Vo vývoji je motor s najvyššou výkonovou hustotou na svete – 220 kW/10 kg

11

V Británii bol spustený projekt „Ampere“, ktorý má priniesť elektromotor so 4-násobne vyššou výkonovou hustotou, ako je tomu v prípade konvenčných riešení. Tento motor pritom nemá byť len ultra-ľahký a výkonný, ale aj nákladovo efektívny.

Za projektom podporovaným britskou vládou stoja spoločnosti Equipmake (špecialista na elektrifikáciu a elektromotory) a HiETA (špecialista na aditívnu 3D výrobu), pričom ich hlavným cieľom je vyvinutie elektromotora novej generácie pre automobilový či letecký priemysel.

Motor s pracovným označením „Ampere“ bude extrémne ľahký, efektívny a „lacný“. Jeho cieľová výkonová hustota bola stanovená na viac ako 20 kW/kg, čo je 4-krát viac ako v prípade konvenčných elektromotorov.

Projekt je pritom zameraný na elektromotor s výkonom 220 kW (v špičke pri 30 000 ot./min), ktorý bude vážiť menej ako 10 kg. Pre porovnanie, jeden z najlepších motorov v tomto ukazovateli, APM 125 od spoločnosti Equipmake, váži 14 kg a vyprodukuje 125 kW pri 12 000 ot./min, čo predstavuje výkonovú hustotu 9 kW/kg.

Pomôže 3D tlač

Kľúčom k elektromotoru novej generácie s rekordnou výkonovou hustotou je kombinácia pokročilého dizajnu a aditívnej výroby, čo umožňuje „tlačiť“ jeho kovové časti prostredníctvom špeciálnej 3D tlačiarne namiesto frézovania.

To má priniesť výborné vlastnosti z hľadiska chladenia, hmotnosti, zotrvačnosti a otáčok. Vďaka novej koncepcii nie je potrebné používať veľké množstvo vysokopevnostných zliatin a tiež drahých aktívnych materiálov ako magnety. A to prináša nižšie výrobné náklady.

Na základe plánov rozširovania výroby spoločnosti Equipmake sa zdá, že jej motory radu APM, vrátane novinky „Ampere“, budú zamerané na automobilový a letecký priemysel. Elektromotory APM sa majú objaviť v aj automobile Ariel Hipercar.

Bude veľmi zaujímavé sledovať projekt „Ampere“, ktorý by mohol byť ďalším dielikom skladačky na ceste k vysokoefektívnym elektromobilom, ktoré nebudú potrebovať kapacitne veľké batérie na zabezpečenie dostatočného dojazdu. Prvé prototypy majú byť hotové o 12 mesiacov.

Zdroj: TAAS

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Vo vývoji je revolučný „plastový“ motor pre elektromobily
Motory v kolesách majú znížiť cenu a enviro-stopu elektromobilov
Elektromotor, ktorého statorom je doska plošných spojov, je o 60 % ľahší

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

11 komentárov

  1. Super správa o výkonoch elektromotorov/kg pre automobily, to šetrí hmotnosť. Zaráža ma však, aké vysoké výkony sú inštalované do všetkých elektromobilov. Citeľne prekračujú výkony porovnateľných klasických áut, a pritom nemajú batérie ani pre porovnateľný dojazd! Ak má elektromobil využiť vysoký inštalovaný výkon, čo i len chvíľu na predbiehanie, musí byť celý pohon na to tiež dimenzovaný, teda robustnejší, ťažší a drahší. Je to proti ekologičnosti, po ktorej u elektroáut voláme!!!

        • Jde jen o to zda bude správně dimenzován. I kdyby nakonec vážil 25 kg, tak to bude v pohodě. Najeté kilometry se vůbec nedají srovnávat se spalováky, které se různě zanášejí a trpí neustálými teplotními šoky. Elektromotor má z tohoto pohledu prakticky neomezenou životnost s jistotou překonávající milion km.

  2. Úplne súhlasím.. Je nezmysel stále zvyšovať výkon a opak by mal byť snahou, ak hovoríme o ekológii. Lebo ekológia sa rovná v prvom rade naučiť sa hospodáriť s energiami v globálnom pohľade a teda napríklad aj neohrievat v kanvici liter vody, ak potrebujem len šálku. A to isté by mohlo platiť v autách. Škoda, že ľudstvo je už tak veľmi handikepovane, že sa nedokáže vzdať výkonu, komfortu, atd.. Veď prečo pred 30r nám stačilo 30 kW a dnes chceme v malom aute min. 100 kW?

    • Protože chceme (a máme) mnohem lepší bezpečnost aut. Staré Polo vážilo řekněme 800 kg, dnes váží 1100 kg. Proto má i výkonnější motory.

  3. Nie je kW ako kW. Treba si uvedomit absenciu prevodovky a od toho sa vsetko odraza. Aj ked emotor toci otacky, ma nejaky prevod a cim silnejsi motor, tym vacsi prevod.
    Na druhu stranu sila prinasa siku. Na vykon a rychlost musi byt dimenzovany prenos sily, kolesa, brzdy, ramena … vsetko a to zase znamena hmotnost ci opat ide ruka v ruke so silou.
    Ale ano preco nema eauto baterie na dojazd 900km tak ako diesel ? Hmotnost, cena, cas nabijania… Zacarovany kruh.

    • Baterie pro elektroauta jsou na začátku vývoje, za 5-10 let pokročí úplně jinam na jistě budou v nabídce i auta, co ujedou na jedno nabití i přes 1000 km. Reálně však bohatě postačí dojezd okolo 400 km pro „městské“ auta a 800-1000 km pro dálniční.

Pridajte komentár