SR: V hre je „emisná daň“ na autá, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie

19

Koalícia PS/SPOLU plánuje zaviesť dodatočnú „emisnú daň“ na staré automobily, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie. Získané peniaze chce použiť na obnovu vozového parku občanov, pričom pripúšťa aj možnosť tzv. „šrotovného“.

Podpora čistejšej dopravy môže mať viacero podôb. Mnoho krajín dotuje nákup elektromobilov či plug-in hybridov. Štáty ako Nórsko a Holandsko zas zaťažujú spaľovacie automobily vysokými daňami, lebo znečisťujú ovzdušie, čím prispievajú k zhoršovaniu zdravia obyvateľstva, čo vedie aj k ekonomickým stratám.

Na Slovensku je pritom problémom aj to, že náš vozový park je veľmi starý (priemer 13,5 roka podľa ACEA), pričom vo všeobecnosti platí, že staršie vozidlá emitujú oveľa viac emisií CO2 ako porovnateľné nové spaľováky. Takže už výmena starého auta, ktoré skončí na šrotovisku, za nové vozidlo, ktoré spĺňa najnovšie emisné normy, je prínosom, samozrejme ak nemá „obrovskú“ spotrebu.

„Motivačná“ daň

A niečo také by chcela zabezpečiť koalícia PS/SPOLU novým zákonom, keďže dodatočná „emisná daň“ má motivovať majiteľov starých áut, aby ich vymenili za nové či novšie. Daň by sa pritom vzťahovala aj na nové vysoko-objemové vozidlá (z hľadiska motora). Tá by bola progresívna, takže jej výška by záležala od množstva vypustených emisií, uvádza portál Webnoviny/Naša Doprava.

Najväčším problémom tejto myšlienky je samozrejme to, že nie každý má na nové vozidlo. Martin Pekár, ktorý „je expertom na dopravu a hospodárstvo v rámci strany PS/Spolu“, v tejto súvislosti uvádza, že by bol zvýhodnený aj nákup starších vozidiel, ktoré spĺňajú emisnú normu EURO 6. Pekár tiež pripustil možnosť tzv. šrotovného.

Príjmy by šli na obnovu vozového parku

Je jasné, že aj napriek týmto opatreniam, nebude mať každý na výmenu svojho starého vozidla. Pekár pritom hovorí, že nie všetci majú auto, lebo si ho nemôžu dovoliť, „avšak vzduch musíme dýchať všetci“. Dodáva, že pre „nemotorizovaných“ občanov budú chcieť zabezpečiť kvalitnú verejnú dopravu.

Spomínaná daň by sa mala platiť raz do roka, pričom získané príjmy by šli občanom na obnovu ich vozového parku. Daň by mala tiež zohľadňovať, či ide o vozidlo na podnikanie alebo osobné účely, ako aj počet najazdených kilometrov.

Zdroj: Webnoviny/Naša doprava, titulná fotografia: AP/EÚ – EP

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nóri kupujú elektromobily najmä z ekonomických dôvodov, uvádza EV Norway
Briti by mohli zakázať nielen spaľováky, ale aj elektromobily
Znečistené ovzdušie môže byť aj príčinou psychóz, vrátane depresie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

19 komentárov

  1. By ma ale zaujímalo,či náhodou nie je ekologickejsie používať auto čo najdlhšie.auta síce produkujú emisie jazdenim ale zanedbateľná nebude ani jeho výroba.
    Motivovať nákup elektromobilov ok.tiez mam ev

    • Není tomu tak. Výroba automobilu vypustí několik set Kg emisí CO2, ale starší auto pak třeba 300g na km. Takže výroba nového ekologičtějšího vozu se vrátí během krátké chvíle.

