Automobilky budú musieť predávať v EÚ viac e-áut, aby splnili nové emisné ciele

1

Dohoda ohľadom emisných cieľov EÚ pre osobné a ľahké úžitkové automobily je už na stole. Tie by mali výrazne naštartovať rozvoj elektromobility v Európe. Automobilky sa ale „vyhrážajú“ prepúšťaním. Prívrženci v tom zas vidia konkurenčnú príležitosť.

Európsky parlament (EP), Európska komisia (EK) a zástupcovia členských štátov EÚ sa dohodli na konečných číslach pre emisné ciele v doprave. Emisie CO2 osobných vozidiel musia klesnúť do roku 2030 o 37,5 % v porovnaní s limitmi pre rok 2021.

Ľahké úžitkové automobily ich budú musieť zredukovať o 31 %. Na ceste za týmito cieľmi bude nutné dosiahnuť ešte jeden míľnik, a to 15 % zníženie emisií CO2 v porovnaní s rokom 2021. Tento cieľ platí pre obe spomínané kategórie vozidiel.

Ohrozenie pracovných miest

Dosiahnutá dohoda sa však nepáči automobilkám. Napríklad Združenie nemeckého automobilového priemyslu (VDA) tvrdí, že nikto nevie, ako bude možné dosiahnuť schválené ciele v tak krátkom časovom horizonte. Podľa neho nejestvujú nikde vo svete tak prísne ciele, ako v Európe. Dodáva, že európsky automobilový priemysel sa vďaka tomu dostane do konkurenčných problémov, dôsledkom čoho hrozí strata pracovných miest.

Príležitosť získať konkurenčnú výhodu

Naopak, iní v tom vidia príležitosť pre získanie konkurenčnej výhody. Emisné limity by mohli naštartovať európskych výrobcov, vďaka čomu by mali zvládnuť očakávaný ťažký konkurenčný boj napríklad s čínskymi automobilkami. A úspech v tejto oblasti by mal podľa nich vytvoriť nové pracovné miesta.

Problémom aj emisné limity pre rok 2021

Problémom pre automobilky pôsobiace na trhoch v rámci Európskej únie však nemusia byť len nové emisné ciele. V roku 2021 budú musieť flotily novo predaných áut v rámci jednotlivých automobiliek dosahovať priemerné emisie CO2 pod 95 g CO2 na 1 km.

Ostatný prieskum ukázal, že priemer v rámci všetkých výrobcov pôsobiacich v Európe je 118 g/km. Mnohí výrobcovia však dosahujú vysoko nadpriemerná hodnoty a môžu mať vážny problém. Ten im môže pomôcť vyriešiť predaj elektromobilov a plug-in hybridov.

Ciele sa budú prehodnocovať v roku 2023

Súčasťou dohody je podľa ČTK (cez E15) aj revízna klauzula, ktorá počíta s možným prehodnotením emisných cieľov pre rok 2030. A to na základe analýz stavu v roku 2023 a plnenia stanovených krokov. Dúfame, že do tohto revízneho procesu nezasiahne nekorektný lobbing mnohých záujmových skupín.

Zdroj: Teraz, titulná fotografia: autocar.co.uk

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prudký rozvoj elektromobility vraj môže poškodiť záujmy Slovenska
EÚ chce 20 “Gigatovární” na batérie. Pomôže aj Slovenská batériová aliancia
Bicykle by mohli byť v EÚ oslobodené od DPH. Nie však elektrické

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Je fajn, ze jsou limity na emise a vedou k rozvoji elektromobility. Na prodany pocet elektromobilu musi ale take byt kvoty na budovani nabijecich stanic. V Praze uz nyni zacina byt na nekterych nabijeckach pretlak, auta cekaji a neni tolik mist, kde nabijet.

Pridajte komentár