Aj keď by sa mohlo zdať, že vývoj elektromotorov už nie je možné výraznejšie posunúť, stále sa objavujú nové technológie, ktoré nás presviedčajú o opaku. A s takou prichádza aj spoločnosť Magnax, ktorej motor má neuveriteľnú účinnosť a výkonovú hustotu.
Je pozitívne, že vývojári z oblasti elektromobility nezabúdajú ani na elektromotory. A to aj napriek ich veľmi vysokej a mohlo by sa zdať aj postačujúcej efektivite. Veď tá môže presiahnuť aj 90 %.
Nový koncepčný elektromotor belgickej spoločnosti Magnax ide v tomto smere ešte ďalej, pričom sa približuje k „nemožnému“. Jej novo navrhnutý axiálny elektrický motor totiž dosahuje účinnosť 98 %. Tzn., že pri premene elektrickej energie na pohybovú dôjde len k 2-percentnej strate. A to nie je všetko.
Pre porovnanie, najnovší elektromotor od spoločnosti Tesla – synchrónny reluktančný s permanentným magnetom, dosahuje účinnosť 93 %.
Vodivá časť axiálneho elektromotora od Magnax má obdĺžnikový prierez (štandardne kruhový), čo šetrí miesto, zvyšuje efektivitu a šetrí meď. Motor pritom obsahuje až 2 rotory a špeciálny stator, vďaka čomu bolo možné minimalizovať trasy toku. Cievky elektromotora obsahujú chladiaci systém, čím sa efektívnejšie eliminuje jeho prehrievanie.
Ďalšie nesporné benefity
„Axiálny prietok“ nového elektromotora umožňuje dosiahnuť fantastickú výkonovú hustotu. Tzn. pomer medzi hmotnosťou a výkonom. O tom svedčí jeho porovnanie s elektromotorom, ktorý používa elektromobil BMW i3.
Novinka tak môže pomerne významne prispieť k zníženiu hmotnosti elektromobilov, čo napomáha k ich celkovo lepšej efektivite. Ďalšou výhodou je, že na výrobu tohto motora sa spotrebuje menej prvkov vzácnych zemín. Veď napríklad magnet elektromotora BMW i3 váži 2 kg, zatiaľ čo výkonnejší axiálny motor si vystačí s 1,2-kilogramovým magnetom.
Šetrí pritom aj ďalšie materiály, vďaka čomu je lacnejší na výrobu. Ponúka tak viac za menej peňazí. Podľa výrobcu má byť jeho elektromotor vhodný pre automobily, motocykle a lietadlá. O možnom príchode na trh však zatiaľ nehovoril.
Zdroj: Insideevs, titulná fotografia: Magnax
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo vývoji je revolučný „plastový“ motor pre elektromobily
Americká armáda predstavila elektrický pohon integrovaný do kolesa
Zaujímavé porovnanie pohonu BMW i3 a Formuly E – BMW iFE.18
4 komentáre
Co je na tom prevratne,.iba ak cena na vyrobu. Stale rotuju magnety vo vnutri, su motory kde po obvode,a pouzivaju sa experimentalne aj v lietadlach.
Prevratná je tá efektivita a hlavne hmotnosť… Je veľký rozdiel v dojazde el. auta s hmotnosťou 500kg a 1500kg, pri tej istej kapacite batérie… Niekde som čítal zaujímavý, dlhý článok, o starých el. kočoch a porovnávali ich s novými el. autami. Zistilo sa, že tie nové el. autá mali ten istý dojazd v km, ako el. koče pred 150 rokmi (koče mali váhu niekde okolo 350-600kg – dnešné el. autá okolo 1500kg). Preto treba el. autá odľahčovať a zjednodušovať. Problém je aj v tom, že dnes chce byť vodič a posádka počas presunu rozmaznávaná a chce mať po ruke rôzne vymoženosti a multimédiá… Ak by sa el. autá stavali jednoduchšie a upustilo by sa od niektorých zlepšovákov, tak dojazd by bol už v tejto dobe na inej úrovni (Písali v článku, ak by dnešné auto malo tú istú váhu, ako el. koče, reálny dojazd by bol niekde okolo 1250km, na jedno nabitie…). Príklad: manuálne otváracie okno madlom + mechanika – váhá okolo 1,5-3kg … elektrické otváracie okno +mechanika, el. motor a príslušenstvo – váhá do 15kg… Netvrdím, že sa máme vrátiť do doby kamennej, len si treba uvedomiť a zamyslieť sa, či nám skutočne treba toľko príslušenstva a elektroniky v aute…
Vo VUES Brno používali Barkas upravený na elektrický pohon v 70 rokoch. Pracoval pre zásobovanie. Na veľtrhu vystavovali motor v kolese autobusu napájaný z turbogenerátora 40 000 otáčok 200 kW elektronický riadený. Pri skúškach som asistoval na meraní parametrov generátora. Autobus mal jazdiť na olympiáde v Moskve 1980 ale turbína z Moskvy nedorazila, takže nakoniec zišlo z kompletácii. Spotreba mala byť ako pri bežnom autobuse. Pamätníci chodia na obedy na Mosteckú 26 a vedia viac ako ja.
Vo VUES Brno používali Barkas upravený na elektrický pohon v 70 rokoch. Pracoval pre zásobovanie. Na veľtrhu vystavovali motor v kolese autobusu napájaný z turbogenerátora 40 000 otáčok 200 kW elektronický riadený. Pri skúškach som asistoval na meraní parametrov generátora. Autobus mal jazdiť na olympiáde v Moskve 1980 ale turbína z Moskvy nedorazila, takže nakoniec zišlo z kompletácii. Spotreba mala byť ako pri bežnom autobuse. Pamätníci chodia na obedy na Mosteckú 26 a vedia viac ako ja.