Vo vývoji je revolučný „plastový“ motor pre elektromobily

9

Nemecké inštitúty ICT a KIT vyvíjajú elektromotor novej technológie pre elektromobily. Ten má byť účinnejší, výkonnejší, vďaka použitiu plastov ľahší a lacnejší, ako aj nenáročný na chladenie a výrobu.

Výskumníci z Fraunhoferovho inštitútu chemických technológií (ICT) a Technologického inštitútu v Karlsruhe (KIT) spolu s ďalšími partnermi spolupracujú na technológii elektromotora s priamym vnútorným chladením, čo prináša množstvo výhod.

Riešenie strát

Nový prístup rieši priame chladenie statora aj rotora elektromotora. V porovnaní so súčasnou technológiou to prináša aj zvýšenie „výkonovej hustoty“ a efektivity. V statore tvorenom medeným vinutím, ktorým prúdi elektrická energia, dochádza k väčšine elektrických strát. A práve tento problém sa snaží riešiť nová technológia.

Elektromotory majú vysokú účinnosť, a to viac ako 90 % (spaľovacie motory 35 – 40 %). Tzn., že okolo 10 % elektrickej energie sa stratí vo forme tepla. Aby sa motor neprehrial, musí sa z neho toto teplo odviesť. Na to sa bežne využíva tepelná vodivosť kovov, ktoré odvádzajú teplo do chladiaceho „puzdra“ naplneného chladiacou kvapalinou.

Rozptýlenie tepla priamo v motore

Výskumníci v rámci svojho projektu „DEmiL“ použili pri výrobe vinutia statora štvorcový medený drôt, a to  namiesto štandardného okrúhleho drôtu. Vďaka tomu je vinutie kompaktnejšie, čo šetrí priestor vo vnútri elektromotora. V takto optimalizovanom motore sa môžu rozptýliť tepelné straty cez chladiaci kanál vo vnútri statora. Nie je ho teda potrebné odvádzať prostredníctvom kovového obalu do chladiaceho puzdra.

Použitie plastov prináša výhody

Takto koncipovaný motor však ponúka aj ďalšie výhody. A to nižšiu tepelnú zotrvačnosť a vyšší kontinuálny výkon motora. Rozptýlenie tepla v blízkosti jeho vzniku navyše umožňuje použitie ľahkým polymérov (plastov) pri výrobe celého motora a obalu.

To znamená aj jednoduchšiu, rýchlejšie a lacnejšiu výrobu. Výskumníci sa pritom rozhodli pre použitie termoplastu vystuženého vláknami. Výroba elektromotora môže prebiehať automatizovaným procesom vstrekovania, pričom produkcia prototypu trvá 4 minúty.

Tým už skonštruoval špeciálny stator a experimentálne overil koncepciu chladenia. Aktuálne dokončujú rotor. Keď sa tak stane, začnú s testovaním kompletného elektromotora.

Zdroj: Fraunhofer, titulná ilustračná fotografia: Tesla

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Americká vojenská agentúra predstavila elektrický pohon integrovaný priamo do kolesa
Lacné palivové články by vraj mohli nahradiť spaľovacie motory. Najskôr v hybridoch
Kedy sa dočkáme e-áut s elektromotormi integrovanými do kolies?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

9 komentárov

  1. Pre človeka, ktorý má aspoň základné znalosti z elektrotechniky, to znie ako SCI-FI (čo je dané vžitými predstavami).
    Avšak – mnoho vecí (možno snáď aj všetky), ktoré sú dnes samozrejmosťou, sa voľakedy javili ako SCI-FI. Nie je tak?

  2. Problem je bateria…je vyroba, nabijanie a likvidacia..narobi viac bordelu v ekosysteme ako spalovaci motor pocas svojej prevadzky…ale to iste vsetci viete.

    • Si to zabil. Ty určite predávaš spalováky. Tak sa s tým zmier, že spalováky uvidíš časom len jak úúúúúzkokolajku vo Vychyľovke.

Pridajte komentár