      • No dobre Bojkas, ale ked si spocitame tiez spotrebu energie na vyrobu noveho, plus enregie na recyklovanie stareho auta.. neviem, ci to bude take evidentne v prospech noveho.
        Suhlasim s Viktorom a tiez mam 17r auto, ktore ale slape ako hodinky, je pohodlne, zachovale, priestranne, motor relativne EKO (LPG) s malou spotrebou..Takze v principe nemam dovod a pride mi to tiez barbarstvo – zahodit nieco, co dobre funguje a plni ucel. Nie je prave toto skutocna ekologia ? Pouzivat vec pocas jej zivotnosti ? Pripadne ju predlzit opravami ?

        • Ano, výroba jsou stovky kilogramů, u recyklace to bude podobné, i kdyby to byla třeba tuna, pořád je to oproti 300g/km výrazně horší, než novější auto. Při ročním nájezdu 10000km po dobu 17 let vypustíte přes 50 tun emisí. Takže při nákupu modernějšího auta s euro 5 ušetříte třeba polovinu, za rok se tak výroba/recyklace vrátí. Nechci obhajovat eko daň, možná u vás a u kolegy máte motory v perfektním stavu, ale co koukám po českých silnicích, kde se dvěma ze tří aut válí černý dým z výfuku, tak je to bohužel jen dobře, jak „motivovat“. Určitě zakázat vjezd do míst, kde se pohybuje víc lidí. Za LPG palec nahoru, ale pořád je tam produkce emisí jen o něco menší.

  2. Super, zase sa tu chcú nejaký „mladý, maďarský degeši“ ozbíjať obyčajného človeka a peniaze si budú užívať len tí najvýšší a šrotovné pôjde rýchlosťou svetla, pretože to obyčajný človek nestihne (ako podpora na elektro-autá)…. Sorry, nemám na nové auto, a nechcem sa zadlžovať. Nechcem, aby moje deti mali otca depresivneho alkoholika, ktorý musí naháňať peniaze, že by splatil leasing na auto. Moje 25 ročné auto je určite čistejšie, než nejaký AUDI / VW tuner čo si prevŕta DPF filter a má auto staré 5 rokov, dovezené niekde z riti (kto nemá info a nevie čo sú zač strany PS/SPOLU ani nekomentujte, potom pochopíte keď si trošku poštudujete čo sú zač)

  3. Ale veď ja by som si kúpil aj nové premňa zamna aj elektro mobil aj na vodík ale vo z 800 výplaty keď sa oplatis a ostane ti 100 eur jasné že nasetrim len na starú hrču Octaviu šak daň zasa len na chudákov frajerovi na X5 je jedno keď mu to žere 10 dobre ešte daň za čosi prosím a dotácia zase len ten čo matnad riť.u 30 000eur ďakujem no chudák ostane chudakom ok

  4. Ľubomír Imrich on

    šrotovne čo bolo tak zbavilo slovensko starých aut ale viac kazivých.Ludia neboli spokojny lebo moja odtahovka ich tahala aj 3x v mesiaci do servisu

  5. Ak to bude nastavené ako v Dánsku , tak sa to chudobných takmer nedotkne. Ja platím 300 DK na 6 mesiacov Hyundai i 10 1.2 ( 1- 2 hodiny práce na sústruhu na chlieb pečivo dáme mesačne cca 1300 DK ) . Ale veľké 2 litrovê platia 2000- 4000 . ( Octavia 1.6 D. 2015. „1600 DK za 6 mesiacov. )

  6. No jóóó tenhle nejprogresívnejší z progresivních expertú na ekologickú Grétkosívní daň z mot. vozidel p. Pekárko by si mňel dupnout a prosadit pladbu dodateční ,,emisní daňe“ aspoň v dvou mjesíční frekvenci (tedy šest krát do kalendárního roka) protože nech jsme progresivňe-ekologičtí. Vive Pekárko nouveau ministre de ľIndustrie automobile.

