Analytická spoločnosť Schwacke, ktorá sa špecializuje na automobilový priemysel, pravidelne analyzuje trh s jazdenými vozidlami. Vďaka tomu si môžeme porovnať zostatkové hodnoty benzínových, naftových a elektrifikovaných áut.
Elektrické vozidlá sú napriek svojej dávnej histórii vo všeobecnosti považované za niečo nové. A to v mnohých vyvoláva nedôveru z rôznych hľadísk. Jedným z nich môžem byť aj ich zostatková hodnota.
Pri kúpe nového vozidla je určite dobré poznať jeho budúcu predpokladanú zostatkovú cenu. A tento údaj sa určite hodí aj záujemcom, ktorí si chcú zaobstarať elektrifikované auto v budúcnosti, pričom nechcú investovať do nového vozidla.
E-autá a „benziňáky“ v zhode
Najnovšia aprílová analýza nemeckej spoločnosti Schwacke ukazuje, že 3-ročné elektrifikované vozidlá dosahujú v priemere identickú zostatkovú hodnotu ako vozidlá s benzínovými motormi, a to 53,7 %. „Nafťáky“ sú na tom o niečo horšie (51,7 %), avšak tie majú za sebou v priemere cca 2-násobný počet najazdených kilometrov (74 500 km).
Zaujímavá je aj podobnosť nájazdu elektrifikovaných (34 633 km) a benzínových vozidiel (37 145 km). To by mohlo naznačovať, že elektrifikované vozidlá nie sú žiadnymi „druhými“ vozidlami do domácnosti s výsostne mestským využitím.
Na druhej strane treba povedať, že do štatistík elektrifikovaných vozidiel boli pravdepodobne zahrnuté aj hybridné vozidlá, ktoré dnes môžeme považovať aj za nástupcov dieselov. Je škoda, že analýza sa samostatne nevenuje plne elektrickým vozidlám.
Tesla Model S dominuje prémiovému segmentu
Spoločnosť Schwacke však v marci skúmala aj zostatkovú hodnotu 3-ročných vozidiel vyššej triedy (60 000 km), pričom najlepší výsledok dosiahol elektromobil Tesla Model S, a to so 60-percentami. Na druhom mieste skončilo Porsche Panamera s 57,4 %, na treťom Mercedes triedy S s 51,9 % (priemer triedy: 50,7 %). Postavenie Modelu S v tomto smere potvrdzujú aj analýzy amerického trhu, ktoré sa uskutočnili v rokoch 2016 a 2018.
O prvú analýzu sa postaral portál Autolist. Ten skúmal stratu hodnoty prémiových sedanov v rokoch 2012 až 2016 po 80 000 km, pričom zohľadnil 1,6 milióna dátových bodov. Tu sú jeho výsledky (uvádzané hodnoty vyjadrujú percentuálny pokles hodnoty, nie zostatkovú hodnotu):
- Tesla Model S: 28%
- Lexus LS 460: ~32%
- Mercedes S-class: ~36%
- Porsche Panamera: ~37%
- BMW 7 Series: 40%
- Audi A8: 40+%
- Jaguar XJ: 41%
V rámci 2. analýzy dosiahla Tesla Model S identický výsledok (28 %), pričom priemer u konkurenčných modelov je 38 %. Treba však dodať, že vzhľadom na často sa meniace ceny Modelu S sa môže meniť aj ich zostatková hodnota.
Ďalšia, tentokrát podstatne komplexnejšia analýza od KBB, ukázala, že vysokú zostatkovú hodnotu si držia, resp. by si mohli udržať aj ostatné modely značky Tesla, ako aj elektromobily vo všeobecnosti. Viac…
Zdroj titulnej fotografie: Carmagazine
SÚVISIACE ČLÁNKY:
VW: Spaľovacie autá budeme zdražovať, elektromobily zlacňovať
Tesla Model 3 s najvyššou zostatkovou hodnotou. Koľko môžu stáť jazdenky?
BNEF upravuje svoj odhad cenovej konkurencieschopnosti elektromobilov!