Kedy sa dočkáme e-áut s elektromotormi integrovanými do kolies?

0

Jednou z nových technológií, ktoré by sa mohli stať v budúcnosti súčasťou sériových elektromobilov, by mohli byť elektromotory integrované do nábojov kolies. Aké sú ich výhody či nevýhody a kedy by sme sa ich mohli dočkať?

Elektromotory integrované do kolies by mohli byť budúcnosťou pre elektromobily či hybridy. Mali by priniesť viacero výhod, avšak konštruktérom vozidiel prinášajú výzvy.

Medzi benefity tohto riešenia pohonu by mala patriť napríklad kompaktnosť, čím sa ušetrí ďalší priestor, ktorý môže byť využiteľný praktickejšie. Kompaktnosť prináša aj nižšiu hmotnosť. A nižšia hmotnosť zas vyššiu efektivitu.

Celkovo lepšiu efektívnosť pohonu by však mala mať na „svedomí“ najmä samotná koncepcia, ktorá prináša bezprostredné prepojenie hnacieho ústrojenstva a kolesa. V konečnom dôsledku by sme sa mohli tešiť z nižšej spotreby, a teda aj vyššieho dojazdu. Toto riešenie by malo zabezpečiť lepšiu trakciu a prácu stabilizačného systému či efektívnejší prenos výkonu na jednotlivé kolesá. Ďalšou výhodou by malo byť aj nižšie ťažisko.

Japonci predstavili 100 kW systém

Japonská spoločnosť Nidec, ktorá je dodávateľom motorov, generátorov a príslušných systémov, minulý mesiac predstavila systém elektromotora, ktorý je plne integrovateľný v rámci nábojov kolies. Pri použití v 20-palcovom kolese dokáže vyvinúť výkon 100 kW (134 k).

Cieľom spoločnosti Nidec je, aby sa tento elektromotor dostal do sériovej výroby okolo roku 2023. Dovtedy sa však budú musieť popasovať konštruktéri vozidiel, v ktorých má byť použitý takýto systém s jedným zásadným problémom. A to neodpruženou hmotou.

Výzvy

Aj keď novinka od Nidec váži len 32 kg, táto hmotnosť navyše vyžaduje radikálne odlišné naladenie zavesenia kolies a zrejme aj sofistikovaný systém tlmičov, čo by mohlo v konečnom dôsledku negovať prvotné úspory hmotnosti. Elektromotory v kolesách by mohli tiež navýšiť výrobné náklady vozidiel, nakoľko pre jednu nápravu je nevyhnutné použitie 2 motorov. Toto riešenie je navyše náchylnejšie na poškodenie spôsobené obrubníkmi, výtlkmi, ľadom či posypovou soľou.

Aplikácia elektromotorov v rámci automobilov je tak podstatne náročnejšia ako v prípade elektrických motocyklov či kolobežiek, kde sa tento systém už používa, resp. sa začne využívať vo väčšom meradle zrejme v nasledujúcom desaťročí. Nidec je však každopádne odhodlaný vyrábať tento typ elektromotorov pre automobily už o 4 roky. Nuž, uvidíme.

Zdroj: Greencarreports, titulný ilustračný obrázok: In-wheel 

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model S a Model X by mali dostať nové účinnejšie motory
Unikátny český elektromobil Luka EV dostal cenovku a chystá sa do predaja
Vojenská agentúra predstavila elektrický pohon integrovaný priamo do kolesa

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár