Výskumný tím Technickej univerzity v Kolíne vyvinul systém „in-wheel“ elektromotorov, ktorý má byť prínosom pre elektromobily z viacerých hľadísk. Jeho najväčšou výhodou majú byť podstatne nižšie výrobné náklady, agilita či nezávislosť od vzácnych surovín.
Vedeckí pracovníci z Technickej univerzity v Kolíne (TH Köln) oznámili, že zdokonalili koncepciu elektromotora integrovaného do kolies, ktorú vynašiel slávny Ferdinand Porsche, a to natoľko, že má byť nápomocná pri eliminovaní niektorých neduhov elektrických vozidiel.
Tieto špeciálne motory sú pritom osadené do každého kolesa, a to spoločne s výkonovou elektronikou. Má ísť pritom o koncepciu pohonu, ktorá je lacnejšia, „ekologickejšia“ a agilnejšia v porovnaní s rovnako výkonnými konvenčnými riešeniami. A nemala by byť ďaleko od nasadenia do sériovej výroby.
Profesor Andreas Lohner z Inštitútu pre automatizačnú techniku TH Köln uvádza, že ich pohonný systém sa snaží riešiť dva zásadné problémy elektromobilov. A to ich vysokú cenu a environmentálnu stopu v dôsledku ťažby vzácnych surovín.
Technológia
Koncepcia pohonu z TH Köln zahŕňa 4 elektromotory integrované do kolies, vrátane výkonovej elektroniky. Technika sa pritom nachádza v priestore medzi brzdovým systémom a ráfikom kolies. Každý z motorov pozostáva zo statora s 20 cievkami a rotora s 24 zubami. Keď je cievka „aktívna“ priťahuje najbližší zub rotora. Postupná aktivácia cievok pritom zabezpečí točivý pohyb. Na pohyb kolies vozidla sa pritom využíva tzv. reluktančná sila.
- Zdroj: TH Köln
- Zdroj: TH Köln
Slušná dynamika
Takáto architektúra pohonu spoločne s batériou integrovanou do podlahy má umožniť kombinovanie pohonnej jednotky s takmer akýmkoľvek tvarom karosérie. Riešenie z TH Köln má pritom zabezpečiť 2-tonovému elektromobilu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8 s a maximálnu rýchlosť 160 km/h.
Nižšie náklady
Podľa vývojárov síce potrebuje ich pohonná jednotka na svoju prevádzku o máličko viac energie ako konvenčný elektrický pohon, prináša však výhodu v podobe oveľa nižších výrobných nákladov, a to o 30 až 40 %. Elektromotory navyše neobsahujú vzácne kovy, ktoré okrem iného zvyšujú environmentálnu stopu v rámci produkčného reťazca vozidla.
Nový pohonný systém umožňuje samostatnú reguláciu kolies, a to každé 2 milisekundy. Testy mali pritom ukázať, že to zvyšuje rýchlosť v zákrutách o 30 % pri maximálnej kontrole vozidla. Tím z TH Köln tiež uvádza, že motory sú chránené pred mechanickým poškodením a zvládnu aj „trafený“ obrubník. A problémom nemá byť ani typický neduh motorov v kolesách, a to neodpružená hmota. Vývojári však ešte musia vyriešiť nadmiernu hlučnosť svojho systému, aby bol využiteľný na komerčné účely.
Zdroj: TH Köln
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Americká vojenská agentúra predstavila elektrický pohon integrovaný priamo do kolesa
Vo vývoji je revolučný „plastový“ motor pre elektromobily
Linear Labs „znovuobjavil“ elektromotor. Má mať násobne lepšie vlastnosti
Jeden komentár
Dobre vymleté tvrdenie. Už v roku 2013 som videl plne funkčné motory. 100kW cca 12 kg aj rekuperačnou brzdou. Prototyp superkondenzátorov a dobre sa držte, prerobený 5-kovy bavorak pod 15 kWh/100km.
Čo ši myslíte kde to bolo? Cca v 25-30km r ádiuseod mesta Komárno, ale smer juh. Konkrétne kupovala audina to riešenie. O 10 rokov to už bude bežná vecička.
Koľko srotov sa musí dovtedy predať?!?!?