  7. Ano tento scenar je realny ale na SR mozno tak o 10 rokov. Grafenove baterie su jedina cesta, nove elektromobily su pre bezneho cloveka ktory auto naozaj nutne potrebuje uplne zbytocne, pretoze ak chcem poriadne auto a dojazdom aspon 300-400km tak si mozme nachystat od 40-50k a vyssie pretoze dojazdy sa uvadzaju za idealnych podmienok a z 200-300km dojazdu sa zrazu stane 120-150km co je velmi malo, tak isto nabijanie trva este relativne dlho u lepsich a drahsich 4-5hodin tie lacnejsie 8…Oni sa chcu len pchat do analu EU a dostat nejake tie €€€ do vackov to je vsetko, truban este nejake to piko aby neprisli dojazdy a vsetko oooka

  8. EÚ bude zavádzať ekologické clo, lebo krajiny mimo EÚ majú špinavú výrobu (a tým pádom lacnú) a majú preto konkurenčnú výhodu. V Nemecku prijali ekologický balíček. Nevyhneme sa tomu ani na Slovensku, inak hrozí za znečisťovanie ovzdušia vysoká pokuta. „Odborná štúdia pre Európsku komisiu konštatovala, že znečistenie ovzdušia skracuje Slovákom život v priemere o viac ako desať mesiacov.“ Pri ekologickom balíčku nejde o nové dane, len sa inak prerozdelia daňové výnosy – kto si zavedie čisté technológie, dostane príspevok, kto bude znečisťovať napr. kúrením uhlím, bude prispievať. Celkové daňové zaťaženie sa nesmie zvýšiť. Lenže každý, kto na Slovensku chce niečo rozumné zaviesť, je populistami ničený. Aj na tejto diskusii to pekne vidieť. A novinári tiež nepomáhajú, napr. vysvetlením, že celkové daňové zaťaženie sa nezvýši – skôr hľadajú senzáciu a strašia „daňou z CO2“. Na takejto veci sa musia všetky rozumné politické strany dohodnúť, lebo sólovo sa s tým asi nikto nepresadí – populisti nepustia.

    • Cela ta ekologickost je riadny podvod na obcanov, ako z nich vydrankat co najviac penazi, aby sa niekto nabalil. Cela ta zberba politikov z EU vobec nepozera na obcana,ale na svoje zaujmy. Netvrdim, ze nie je treba presadzovat aj ekologicke zaujmy, ale musia sa nastavit take podmienky, aby to bolo v prospech vsetkych ludi. Najprv pouzit rozum a nastavit system, ale s tymi co tomu rozumia.

      • prepac. ale zmena musi prist. zvykli sme si na v niektorych krajoch extremne neekologicky sposob zivota, kde niekedy az kasleme na nasu planetu. musime sa zastavit, prehodnotit sposob zivota, zmenit navyky, prestat byt pohodlni. pre slovakov to plati 2x viac. preto v inych krajinach pekne recykluju, cistia prostredie, uz len nehadzu odpadky na zem, no my sme tu mentalne na tom daleko horsie. tak isto zabudni na to. ze rodina bude mat 2-3 10r auta. proste ta doba musi zmiznut, auto nemusi byt pre kazdeho, to sme si na to zvykli nejako velmi rychlo. a to len preto, lebo sme pohodlni, ale ide to na ukor planety. a ked uz toto ludia nechapu, tak nemam slov. este idem obhajovat svoju lenivost tym, ze nie ja vam na to kaslem. ja dalej chcem zit svoj sposob zivota, kde zdevastujem krajinu tak, ze za 100r bude neobyvatelna. ako tu napisal anonym. vyssie. populisti nepustia….trefne.

  9. Pani, najmä vy ktorý tu píšete s mierne nasranym podtonom.skuste sa nadýchnuť a prijať to že zmena je potrebná a pomaly prichádza.myslim ze je prirodzené že je to niekedy trochu „pokus-omyl“ ruku na srdce ti z vás ktorý tak ľahko kritizujete či sami vo svojom úzkom kruhu (rodinnom) robíte všetko na prvý krát najlepšie ako sa dá.myslim ze aj tam je progres ktorý chce čas a skúsenosť a asi doma seba samych a svojich blizkych nechcete odrbkat či?

Pridajte komentár