Mnohí odborníci predpovedajú viacerým tradičným automobilkám problémy a niektorým dokonca krach, a to vplyvom transformácie automobilového priemyslu smerom k elektromobilite. A aktuálne sa k ním pripája aj Elon Musk, ktorý zároveň tvrdí, že Tesla ponúka pomoc.
Hovorí sa, že automobilový priemysel aktuálne prechádza jednou z najväčších zmien, ak nie vôbec najväčšou zmenou vo svojej histórii. Transformuje sa totiž smerom k elektromobilite. A to zdá sa rýchlejšie, ako sa predpokladalo. V prípade automobiliek, ktoré v tomto smere zaspali, sa pritom začínajú objavovať prvé náznaky problémov.
„Kodak moment“
Spoločnosť Tesla, ktorá stojí za renesanciou elektromobilov, bola podľa slov Elona Muska viackrát blízko krachu. Aktuálne sa však javí ako jedna z najstabilnejších a najudržateľnejších spoločností vyrábajúcich automobily aj napriek dnešným neľahkým časom. To však zrejme neplatí v prípade viacerých tradičných automobiliek, pričom ohľadom ich budúcnosti má pochybnosti aj Steven Mark Ryan z Youtube kanála Solving The Money Problem.
Ten totiž dnes zverejnil tweet, v ktorom uvádza, že „tradičný automobilový priemysel zažije svoj Kodak Moment“. Kodak momentom mal zrejme na mysli masívny úpadok spoločnosti Kodak, ktorá dlhý čas dominovala oblasti fotografovania, najmä fotografických filmov. Nezachytila však prerod fotografického priemyslu smerom k digitálnej fotografii a v roku 2012 takmer skrachovala. A dnes má spoločnosť veľmi ďaleko od toho, čo znamenala v časoch svojej najväčšej slávy.
Reakcia Elona Muska
Zaujímavejšou vecou ako tweet Steven Mark Ryan bola pritom reakcia Elona Muska. Ten na Ryanovu správu reagoval slovami, že bohužiaľ v prípade mnohých výrobcov áut je to trend. Podľa Muska to mnohé automobilky chápu, avšak aj napriek tomu je ich tempo zmien pomalé.
Šéf Tesly a ďalších spoločností pritom dodal, že Tesla sa snaží byť ostatným výrobcom áut čo najviac nápomocná pri prechode na autonómne elektromobily. A to tým, že im sprístupnila svoje patenty a nabíjacie stanice Supercharger a taktiež im prostredníctvom licencie ponúka svoj systém samoriadenia na báze umelej inteligencie.
Nuž, nielen s ohľadom na Ryanove a Muskove slová sme veľmi zvedaví, ako sa bude dariť tradičným výrobcom pri prechode na elektromobily. Veď viaceré „svetové“ automobilky začínajú mať významné problémy napr. na najväčšom automobilovom trhu, v Číne, a to najmä kvôli nekonkurencieschopným elektrickým vozidlám.
Mnohé z nich sú pritom významne zadlžené a nedarí sa im vyrábať ziskové elektromobily. Ich problémy pritom môžu značne zhoršiť „nastupujúce“ ambiciózne automobilky z Číny, ktoré vyvíjajú elektromobily veľmi rýchlym tempom a majú po ruke kľúčové dodávateľske reťazce, ako aj globálne plány.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Steve Jurvetson/Flickr (CC BY 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Toyota oznámila urýchlenie elektrifikácie, aby „prežila“ na najväčšom automobilovom trhu
VW má byť v dokonalej búrke a jeho budúcnosť v ohrození, uvádza sa v správach z Nemecka
„Prežijú len 3 americké automobilky“ – Tesla, Ford a Rivian, myslí si expert Munro
ODBER NOVINIEK
19 komentárov
Ako môže E. Musk s istotou tvrdiť, že budúcnosť bude patriť len EV?
lebo nema v hlave nas…. ako ty, preto…
Vďaka za upozornenie, vždy lepšie ako v tvojom prípade 🙂
Pan napisal len svoj nazor. Urazanie Vam ide. Takyto komentar napise len ten co nema v hlave nasrane 🙁 Normalna diskusia sa uz vôbec neda viest.
