieco funguje v labaku. Ine je potom seriova vyroba, resp. si budu baterky chovat dobre v normalnom svete niekde v horucich krajinach a chladnom Norsku/Kanade. A potom cena.. je fajn ze su uz roky dostupne flow baterky, ale ak su 8 x drahsie ako LIFEPO4 tak je mi to dost nanic.

          • Proboha a kde si myslíte, že vznikly třeba Li-ion baterie? Přece v laboratoři a časem se to uvedlo do praxe. Ony se nevyskytly na světě jen tak. A stejně tak se baterie už roky v jiných laboratořích zdokonalují. Kapacita Li-ion se oproti těm původním zněkolikanásobila.

          • Ved ok labak, ale kazdu laboratornu vec nemusia predsa zverejnovat ako bude v roku xxxx v bezna. Mame rok 2020, a uz pred 10 rokmi ked si precitate ake technologie mali byt v 2017-2018.. je to usmevne a hejterom to len nahrava. Hlavne tim co zaspali v case.

  4. Som rád aká vášnivá debata je okolo batérií a ich nabíjania …. Určite budeme potrebovať sieť veľkých akumulačných stacionárnych batérií – zdrojov po „celom svete“, ktoré budú „na mieste“ pre rýchle nabíjanie batérií elektroáut. Na to určite myslia už teraz tí, čo budujú za miliardy Eur siete nabíjačiek, a to včetne „prísunu“ energie z rôznych primárnych zdrojov do týchto lokálnych akumulačných zdrojov nabíjania.

      • Lenže vždy Ide o to, čo najrýchlejšie dostať el. energiu do auta. To je problém a fyzika nepustí. Supervodiče je drahá záležitosť. Dokonca som počul niečo o kombinácií kondenzátoru a batérie priamo v aute. Kondenzátor sa nabije veľmi rýchlo a v aute postupne dobíja batérie. No neviem, či je to reálne.

        • Viktor, IONITY stavia vo velkom 350kW stojany po Europe. Kvapalinou chladene kable a chcu 8eur za plnu = cena ako nabijanie doma. Aspon zatial. Na tejto strane problem nie je. Problem je v autach. Zatial co Tesla, Etron a pod vie nabijat 150kW + .. tak vacsina beznych znaciek nie. Perlickou je novy Hyundai IONIQ 2020, ktory nabija na DC pomalsie ako stary model.. Toto je fail, baterky by mali v novych autach robit aby sa zvladli adekvatne rychlo nabit… A nie aby taketo auta potom brzdili na DC stojanoch.

    • To je přece dnes už takto řešeno. U velkých nabíjecích stanic Tesla (10 stojanů a více) stojí „nenápadný“ kontejner, který obsahuje baterie, které jsou průběžně nabíjeny a „čekají“ na špičku, kdy se připojí na nabíjení více aut.

      • Ak budú kvantá „rýchlych“ baterií v autách, tak bude treba aj kvantá rýchlych výkonných lokálnych DC zdrojov, ktoré sa budú „pomaly a príležitostne“ nabíjať. Jasná spáva a určité riešenie tohoto problému!

        P.S. Pozor na ceny kWh! Viete koľko dnes stojí 1 kWh AC/DC z domácej zásuvky a koľko z DC nabíjačky 350kWh, a koľko bude stáť až vypukne „elektromobilita“ naplno ?! Aby sme ešte nevzdychali nad cenou za čistú mobilitu !!!

        • Peter. Ale je to logicke nabijat sa na AC a nie na DC stojanoch (okrem dlhych tras). Lebo AC wallbox stoji od 500eur a da sa pichnut vsade. DC stojan je podstatne drahsi, a vsade sa pichnut neda. Co je myslim zle, ze dnes do aut pchaju len max 7.2kW AC onboard nabijacku. Default by mali davat do aut rovno 22kW AC. Na dlhej trase si viem napr. spravit 2hod prehliadku mesta a dobit si skoro plnu. Ale ked ma auto onboard podporu len 7.2kW, tak tam zbytocne skysnem 6 a viac hodin.

          • Áno je to tak! Kto si dnes kupuje elektroauto, musí myslieť na to i ono! …. a s tými 7,2 kW a 22 kW AC “ v domácnosti to tiež nie je len tak! 7,2 kW možno ide brať cez jednu fázu ako pre „mobil“. 22 kW to už vyžaduje 3 fázy !!! Domácnosti nie, ale firmy musia zaťažovať 3 fázy vyrovnane, a preto je tu otázka,
            kto všetko má doma, hlavne v bytoch 3 fázové siete. Ľudia sú už raz takí, budú chcieť tankovať aj kWh tak, ako sa dá dobyť kreditkarta!

