Elon Musk upozorňuje, že zostatková hodnota spaľovacích áut prudko klesne

25

Nie je tomu dávno, čo Elon Musk uviedol, že zostatková hodnota elektromobilov Tesla porastie a ich kúpa bude dokonca aktívom, ktoré prinesie majiteľom zisk. Aktuálne pritom upozorňuje, že zostatková hodnota vozidiel so spaľovacími motormi bude klesať.

Je jasné, že automobilový trh sa mení. Mnohí odborníci uvádzajú, že ide o najväčšiu transformáciu „automotive“ priemyslu za posledných 100 rokov. A to sa má podľa Elona Muska prejaviť okrem iného aj v oblasti zostatkovej hodnoty automobilov.

Opačný efekt

Automobily strácajú po kúpe pomerne rýchlo na svojej hodnote, niektoré viac, iné menej. Musk sa však v tejto súvislosti pomerne nedávno prezentoval možno až ťažko uveriteľným vyjadrením. Kúpa elektromobilu Tesla má byť totiž podľa neho investíciou, ktorá prinesie zhodnotenie majetku.

Tento „opačný“ jav má mať na „svedomí“ zavedenie plne autonómneho riadenia a spustenie siete Tesla Network. Tesla Network umožní majiteľom elektromobilov Tesla poskytovať služby podobné Uberu. Môžu tak zarábať či privyrábať si, a tým napríklad splácať svoje vozidlo. Zo svojho zárobku odvedú časť spoločnosti Tesla, a to za prístup k sieti.

Kľúčovým bude zavedenie plne autonómneho riadenia prostredníctvom vylepšeného systému Autopilot. To totiž umožní poskytovanie mobilitných „taxi“ služieb bez potreby vodiča, ktoré Tesla nazýva Robotaxi, čo umožní dosahovanie vyšších ziskov. Tesla pritom ponúka aj konkrétne odhadované čísla.

Musk na tému spaľovákov

Aktuálne sa vizionár Elon Musk vyjadril aj na tému zostatkovej hodnoty spaľovacích vozidiel, upozorňuje Electrek. A to prostredníctvom komentára k príspevku analytika Sama z kanála SamTalksTesla, ktorý sa zaoberá spoločnosťou Tesla. Musk pritom píše:

Váš komentár vyššie, „Kto so zdravým rozumom by si po roku 2025 kúpil spaľovacie vozidlo (reakcia na plánovaný zákaz predaja spaľovákov do roku 2035 vo Veľkej Británii), keď vie, že jeho zostatková hodnota bude nulová. Klasické automobilky: Choďte do elektrických vozidiel alebo zbankrotujte,“ je pre kupujúcich automobilov super dôležitý. Zostatková hodnota vozidiel na benzín/naftu v nasledujúcich rokoch prudko klesne.

Samozrejme, na prvý pohľad to môže vyzerať ako „prihrievanie Tesla polievočky“, pričom slová o nulovej zostatkovej hodnote Sama zo SamTalksTesla sú zrejme prehnané. Ukazuje sa však, že aktuálnym trendom by mohol byť celkový pokles predajov osobných automobilov, avšak dopyt po elektromobiloch neustále rastie a neočakáva sa, že by sa mal zastaviť.

A to spoločne s opatreniami ako napr. budovanie nízkoemisných a bezemisných zón či zavádzanie daní na základe emisií vozidiel, by mohlo naozaj prispieť ku klesajúcej zostatkovej hodnote spaľovacích automobilov, minimálne na niektorých trhoch. To však zrejme ešte „nejaký čas“ potrvá.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
SR: V hre je „emisná daň“ na autá, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie
Mesto Bratislava vnáša viac svetla do fungovania chystaných nízkoemisných zón
Briti zakážu predaj spaľovacích áut skôr ako plánovali, vrátane hybridov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

25 komentárov

  1. Este to neaku chvilku potrva ceny elektro aut su prehnane keby boli za cenu beznej triedy spalovakov tak budu poradovniky na vsetky znacky ale zatial su to len predrazene malicke hracky skratkym dojazdom a velmi dlhou navratnostou investicie technologia kazdym rokom napreduje Teslu je skoda .

  2. Jasné podľa neho kto stráca sú elektromobili čo tak asi povie Musk pre neho sú len jeho veci dobre a to smejdacka tesla drahy carach s ktorého sú blbeckovia vedľa

  3. v sucasnej dobe (koli nedostatku energie) sa pouzivaju naftove generatory na cerpackach pre elektromobily…a myslim ze uz toto riesenie usetri nemale mnozstvo energie (potazmo co2).
    treba len vydrzat, ked sa technologia vyvinie, a budete mat dojazd cez 2000km, tak si na naftu ani nespomeniete 🙂

  4. Podľa výrobcov litiových batérií pre elektromobily: Nie je eletromobil hudbou nudúcnosti. Asi niečo vedia a verím skôr im ako tomuto šaškovi, čo bez štátnych dotácií a garancií by bol dávno na eletromobiloch skrachoval.