Aj keď s názorom iného nesúhlasíme, nedáva nám to právo urážať ho! Bohužiaľ čo aj len jeden taký úbožiak dokáže zasmradiť celé, inak príjemné prostredie tohoto magazína …..
hadzem ta do jedneho vreca s tym dilinom…
Elon nech ziadnu pomoc neponuka, pekne nech vsetci co sa cely cas tvarili ze to inac nejde skrachuju a hotovo… ine si ani nezasluzia za tie roky odrbavania…
Myslim ze je potrebne hodiť historiu za hlavu a je potrebne ist za cielom a ten nie je znicit automobilky ale spraviť automobilizmus zelensi a tiež technicky pokrok.
Nikomu nepomôže ze skrachuje nejaká automobilka, ľudia pridu o pracu.
Nokia skončila lebo sa neprispôsobila a tí co sa neprispôsobila skončia ako Nokia. Európsky telefón nikto z nas nema, tak by sme rovnako neskončili aj z autami.
Tým nechcem povedať ze EU automobilky by sme mali podporovat len preto ze su nase, ale tlacit na ne aby sa snazili, a aby potlacili aj svoju pychu, a arogantny pristup k spotrebitelom.
Toto je tiez apel pre novinarov, aby robili recenzie kryticke a porovnania voci Tesle alebo voci cinanom. Nechvalit to z coho viac kvapne.
Doteraz chvalili europske automobilky lebo recenzie na ine automobily nikto nepozeral a teraz su zacinaju slovensky distributory cinskych aut tlacit na novinarov aby robili pozitivne recenzie na cinske auta. Automobilova novinarcina je bez chrptice, jasny znak toho su samotne recenzie: podla nich su vsetky auta najlepsie. Ale ved vzdy sa musi najst odpad, musi byt niekto najhorsi, ale slovensky novynary na ziadne auto nepovedali ze to je odpad a preto su automobilky v problemoch.
omyl, ty nemyslis… a ta gramatika… tí co sa neprispôsobila… z autami… kryticke… slovensky distributory… chrptice… slovensky novynary… kua ty si madar alebo vychodniar alebo co??? …ty si dlho do skoly nechodil asi…
Ak aj urobil gramatické chyby, nepíšeme diktát! PIPO má pravdu, že nemáme od radosti tancovať nad krachom našich automobiliek, aj keď si za mnohé problémy môžu samé, lebo ich krach znamená oslabovanie nášho priemyslu a celkovej ekonomiky! Všetky automobilky asi neprežijú, ale istá pomoc je vhodná, a asi ani od Tesly to nebude „samá charita“! ……. a o tom to je! 🙂
nie, nepiseme diktat ale ak rozmysla tak ako pise… a mozes mi prosim ta definovat „nase“ automobilky? v com su akoze nase?
Za naše v dnešnom svete môžeme považovať tie automobilky, ktoré stoja a vyrábajú v EU a konkrétnejšie potom na Slovensku, lebo zamestnávajú našich ľudí, aj keď sa dá pritom argumentovať, koľko zisku u nás zostane ….
Myslím, že históriu nie je možné hodiť za hlavu.
Už len z dôvodu, že v začiatkoch automobilizmu boli elektromobily vŕazne lepšie ako benzínové autá. Od tej doby sa nič nezmenilo…
Napriek tomu tu jazdia iba benzíny a dízly…
Preto všetkým, ktorí chcú vykašľať na históriu, dopoučujem preočkovanie Pfizer.
Ale Tesla vôbec neodrbáva, ide jej hlavne o záchranu planéty Zem. Ale viera Elonova je bezchybná.
Chlapče, neviem, čo si týmto chcel nám ostatným povedať! Ja som to pochopil tak,
že ani TESLA nie je charita či neziskovka, a Elon je aj pri svojich úspechoch len človek, ktorý sa môže mýliť, a robiť chyby ….
Nuž chlapče správne si to pochopil. Tak ako iným automobilkám, tak aj Tesle ide v prvom rade o zisk a nezmenia na tom nič ani výstrelky Muska, ktoré môžu na niekoho pôsobiť dojmom, že sa snaží spasiť Zem. Tesla nepriniesla nič prelomové, čo už tu. nebolo. Akurát rozhýbala trh s EV.
a vsetkym chce za peniaze ponukat to ich autonomne riadenie a tvarit sa, ze robi nejaky vzneseny cin.
Strasny farizej
Len aby elektromobily neboli Kodak moment, na ktorom sa časom bude každý smiať, takisto ako obojstranne videokazety Video 2000.
Pride prehodnotenie zákazu spaľovacích motorov v EU po roku 2035 a pre EV nastanú ťažké časy. Snáď si EU konečne uvedomí, že týmto krokom sa strelili do nohy, a klíma sa dá pomôcť aj inak ako elektromobilmi.