Už roky sa vie, že elektrické lietadlo je jedným z projektov, nad ktorým Elon Musk nielen premýšľa, ale ho aj z časti realizuje. No a aktuálne šéf viacerých spoločností vyjadril veľkú túžbu uskutočniť tento svoj sen, má to však veľký háčik, ktorý je viac ako pochopiteľný.
Elon Musk má na mysli elektrické lietadlo už minimálne 9 rokov. Jeho prvé koncepcie mal pritom hotové v roku 2014. A v roku 2018 sa nechal počuť, že má vypracovaný aj návrh tohto lietadla.
To má byť schopné letu nadzvukovou rýchlosťou v obrovských výškach, ako aj kolmého vzletu a pristátia. Išlo by teda o tzv. VTOL. Musk tiež v nedávnej minulosti priznal, že o „svojom“ e-lietadle premýšľa pomerne často, ale hovorí o ňom len s priateľmi a partnerkami.
V roku 2019 povedal, že elektrické lietadlá sú už možné, avšak len s obmedzeným doletom. To sa má však podľa neho zmeniť v najbližších rokoch, a to vďaka vyššej energetickej hustote batérií. Dodal pritom, že letecké palivo kerozín, ktoré sa používa pri prúdových lietadlách s reaktívnymi motormi, má oveľa vyššiu energetickú hustotu ako batérie. Na druhej strane sú však elektromotory ľahšie a elektrická energia sa prevádza na pohyb efektívnejšie než v prípade spaľovacích motorov.
Pred 12 rokmi Musk vypočítal, že na porazenie kerozínových motorov v letectve budú potrebné batérie s energetickou hustotou okolo 400 Wh/kg. Špičkové batérie, ktoré sa blížia komercializácii, pritom dosahujú hodnoty okolo 300 Wh/kg. Na batérie s hustotou 400 Wh/kg by sme však podľa Muska nemali čakať dlho, keďže ich očakáva cca za 3 roky.
No a tím NSERC / Tesla Canada Industrial Research, ktorý vyvíja batérie, minulý rok oznámil, že pracuje na batériách, ktoré môžu byť využiteľné aj v letectve. Avšak minimálne na začiatok zrejme len v rámci mestskej leteckej dopravy.
Energetická hustota dosiahnutá v laboratórnych podmienkach, a to 360 Wh/kg, resp. 1000 Wh/l, pritom naznačuje, že tento tím a Tesla by mohli byť na ceste k spomínanej potrebnej hustote 400 Wh/kg. Majú však stále veľa práce, nakoľko táto batéria má zatiaľ veľmi nízku životnosť.
A Musk hovoril o elektrickom lietadle aj minulý rok, keď povedal, že výroba elektrických lietadiel je úplne niečo iné ako produkcia áut, solárnych panelov a batériových úložísk. „Myslím, že je neuveriteľne náročné uviesť do výroby lietadlo a splniť všetky regulačné požiadavky po celom svete. Je to veľmi ťažké. Neexistujú žiadne automobilové spoločnosti, ktoré sú zároveň lietadlovými spoločnosťami,“ dodal.
Aktuálne Muskovo vyznanie
No a tému elektrického lietadla Elon Musk zjavne neuzavrel, keďže aktuálne uviedol: „Umieram túžbou urobiť elektrické nadzvukové prúdové lietadlo typu VTOL. Ale už mám toho na tanieri priveľa. Akákoľvek ďalšia práca a môj mozog exploduje.“
Nuž je jasné, že Musk by sa chcel venovať inžinierskej činnosti v rámci práce na vysnenom lietadle a následne týmto lietadlom bezemisne lietať (zrejme hlavne na služobné cesty) a túto možnosť ponúknuť aj ďalším. Jasné však je aj to, že aj bez toho má práce vyše hlavy. Veď je šéfom prudko expandujúcej spoločnosti Tesla, spoločnosti SpaceX, ktorej hlavnej cieľom je kolonizácia Marsu, spoločnosti Neuralink, ktorá vyvíja mozgové čipy pre odstránenie handicapov či vylepšenie schopností človeka, ako aj spoločnosti The Boring Company, ktorá chce zbaviť svet dopravných zápch budovaním podzemných dopravných systémov. Takže je zázrak, že Elonovi mozog neexplodoval už dávnejšie.
A čo sa ešte týka elektrického lietadla a Elona Muska, analytici z investičnej banky Morgan Stanley nedávno vypracovali 17-stranovú výskumnú správu, ktorá nesie názov „Tesla Aviation (letectvo) – Nie či, ale kedy“. V úvode tejto správy sa pritom píše, že je nepravdepodobné, že by spoločnosť Tesla nakoniec nepôsobila na trhu s eVTOL (elektrické lietadlá s kolmým vzletom a pristátím) a UAM (mestská letecká mobilita).
Každopádne Musk má pre realizáciu svojho lietadla k dispozícii aj svoju aerokozmickú spoločnosť SpaceX, ktorá s Teslou spolupracuje už niekoľko rokov. Takže prečo by obe spoločnosti nemohli kooperovať aj na ďalšom sne Elona Muska. Na niečo také však zrejme nebude tak skoro priestor.
Zdroj titulného ilustračného obrázku: HyperMach Aerospace
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrické taxi-lietadlá od Hyundaiu majú byť v prevádzke už o pár rokov
Rolls-Royce má lietadlovú batériu s najvyššou energetickou hustotou na svete
Slovenský Aeromobil predstavil koncept lietajúceho auta s elektrickým pohonom a kolmým štartom
4 komentáre
Keď hlava neexploduje a o pár rokov bude lietadlo na svete, explodujú akcie Tesly.
Jeden motor z boingu produkuje vyse 20 megawatov sily, co je okolo 30000 koni. Tie vacsie aj 50000. Neviem ci sa bateriami a elektrikou bude chytat na tryskove motory.
Batérie s 405kWh/kg a viac sú už komerčne k dispozícii. Viď napríklad dokument 20171114 Cuberg NASA presentation. Ide o batérie reálne testované NASA. Dodávateľov je však viac. Problémom je zatiaľ vysoká cena a malá výroba. Na testovanie technológií je to však dostatočne dobré. V letectve sa začínalo s EV lietadlami najprv ako vetrone kombinované so solárom a neskôr s cvičnými lietadlami. Tam je to okamžite technologicky realizovateľné a ekonomicky výhodné. Nasledovať budú krátke regionálne lety, malými lietadlami a podobne. Prvé už leteli…
Uz aby mu ta hlava vyjebala