  5. Nech začnú stavať elektrárne lebo elektrina bude drahá ako zlato. Chcem vidieť ako nabíja cela 13poschodova bytovka a na sídlisku nieje len jedna.

  6. Je to nazor cloveka co vie zarobit peniaze. Pravda je a bude ze taha za kratsi koniec a vzdy bude tahat. Cela ta elektromobilita nema zmysel. Ja nepochopim na co je dobre ukladat elektriku ktora sa z nehakej formy transformuje. Preco nejdu smerom transformacie priamo v aute? Litiova doba nebude. To by sme potrebovali este dve planety ako zam… A vsetky tie brutalne patenty. Bodaj by to bola pravda. Tolko startupov, tolko vyvojov a kam to smeruje? Vyrobime energiu v bode A prenesieme ju do bodu B odtial do bodu AUTO a potom 90kWh energie miname 300kW elektromotorom. Musim byt dislektik aby mi to davalo zmysel. Skor by som stavil na cesty typu vodik ci mazda, ktora skusa vytazit viac z paliv, lebo tie budu stale. Uvedomte si ze ropa sa neprestane tazit. A ta zla nafta, je len odpad. Niec nedokaze nahradit elektrocentralu napriklad. A som zvedavy kto bude vyrabat elekteicke kombajny a traktor. Tie steoje pocas sezony idu nonstop. Nemozu si dovolit zaplatit 800 000eur za kombajn ked bude kazde 4 hodiny stat na? Kde ho vlastne dobiju? Alebo bude cakat na traktor co stoji na nabijacke? Ked pridu na vodik v pevnej forme mame vyhrane. Zatial to je osobna volba ake auto si clovek kupi a dufam ze to tak zostane a kazdy jeden kreten co si mysli ze treba vnucovat eauta. Odporucam mu nabijat iba na rychlonabijackach aby pochopil co ho caka ked mu nasobne zdrazie elektrika a to zdrazie. Uz yeraz su nachystane dane a kalkulacie ktore pridu po sluboch EU ked zakazu predaj spalovakov

    • Preboha, odkiaľ je informácia „skusa vytazit viac z paliv, lebo tie budu stale“?
      To akože ropa tu bude stále?
      Ty brďo, pozri si national-geographic.cz, wikipedia a ďalšie informačné zdroje. Dozvieš sa, koľko je tu ešte ropy. Aby si nebol prekvapený.
      Alebo daj zdroj informácií, z ktorého si čerpal!

    • ved prave o to ide: odpojit zavislost na jedinom zdroji energie. ked budu auta elektricke, je jedno ako tu elektrinu vyrobite (resp. ziskate). a kde.
      inac ani vodik nie je zadarmo. treba ho vyrobit (pripravit). a tiez pocitat vo velkom – vodikovy motor potrebuje kyslik. a ten tiez nie je „nekonecny“ (teda pod pojmom vodikovy motor rozumejte elektricky akurat elektrina sa pre neho vyraba z vodiku pomocou palivovych clankov).
      vyzera to ze kombinacia bude najschodnejsia cesta
      co sa tyka muska, je to vizionar. a myslim ze toho dokazal dost. no a ma informacie (a vplyv) ktore my nie 😉

      • Jozef, skoda reci palivo sa da aj vypestovat. Najazdil som od vymeny oleja po vymenu oleja na starom kuchynskom oleji bez upravy motora a potom pokracoval na diesel. Auto dalo dalsich 50tis, potom som si kupil druhe a to predal. Stale jazdi. Mas velmi zuzene videnie.

        Jaro. Nejde o to. Treba najst novy zdroj. Vies kde sa volne nachadza vodik??? Nevies. Vysvetlim ti to. Vo hviezdach. Vies ako sa vodik tazi z hviezdy? Netazi. Vyraba sa a z coho sa vyraba? Predsa z vody a jej roznych soli, alebo kyselin. A vies co vznika rozkladom vidy okrem vodika? Kyslik. Taaakze ak vyrobis tonu vodiku aby auta jazdili vyrobis pol tony kysliku. A v pripade palivoveho clanku vznika voda. Ale ze ***** nulove emisie. Ale asi som nechapavy aby som to videl. Radsej dajme zarobit nemeckym a polskym tepelnym elektrarnam kym ich zavru. Hua nech ziju elektromobili.

        Ano viem, ze vodim sa vyraba aj so zemneho plynu. A elektrolyza je menej pouzivana lebo je narocna na elektricku energiu, ale ked mozeme vyrabat elektricku energiu aby sme ju niekolko krat transformovali a premiestnovali, cim sa straca ucinnost, tak mozeme vyrabat aj vodik a kyslik.

