Americká spoločnosť Linear Labs pracuje na úplne novom type elektromotora, ktorý má ponúknuť 2-násobný výkon, 3-násobný krútiaci moment a vyššiu efektivitu, pričom nepotrebuje ani 1-st. „prevodovku“.
Rotor elektromotora sa otáča bežne príliš rýchlo, preto je potrebné použiť redukčné zariadenie. Väčšinou sa pritom používa 1-stupňová „prevodovka“. Tá sa postará o zníženie otáčok motora (napr. 10 000 ot./s) na použiteľnú úroveň v rámci kolies vozidla a zároveň násobí krútiaci moment.
Americká spoločnosť Linear Labs ale pracuje na elektrickom motore (Hunstable Electric Turbine), ktorý sa nemusí „točiť“ tak rýchlo ako v prípade bežných motorov, aby bol zabezpečený potrebný výkon a krútiaci moment na pohon elektromobilu.
Redizajn elektromobilov a lepšie vlastnosti
Nový motor by vraj mohol okrem iného priniesť aj redizajn architektúry elektromobilov, keďže by nebola potrebná žiadna prevodovka. Jej absencia by sa pritom podpíše aj na znížení celkovej hmotnosti elektrických vozidiel, čo by mohlo prispieť k ich lepšej ovládateľnosti, zrýchleniu či efektivite, a teda aj o niečo vyššiemu dojazdu.
Linear Labs pritom tvrdí, že ich elektromotor s technológiou Hunstable Electric Turbine (HET) produkuje 2-násobný výkon a 3-násobný krútiaci moment, v porovnaní so štandardným motorom s permanentným magnetom. A navyše má byť efektívnejší.
HET má až 4 rotory oproti bežne používanému jednému. Počet špeciálnych cievok, s ktorými rotory interagujú, môže byť pritom variabilný, takže variabilný môže byť aj celkový výkon a krútiaci moment motora. Ďalšou výhodou tohto elektromotora je, že si vystačí s bežne dostupnými feritovými magnetmi, namiesto drahých neodýmov.
Aplikácia a dostupnosť
Spoločnosť Linear Labs hovorí, že sa usilovne snaží vyrábať prototypy HET motorov pre použitie v rôznych priemyselných odvetviach. Prvá dopravná aplikácia nového motora má byť v rámci prostriedkov mikromobility (kolobežky či elektrobicykle), a to v roku 2020.
Rok na to by mohli byť elektromotory s technológiou HET dostupné v elektrických automobiloch. Je tiež možné, že neskôr budú využiteľné aj v ťažkých nákladných vozidlách a vlakoch.
Zdroj: Cnet, titulný ilustračný obrázok: Tesla
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo vývoji je revolučný „plastový“ motor pre elektromobily
V elektromobiloch Tesla by sa mohli objaviť prevratné li-metal batérie
Kedy sa dočkáme e-áut s elektromotormi integrovanými do kolies?
Jeden komentár
Ked sa elekrickym autam bude venovat tolko energie co spalovakom doteraz, tak budu ovela dalej vo vsetkych smeroch