Z novej analýzy, ktorú si nechala vypracovať organizácia Transport & Environment (T&E), vyplýva, že elektromobilita nie je len o životnom prostredí, ale môže byť veľkou príležitosťou aj pre tradičné automobilky. A to z hľadiska rastu trhovej hodnoty a zisku. Výrobcovia áut však nesmú otáľať, pretože tým môžu ohroziť seba a zamestnanosť.
Nie je tomu tak dávno, čo tradičné automobilky svorne tvrdili, že elektromobily nemôžu byť ziskové. Tie, ktoré naskočili na vlnu elektrifikácie skôr, teraz zvyknú tvrdiť opak. A Tesla vyrábajúca autá len s čisto elektrickým pohonom, pritom dosahuje najvyššie marže v priemysle.
Organizácia T&E na základe analýzy, ktorú dala vypracovať analytickej spoločnosti Profundo, konštatuje, že, rýchlejšia elektrifikácia by zvýšila zisky a trhovú hodnotu/akcie automobiliek. Skoršie ukončenie predaja spaľovacích áut má byť pritom lepšie pre európsky automobilový priemysel aj pracovné miesta v automobilovom priemysle.
Finančná analýza skúmala 6 tradičných automobiliek (Toyota, VW Group, Stellantis, Mercedes-Benz, BMW Group a Volvo), pričom analytici dospeli k záveru, že ak by tieto spoločnosti v porovnaní so svojimi plánmi urýchlili elektrifikáciu, zvýšili by svoje marže a trhovú hodnotu dokopy o 800 miliárd €.
Pomalá elektrifikácia ohrozuje automobilky
Z analýzy tiež vyplýva, že prílišné lipnutie na spaľovacích motoroch ohrozuje aj tie v súčasnosti najúspešnejšie automobilky. Výrobcovia áut majú totiž čeliť perspektíve klesajúcich ziskov z predaja spaľovacích áut, keďže rastúci trhový podiel elektromobilov zníži ich predaje, čím dôjde k stratám v rámci úspor z rozsahu.
Na základe analýzy sa taktiež odhaduje, že operačná marža spoločností vyrábajúcich elektromobily prekoná marže spoločností zameraných na spaľovacie autá v priebehu 3 až 5 rokov. A koncom tohto desaťročia sa marže automobiliek vyrábajúcich spaľovacie autá dokonca môžu dostať do záporných čísel v rámci súvahy.
„Rozhodnúť sa pre pomalé vyraďovanie spaľovacích motorov je pre automobilky finančná samovražda. Pomalý prechod ničí hodnotu akcií a vystavuje spoločnosti riziku zániku,“ uvádza Luca Bonaccorsi, riaditeľ pre udržateľné financie v organizácii T&E.
Príležitosť aj z hľadiska rastu trhovej hodnoty
V rámci analýzy bola použitá aj štandardná metodika „Sum Of The Parts“. A to na predikciu trhovej hodnoty automobiliek v rámci scenárov rýchlej a pomalej elektrifikácie. Dospelo sa pritom k záveru, že ak by spomínané automobilky urýchlili svoje plány v oblasti elektromobility pre obdobie 2025 až 2030, ich trhová hodnota by mohla v porovnaní s aktuálnym stavom vzrásť v priemere o 316 %.
A platiť to môže aj naopak. Najohrozenejšia má byť pritom dnes najväčšia automobilka na svete, Toyota, ktorá sa do skutočnej udržateľnej elektrifikácie doteraz moc nehrnula. V prípade, že by sa jej nepodarilo naplniť pomerne nedávno oznámené elektrifikačné plány, tak by mohla jej trhová hodnota v porovnaní so súčasnosťou dokonca klesnúť, uvádza T&E.
„Rýchlejší prechod na elektrický pohon nie je len v záujme klímy a spotrebiteľov, ale je nevyhnutný aj pre finančnú životaschopnosť európskych automobiliek,“ uvádza Julia Poliscanova, hlavná riaditeľka pre vozidlá a e-mobilitu v T&E a dodáva, že je voči týmto podnikom a ich pracovníkom povinnosťou zákonodarcov EÚ, aby zabezpečili včasný prechod. Kľúčové majú byť pritom vyššie normy CO2 pre roky 2025 a 2030, ako sú aktuálne na stole.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Len Volvo a VW majú byť pripravení na prechod k elektromobilom v rámci Európy
VW a GM chcú čoskoro prekonať Teslu. Aj vďaka lacnejším elektromobilom či širšej ponuke
Podľa Elona Muska je Čína svetovým lídrom v oblasti elektromobilov
Jeden komentár
Ak je tá firma Profundo ozaj dôveryhodná, tak by sa mali všetky automobilky hlboko začítať do tej analýzy, a hľadať pre seba riešenie! No a my budeme sledovať, ako to dopadne. Bude to síce tichý, ale krutý boj o miesto na slnku…