Austrálska spoločnosť HyperPower Technologies prichádza s „revolučným“ elektromotorom QFM-360-X, ktorý má veľmi kompaktné rozmery a šialený výkon. Otestovaný bol v extrémne rýchlom elektrickom dragsteri s výkonom 4 000 kW, ktorý sa chystá pokoriť svetové rekordy. Vhodný pritom nemá byť len pre automobilový priemysel. Mohol by sa totiž objaviť aj v dopravnom systéme budúcnosti – Hyperloop.
Nie je tomu až tak dávno, čo sa vo všeobecnosti hovorilo, že technológiu elektromotorov nie je už možné posunúť na relevantne vyššiu úroveň. Rozvoj elektromobility však priniesol nové impulzy do vývoja, pričom sa ukazuje, že už aj tak vysoká účinnosť el. motorov môže byť ešte vyššia a ich výkonová hustota môže napredovať míľovými krokmi.
1 341-koňový „kompakt“
Dôkazom extrémnej výkonovej hustoty je nový elektromotor od austrálskej spoločnosti HyperPower. Veď jeho „priemer“ je len 43 cm a ponúka výkon 1 000 kW, resp. 1 341 konských síl. Škoda len, že nepoznáme konkrétny údaj o výkonovej hustote či ďalšie rozmery alebo hmotnosť.
Výrobca tvrdí, že nie je určený len pre automobilový priemysel (napr. hyperautá) a spomína aj využitie v železničnej doprave či v rámci vyvíjaného „sci-fi“ dopravného systému Hyperloop, ktorého „pozemská“ rýchlosť sa má priblížiť k rýchlosti zvuku a za ktorého konceptom stojí Elon Musk.
Extrémne výkonný elektromotor QFM-360-X sa má okrem iného vyznačovať aj systémom s extra nízkym napätím, vďaka čomu má byť veľmi bezpečný. Zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti HyperPower, Michael Fragomeni, dodáva, že ide o prvý elektromotor s brutálnymi závodnými špecifikáciami.
Sériová výroba aj rekordy
Motor vznikol ako dôsledok potrieb závodného tímu Top EV Racing, za ktorým je takisto Fragomeni. Top EV Racing pracuje na svojom dragsteri a jeho technológiách už 8 rokov a keďže nenašli na trhu elektromotor s požadovanými vlastnosťami, vyvinuli si vlastný. A ten chcú teraz s skomercionalizovať a uviesť do sériovej výroby.
Fragomeni použil vo svojom dragsteri hneď 4 elektromotory QFM-360-X, pričom jeho výkon má byť 4 000 kW. Vďaka tomu má zrýchliť z 0 na 200 km/h za 0,8 s, z 0 na 400 km/h za 2,9 s a z 0 na 530 km/h za 3,7 s. Cieľom tímu Top EV Racing je pritom dostihnúť 8 svetových rekordov, vrátane rýchlosti 612 km/h. V súvislosti so spomínaným výkonom by nás zaujímali aj parametre batérie. Možno nabudúce…
Zdroje: Caradvice, Motorauthority
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo vývoji je motor s najvyššou výkonovou hustotou na svete – 220 kW/10 kg
Motory v kolesách majú znížiť cenu a enviro-stopu elektromobilov
Vo vývoji je revolučný „plastový“ motor pre elektromobily
5 komentárov
Zaujímalo by ma, kedy tento dychberúci elektromotor bude mať bračekov pre pohon elektroáut bežnej potreby, akú budú mať účinnosť, životnosť, hmotnosť a cenu! Držme palce šikovným!
Motory, které totálně zdrtí spalováky bychom už měli, teď ještě potřebujeme dotáhnout ke spokojenosti ty baterie 🙂
Raz budú k motorom aj batérie, a my sa potom budeme medzi sebou „drtit“ na prach! …
kuaaaa, to chceeeem 😉
priemer je fajn, len aby to nemalo dĺžku tej formuly 😉