          • Peter. Ale ved 3 fazy su uplne vsade. Do bytovky idu 3f aj ked mate v byte len 1f. Ale dufam, ze nechcete nabijat auto cez predlzovacku cez okno z bytu :-]. Na zahradach, v domoch, vsade su k dispo 3f. Na sidlisku je vhodne spravit napr. na parkovisku z lampy 2x22kW wallbox, tiez tam mate 3f. Pri 22kW sa vam tam dobije auto za 3 hodky a mozete pustit dalsieho. 1 wallbox na parkovisku poriesi vela EV aut. Ak bude malo, prihodite na dalsiu lampu dalsi 22kW. Ale auto s 7.2kW vam to miesto obsadi zbytocne na 10 hod, aj ked wallbox bude 22kW. Zbytocne sa bude musiet vela wallboxov montovat :(. S 22kW AC podporou v aute viete v pohode dobijat aj na 1fx32A zasuvkach. Preto je nezmysel ze aj nova Kona 2020 ma 7.2 a za 600Eur su musite kupit onboard 11kW. Vzdy sa budu auta primarne dobijat na AC – tam kde vacsinu casu stoja – parkoviska, alebo v rodinnom dome.

          • Batérie sa budú zdokonaľovať aj elek. autá sa budú zdokonaľovať. O to nejde. Ide teda o rýchlosť prechodu na elektromobilitu, aby to nespôsobilo katastrofu.

            No ako každý z nás dennodenne v médiách počuje, že už dnes bolo neskoro, lebo treba zachrániť planétu, tak vidíme, že sa to bude diať rýchlo a tlak je enormný!

            Súčasne, ak sa budú odstavovať elektrárne, lebo CO2 a nastane s požiadavkou po el. energii nárast cien el. energie a naopak prebytok ropy a teda pokles cien ropy, tak nastane opačný efekt a teda pribrzdenie elektromobility a dokonca môže nastať aj zrútenie trhu s autami.

            Ako by dopadlo Slovensko? Alternatívne zdroje sú len doplnkové a existujú len popri stabilných zdrojov, ako sú atom. elektrárne, uhoľné, paroplynové atd. No a záchrana planéty sa paradoxne z dôvodu klimahystérie nebude konať. No a všetko to sa deje zo vzdušných zámkov, ako keby len CO2 bol rozhodujúci plyn pri zmene klímy. Ostatné faktory sa jednoducho ignorujú aj mnohí vedci, ktorých hlas nechcú počuť.

            No a klíma sa neustále mení a bude sa meniť a nikto s tým nič nenarobí. A to je fakt!

          • Už je to jedno, „neskoro“ už bolo a nestihlo sa 🙂 Aké zlé to bude sa uvidí. Slovensko si to myslím až tak neodnesie. Nemyslím si, že si ľudia teraz aj tak dovolia húfne kupovať autá za 30-40k. Inak kde stále beriete, že sa elektro predáva kvôli ekohystérií. Ľudia si kupujú lebo sú nadšenci, alebo sa im to oplatí. Nemyslím, že primárny dôvod je EKO faktor.

  5. Viktor, ty si trochu depresívny poét.. Neboj, nič také hrozné sa nestane.. Žiaľ ropu budeme ešte dlho potrebovať (obrovské lode, plasty, mazivá) a keby aj cena mala ísť dole, vrásky mi to nerobí, práve naopak.. Možno to bude príležitosť na zmenu v krajinách, ktoré sú dojené zbohatlíkmi, ktorí nikdy nepracovali, okupované vojskami a vládami s dosadenymi pajácmi, len za účelom držať krajinu v chudobe a strachu.
    Elektrina zo solárnych panelov, a dostupná pre hocikoho oslobodí túto väzbu.
    A presne ako píše typ nado mnou : ľudia si nekupuju ev, ani nebudú len z dôvodu ekológie. Áno aj takí sa nájdu a vďaka im! No väčšina si dnes kupuje ev pre komfort a hlavne ekonomiku.
    Chce mi tu snáď niekto z vás odporovať, že keby mal garáž a tých 50k na komfortné auto na dlhšie jazdy po Slovensku spojené s denným nájazdom 300km, nekúpil by si radšej tiché EV namiesto spalovaku, za rovnakú cenu ?
    Viem 😉 niektorí mi tu ešte stále zo zotrvačnosti odpovedia: „Ja NIE! “
    Ale keď k tomu pridáme, že za tie 2roky by vám ev ušetrilo len na spotrebe 10k, a navyše čas za servisné výmeny oleja?

Pridajte komentár