        Osobne neviem ci vodik je palivo buducnosti. Fosilaky, alebo ich bio nahrady nezmiznu, nie tak jednoducho. Ale tak isto sa neda otocit a mat elektricke auta. To sa mozeme vratit k tomu ze zem je plocha…
        To co nas pozenie dalej sme este nenasli. A tie vase keci o tom ake si diesle ci ine auta skodlive. Nastudujte si kolko emisii vyprodukuje sopka. Celosvetova automobilita je prd proti tomu. Ale to nepochopite pre klapky. Takze ked zem bude chciet sme zajtra v piiip. A co ten vas plyn ktorym kurite? Viete ake ma emisie? Ako sa prepravuje?

        Vnucovat niekomu euato? Blbost. Vnucovat mu benzin? Tiez blbost. Kazdy nech si zvoli co chce. Ale ideme sa hrat na akoze ekologov. Prestaneme produkovat co2 a aj tak pokapeme. Lebo populacia sa zvacsuje. A co ludske telo potrebuje? Kyslik. A kto nam ho zadarmo vyrobi a este znizi oteplenie ? Les. Ale my ako banda oviec si dame dotacie na eauta, lebo to je takeee eekologickeeee. Miesto toho aby sme tie peniaze investovali do vysadenia lesov. Ludia sa zabijaju sami…. Ako ovce

          • Ivan Štefkovič on

            Budú krpaté turbo benzíny,alebo nafťáky.Zakarbónovane po 100 000.Ak vydržia viac,tak je dobre.Japonci vyvíjajú veľké atmosféry s malou spotrebou.Aj sa im to darí.Či je to výhra,ktovie.Ale majú minimálne 2x takú životnosť.

        • realita ako vies co ja neviem ;)))
          ked vyrobis tonu vodika a pol tony kyslika spotrebujes najmenej tolko energie ako ju potom naspat vyrobis v palivovom clanku 🙂
          zakon zachovania energie sme zatial nevyvratili…ale na druhej strane preco by nemohli cerpacky pre elektromobily pouzivat vodik?
          a to je ta krasa EV – nezalezi na zdroji.
          to nakoniec dava aj najvacsi zmysel: v afrike si mozu zbierat energiu zo slnka a v norsku trebars z ropy.
          a este k tej tvojej legende o sopke: sopka buchne a je to. koniec. planeta „vykryje“.
          ale ludia neprestavaju.
          a to je ten rozdiel ktory zase ty pre svoje klapky nevidis.
          lesy (ale hlavne oceany) spracuju co2 ale plochu planety nezvacsime. to co sa ukladalo miliardy rokov vypustame von. a to je chyba.

          • Chyba, komfort. Zalezi ako to pomenujes.
            Ano super. Zakon zachovania energie plati. A hlavne co natankujes skor? 90kWh elektriky, alebo H2 ? A kolko vydrzi ta baterka? A kolko palivovy clanok ?
            Ja elektromotor nespochybnujem !!! Ale formu ukladania energie a hlavne tlak na ich kupu !!!
            A ako som pisal skor. Chyba nam „tuhy“ vodik. Nieco co by malo mnozstvo energie a vedeli by sme ju jednoducho cerpat. To je buducnost. Nie Muskove baterie

          • ked to ma byt vodik, tak potrebujeme „zohnat“ aj kyslik…vodik sam o sebe je nam na nic.
            baterie samozrejme nevyriesia problem so zdrojom energie.
            ale porovnaj kolko energie vyhodis pri spalovacom motore (teplo)…ved keby sa len presunula vyroba elektriny pre EV na cerpacky (kde by naftovy agregad fical v optimalnych podmienkach) tak sa usetri kopec energie.
            no a baterie su vo vyvoji relativne kratku dobu (hlavne so zameranim na EV) takze staci trosku fantazie a za par rokov mozno prekoname aj 1000km na jeden cyklus. a myslim ze to bude ovela viac

    • Marian, je to vývoj, nie porovnávanie alternatíva – konečné riešenie. Ide o to, čo je (alebo bude) výhodnejšie.
      Príklad: Pred 10 rokmi (v r. 2010) sa LED žiarovky ešte ani nedali kúpiť v normálnych („kamenných“) predajniach, iba cez internet. Boli to tzv. CORNy, ľudovo „kukurice“ a ľudia tomu neverili.
      Vtedy bol boom úsporné žiarivky s ortuťovou náplňou a obmedzeným počtom štartov (80 % úspora el. energie oproti klasickým vláknovým žiarovkám). Časom sčernali a končili.
      Dnes už po nich ani „pes neštekne“.
      Dnes už sú ledky „vymakané“, majú tvar pôvodných žiaroviek, viac ako 90 % úspora el. energie oproti klasickým vláknovým žiarovkám a obrovskú životnosť.

      Dnes sú tu „zástancovia“ a „odporcovia“ elektromobilov. Všetko má svoje výhody a nevýhody, každý má svoje argumenty a protiargumenty.
      Ale čo bude výhodné za 10 rokov, aké budú alternatívy a aké budú konečné riešenia – tak to teda fakt nevie nikto…

  7. Diktoval, EÚ zakázala klasické žiarovky, ostali len halogénové aj to s max výkonom 75W. Ale dnes si to už nepamätáme, alebo to hodnotíme ako správne rozhodnutie.

Pridajte komentár