Univerzita RWTH v Aachene spolu so spin-off spoločnosťou e.Volution Mobility vyvinuli koncepčné elektromobily, z ktorých majú vzísť vozidlá so životnosťou 50 rokov. Koncepty boli navrhnuté tak, aby ich bolo možné jednoducho a efektívne renovovať a modernizovať každých 5 rokov. Aj takýmto spôsobom by sa elektromobily mohli stať súčasťou cirkulárnej ekonomiky.
V tomto projekte má prsty profesor Günther Schuh, ktorý založil spoločnosti StreetScooter a e.GO Mobile. V rámci neho chce pritom ukázať, že vďaka novému produkčnému konceptu môže byť výroba a prevádzka e-áut výrazne lacnejšia a udržateľnejšia.
Základom platforma OSCAR
Nová produkčná koncepcia vyžaduje aj nový prístup ku konštrukcii vozidiel. Tie budú vysoko modulárne, pričom základom je odolný podvozok kompatibilný s vymeniteľnými vonkajšími a vnútornými komponentmi. Základ vozidla má byť dlhotrvácny vďaka elektrickému pohonnému systému, ktorý podľa Aachenskej univerzity vydrží 4 až 5-krát dlhšie ako spaľovací motor.
V rámci univerzity vznikla platforma OSCAR spájajúca výrobcov, dodávateľov a technologických partnerov s cieľom stanoviť štandardy nevyhnutné pre vybudovanie celého výrobného a modernizačného reťazca. Predstavené pritom už boli prvé univerzálne podvozkové platformy na báze hliníkových profilov.

Zdroj: e.Volution Mobility
Tie majú okrem iného priniesť aj významné zjednodušenie vývoja a homologizácie nových vozidiel. A ďalšie štandardy majú zabezpečiť úspory z rozsahu v rámci komponentov vozidiel. Vďaka podvozku z hliníkových profilov a termoplastovému exteriéru má byť možné ušetriť až 80 % súčasných nákladov na zariadenia potrebné pre výrobu karosérie. To má zabezpečiť podstatne hospodárnejšiu produkciu elektromobilov aj pri nižších výrobných objemoch.
Takmer všetky komponenty, ktoré podliehajú rýchlym inováciám a modernizácii, ako napr. displeje, senzory, výpočtové jednotky, batérie, svetlomety, exteriér, sedadlá a interiér, má byť možné vymeniť v továrni na renováciu a modernizáciu vozidiel. To má tiež vytvoriť nový trh, keďže sa počíta s tým, že základné vozidlá budú môcť upravovať a prispôsobovať tretie strany.
Prvé koncepčné vozidlá
Spoločnosť e.Volution na veľtrhu AWK nedávno predstavila prvé 2 vozidlá postavené na platforme OSCAR. A to 6 a 7-miestny model e.Volution Meta s 80-kWh batériou určený pre korporátnu prepravu s multimediálnym kancelárskym modulom a 5 a 7-miestny model e.Volution Space so 40-kWh batériou a predlžovačom dojazdu, určený pre vodičov jazdiacich dlhé vzdialenosti alebo pre „rodinné cestovanie“.
- Zdroj: e.Volution Mobility
- Zdroj: e.Volution Mobility
Pre model Space sa má do 5 rokov vyvinúť predlžovač dojazdu na báze palivových článkov na vodík, ktorý má zabezpečiť elektromobilu reálny dojazd 750 km a viac. Prechodným riešením je v prípade prototypu 2-valcový motor na LPG.
- Zdroj: e.Volution Mobility
- Zdroj: e.Volution Mobility
Zdroj: e.Volution Mobility
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Predaje áut sa dramaticky prepadnú vplyvom elektromobility a autonómneho riadenia, predikuje Tony Seba
Batéria so životnosťou 100 rokov? To je najnovší výskum NSERC/Tesla Canada
Elektromobily s dojazdom až 1 300 km? Porsche zdieľa optimistickú vedeckú predikciu
3 komentáre
Už dnes je situácia taká, že sériová výroba mnohých nových výrobkov je lacnejšia, ako opravy či rekonštrukcie použitých! Koncepty s 50-ročnou životnosťou preto budú veľmi problematické, a v oblasti rýchlo sa vyvýjajúcej techniky BEV obzvlášť!
No ale s ubudajucimi zdrojmi a nakladmi na recyklaciu resp. skladkovanie nerecyklovatelneho odpadu uz nebude ta vyroba novych veci tajka lacna ako doteraz. Treba si vidiet dalej od nosa.
Trend je navrat k trvacnejsim kvalitnjesim vyrobkom s moznostou oprav v ramci udrzatelnosti a nie stupnovat konzumnu vyrobu kratkej az jednorazovej spotreby. Doba plytvania skoncila.
Čakal som takúto reakciu! Pozrime sa však dnes na situáciu s PC a notebookmi! Málo kto drží pri živote staršie PC a notebooky, a ešte aj Microsoft s novými SW robí problémy s ich použitím v praxi! Okrem fyzickej bude hrať vážnu rolu aj morálna zastaralosť dnešných elektroáut !